Om räkor
Jag har funderat på att skaffa ett Nano Akvarium med räkor så nu sitter jag på några frågor jag hoppas kunna få svar på.
- Hur stor akvarium behöver räkor ha? (liter per räka)
- Vad äter de?
- Vad behöver jag tänka på när (om) jag skaffar räkor?
- Vart kan jag hitta fina & lite mer ovanliga räkor i Sverige?
//Ojsan
1. Liter per räka vet jag inte men det går att ha ganska många på liten yta, dock så vill dom ha minst 10L (de flesta). 2. De äter döda växtdelar, flingfoder, räktabletter och vissa grönsaker (finns säkert fler saker dom äter också). 3. Att du har rätt temperatur och inga fiskar som äter räkor. Sen tror jag inte det är så mycket mer man behöver. Växter gillar dom att gömma sig i och äta när dom blir bruna så det kan vara bra att ha. 4. Kolla på redbee.se, kanske finns där annars vet jag inte.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Hur stor akvarium behöver räkor ha? (liter per räka)
Absolut minst 10L, helst runt 30L skulle jag säga. Finns ingen direkt "räkor per liter"-regel, man ser när de blir för många. Man börjar oftast med 10st.Vad äter de? Räkgranulat, räkpellets, kokade grönsaker (broccoli), döda löv, lite alger och annat de finner i akvariet osv. :)
Vad behöver jag tänka på när (om) jag skaffar räkor?
Att akvariet redan är ingått av fisk så bakteriekultur och nitrit är bra. Att temperaturen och pH-värdet är anpassat för räkorna.Vart kan jag hitta fina & lite mer ovanliga räkor i Sverige?
Beror på vad du menar med ovanliga, men de flesta räksorter säljs via privatperson på redbee.se :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
En liter per räka är väl hälsosamt :)
Allt annat som #1 sa är helt sant och bra.