Hängig platy
Hej! I ett av mina akvarier bor det 6 platys, 5 guppys och 2 guldfiskar och 1 mal och 1 snäcka. Två av mina platys är väldigt hängiga och ligger på botten. De kommer upp och äter när det är mat och om jag sitter nära akvariet så simmar de upp till rutan. Den ena är endast ca 1 år och den andra är runt 2 år. Jag tror inte att det beror på att något värde i vattnet är tokigt för alla andra fiskar mår bra. Har ett akvarie med platyyngel och guppyyngel och alla de är väldigt pigga och deras vatten är "behandlad" på samma sätt som vattnet i det större karet. Vad kan vara tokigt?
Jag hade samma problem med mina guppys och dom dog.. Har ingen aning vad som hänt med mina. Dom smalnade av och la sig på botten.
Hmm, vad tråkigt. Ska jag testa att ta över de i en hink och hälla i medicin och låta de va där över natten eller är det bara att ta bort de? :/
Hur stort är akvariet?
Du bör nog flytta på guldfiskarna (eller om det inte är slöjstjärtar?) för slöjstjärtar ska ha minst 250L och guldfiskar 500L
#6 Enligt zoopet ska slöjstjärtar ha minst 120 L (fast det känns som lite litet för 20 cm stora fiskar) och guldfiskar ska ha minst 250 L, sen ska koi ha minst 720 L (fast jag tror inte att det är koi).
Medarbetare på Vetenskap.
#7 Zoopet har inte alltid rätt, i detta fall har de väldigt fel tyvärr.
Jag tänker inte förklara mig i den här situationen men jag kan säga att jag har läget under kontroll… Det jag undrar över i den här tråden är vad som är fel på två av mina Platy så om det ni skriver inte handlar om det behöver ni inte skriva något. Tack.
Man behöver inte vara sån, jag försöker bara hjälpa dig iaf du inte visste det, vill ju endast det bästa för dina fiskar?
Jag gissar att dina vattenvärden där platyna går i inte är riktigt bra. Guldfiskar skitar ner vattnet o höjer nitritvärdena efter ett tag, om det inte är bra balans i akvariet och nitriten är platy merkänsliga för. Prova med att byta ut en 50% vatten o se om det blir bättre.
Har du niitrittest i droppform så du kan se om det är fel värden?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
# 9 Bra kommentar lite irriterande när alla ska försöka att hjälpa till genom att klaga och peka finger. Viss det finns riktlinjer och dom ska följas men varför hoppa på folk jämt. Man drar sig för att lägga in frågor när man vet att man inte får svar utan en massa tillrättavisningar om ditten och datten 😈
Förlåt nu bröt jag mig in i din tråd också men blev bara tvungen att säja vad jag tycker.
- SÅ har man inte vetskap alltså inget svar på frågan behöver man inte säga något.
Jag hade en Platy yngel, som simmade mysko och vart hänging. Någon dag senare låg den död :S kollade på vattenvärdet och det var bra… Ibland så kanske är dom sjuka eller gamla helt enkelt! Hoppas att dina övriga fiskar mår bra! Sen vet du att Platy ploppar ut yngel som bara den :D! Jag har ingen aning vad jag ska göra med yngel som jag har kvar o.O!
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
#12 Bra sagt!
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
# 14 Tack blir så less på alla dessa poliser 😴 var väl kanske onödigt att vräka ur mig men står för det jag sagt
#11 jag ska kolla vilka värden mina vatten har. Dock har bara guldfiskarna varit där i några dagar och platyna har varit där längre och mådde dåligt redan innan guldfiskarna kom. #12 nej jag vet, jag orkar typ aldrig skriva något på såna här sidor för då börjar folk kommentera saker de inte har någon aning om…
Hmm de kanske bara börjar bli gamla å sega … läste att de blir mellan 1-3 år gamla, så är ju inte omöjligt att ålder börjat spela ut sin rätt;
http://www.svensk-akvariefiskodling.se/akvariefiskar/platy/Platy.html
Mina gamla platyhonor är alla långt över 3 år nu så en efter en dör de.
De sista dagarna blir de långsamma och drar sig undan på lite olika vis. Fenorna är inte lika uppspärrade som de varit. Någon har hängt inne bland växterna, en annan har hållt till nere på botten och en tredje har hängt ovanför pumpen. Strax därefter har simblåsan gett upp och de har börjat ha problem att hålla sig upprätta. Längre har det inte gått, för sen har jag avlivat dem..
#17 ja det är sant, en av de som är strax över 1 år fick jag ta bort nu. Jag la henne i ett kar med medicin över natten tillsammans med den andra platyn men det hjälpte inte. Hon fick svårt att simma och ena ögat blev konstigt så jag tog bort henne. Den andra har ju fått medicin men är fortfarande hängig. Dock äter hon ju fortfarande så jag avvaktar ett tag. #18 ja och 3 år är ju ändå en väldigt bra ålder för en Platy.