HJÄLP snälla
Imorse hittade jag en slöjstjärt död i mitt akvarium men de andra såg pigga och fina ut, jag gjorde ett 25% vattenbyte ifall något var på tok. skaffade vattentest idag på vägen hem och provade nu, inget ser jättegalet ut.
Jag skrev för några dagar sedan om en tjock mal som ni andra trodde hade rom. Jag tror inte den har rom för den har väldigt svårt att hålla sig på botten, den flyter upp, kämpar sig ner och sen flyter det upp igen,ofta upp och ner.
Den ser aldeless uppblåst ut nu. Vad ska jag göra för att hjälpa den?!
Min mal blev också så förut och den dog tyvärr.:(
Vad har du för mal?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Kanske bukvattensot? Eller någon slags inälvsparasit?
#1 Nej va tråkigt :( Det är en Ancistrus
#2 Hur stor är risken att det smittar de andra om det är något av det du nämnt?
Min var också en Ancistrus. En svart kille som blev helt uppsvälld.
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
#4 usch va hemskt, det vill jag absolut inte vara med om, den är ju inte alls gammal än. Nu sitter den på doppvärmaren och flyter inte upp riktigt lika mycket som förut, har gjort vattenbyte och haft i "sånt där medel" så jag får se om den klarar sig nu.
Nånting måste ju vara fel eftersom en slöjis va död imorse också men jag kan bara inte förstå vad, de andra mår ju prima än så länge… 😐
Vill bara dela med mig av den glada nyheten att ancistrusen inte alls är lika dålig idag, fruktade att jag skulle hitta den död idag men inte! Den har piggat på sig och simmar runt helt normalt idag, den har lite bredare kroppsform än de andra men ser inte ett dugg uppsvälld ut längre.
I skrivande stund ser jag den simma omkring i karet tillsammans med dom andra, ser ut som en glad fisk igen! :D
#6 Vad skönt att höra! 🙂