Fortfarande mkt alger
I vintras skrev jag ett inlägg här om problem med mkt alger i mitt akvarium. Satte därefter in folie vid lysröret så att mer ljus reflekterades ner i akvariet, har köpt växtnäring, samt en ny liten städfisk som jag inte minns namnet på nu men långsmal och silvrig med en svart rand.
Nu har jag börjat mata varannan/var tredje dag istället, nästan alltid med frysmat och sällan med algtablett, och märker då att min sevilla går på algerna bättre än innan. Men fortfarande är vissa blad helt svarta och likaså stenar. Pumpen och doppvärmare är smetfulla med alger, och på roten växer det trådalger igen trots att jag hade dem uppe och skrubbade helt rent för ett tag sen.
Nu börjar rutorna även på framsidan och sidorna på akvariet bli skitiga av alger också…. någon som har mer tips? Ska jag fånga upp fiskarna och satsa på en helrengöring av akvariet?
Hur stort akvarium har du?
Vad har du för belysning? Antal rör och effekt?
Vad göder du med och hur mycket/ofta?
Hur ofta gör du vattenbyte och hur mycket?

Här är en länk till mitt förra inlägg med all info om akvariet, samt förebild o efterbild sen jag städade det. Nu ser det dock värre ut än på första bilden…
Är inte hemma för tillfället, men kollar ikväll vad gödningsmedlet heter.
Fråga igen om du inte hittar svaret i första tråden :)
Sänk belysningstiden till 6-7 timmar
Omstart kommer nog inte att göra någon skillnad om du inte åtgärdar själva orsaken.

#3 Jag har ju så knasiga tider, så tänder ju på morgonen och släcker igen på kvällen. Är aldrig hemma på dagarna och kan reglera tiden :(
#4 Men vad är själva orsaken? Varför får jag så himla mkt alger trots att jag nu i över 2 mån ännu får så mkt alger fast jag försökt att följa alla råd jag fått här inne? Vad är det som fattas?
Behöver du ha tänt på morgonen?
Ställ in kopplingsuret att ha släckt ett par timmar mitt på dagen annars.

Behöver absolut inte ha tänt på morgonen, är ju iaf inte hemma då. Men eftersom jag har så olika tider o inte vet när jag kommer hem, ibland på eftermiddagen och ibland sen kväll så har jag ju tänt på morgonen. En timer vet jag ju vad det är, men kopplingur? Vad är det? :)
Samma sak
timer till ljuset? och ska du göra hel städ så brukar jag koka ALLT som går och behålla mycket vatten från innan så alla alger e döda på rötter med mera

#8 Tack :)
#9 Koka rötterna skulle ju kanske va nått, och skrubba pump o doppvärmare in i minsta detalj… tack för tips!
ja asså jag kokar grus och sedan häller jag kokande vatten över allt i karet när det är tomt
Häll inte kokande vatten i akvariet, det kan spricka då!
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
har det aldrig gjort för mig och jag har gjort det många gånger och i flera kar
Du ska inte bara testa att sänka belysningstiden till 6-7 timmar istället för att tömma hela akvariet? Eller ser det så illa ut?

Bestämde mig för att rensa botten, skrubba rutor, göra rent pumpen och ett 50% vattenbyte ikväll och hade i nitritsänkade medel o växtmedlet efteråt. Så nu är det en del alger kvar på växterna, samt lite på rötterna men det hoppas jag algätarna kan orda till om jag är lite sparsam med algtabbletterna ett tag framöver. Passade på att möblera om lite också o ha i både mer grus och en till rot så akvariet blev lite vårfint!
Så nu ska införskaffas en timer i helgen och pröva att sänka belysningstiden så det bara lyser på eftermiddag/kväll när jag är hemma :)
#14 Det var alger på alla 4 rutorna och ner i gruset och stenarna var helt kolsvarta, så ville verkligen skrubba rent :(
till växterna kan du använda filtervadd skit bra för det och till rutorna sedan finns det en tablett som heter algizit som funka jätte bra till att få bort alger
Lystimmar är viktigt men hur gamla är lysrören? Ett stort problem är oftast lysrören och då inte endast lystimmar även om det är viktigt också.
Vad har du för vatten? Skulle du kunna lägga en ny bild på hur det ser ut?
Jag brukar få bekymmer med alger när jag haft i för mycket växtnäring, Har man inte så mycket växter kan man gott halvera dosen, kan dessutom vara svårt att dosera till ett litet akvarie. Lika så tror jag inte att man behöver full dos växtnäring om man inte tillsätter någon form av kol.
För tar inte växterna upp allt de ska gör algerna det. Är dessutom stor skillnad på vattnet om man har kommunalt eller egen brunn.
Kan tillägga att jag inte hade alger alls när jag hade slöjsstjärtar, vilket jag tror beror på att det då var svalare vatten.
Posthorns snäckor är duktiga algätare.

#17 Köpte akvariet i Augusti/September förra året med tillhörande lysrör, står i gamla tråden vilket sort det är. Och fick tips sist om att sätta in folie som reflekterar mer ljus så det har jag gjort.
#18 Bor i Stockholm i en nybyggd lght, om det är till ngn hjälp om vilket vatten det är. Har ingen aning om det själv tyvärr… Kan orda en bild när jag kommer hem!
#19 Köpte växtnäringen för nån månad sen efter tips här och i djuraffären, har inte haft ngt sen innan och får lika mkt alger ändå. Men nu tog jag ut doppvärmaren så vattnet kommer förmodligen bli svalare, glömde kolla temperaturen imorse innan jag gick hemifrån. Kändes inte som att doppvärmare behövdes nu i sommar ändå.
Jag har 3 helenasnäckor då jag ett tag hade helt galet mkt skräpsnäckor (väldigt effektiva, har inte en enda skräp kvar!). Misstänker att posthorn inte heller funkar med helenasnäckorna?
Nä, de lär nog bli mat de å :-( ja du, det låter inte kul det där. Lite alger får man ju räkna med tycker jag, men det ska ju inte vara så att man stör sig på det o det ser otrevligt ut. Jag tycker att det verkar som att det är ganska lätt att få alger vid nystart. För mig har det lugnat ner sig efter ett tag när allt har kommit i balans. Men det gäller väl att ha tålamod. Använder du beredningsmedel när du startade det och när du gjort vattenbyte? Nu finns det vissa som tycker att det är att kasta pengar i sjön. Det ska inte hjälp mot alger. Men jag tycker att fiskarna mår bättre då och att det hjälper balansen. Och det i sin tur hjälper hela alltet!
jag säger fortfarande algizit