Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 6382 ggr
CelsiusT
0

Akvarieväxter?

Finns det akvarieväxter som inte bara är gröna och finns det med 'blommor'?

Vad är det för skötsel för akvarieväxter? Vad vill dom ha för förutsättningar för att må bra och hur ofta/mycket behöver man sköta dom?

Medarbetare på westernridning.ifokus

xanna
0

De flesta vattenlevande växter blommar ovanför vattenytan, eftersom vatten och insektslivet under ytan är ganska dåliga spridare av pollen till pistill.

Däremot finns det väldigt många fantastiska färger och former på vattenlevande växer.

De flesta vattenlevande växter vill ha sötvatten, bra ljussättning och gärna någon typ av gödsling. Man bör inte ha det ljust för många timmar i sträck, för då tar istället algerna över och kan ta död på både växter och glädjen av ett vackert kar.

CelsiusT
0

#1 Så när växterna når till ytan så finns chansen att dom kan börja blomma?

Hur hittar man dess växter med fantastiska färger och former? På vår djuraffär så finns det bara gröna i lite olika form, fast dom flesta i samma former.

Om man har vattenlevande växter ensamma i kar, utan fiskar och utan andra växter. Hur bör man gödsla och med vad? Vad innebär för många timmar ljus?

Det är nämligen såhär att jag är värdelös på att hålla växter levande. Dels har vi bara söderfönster och dessutom har vi ett utstickande tak ovanför fönstren. Det innebär att den tiden på året som solen står lågt så har vi gassande sol, sommaren då solen står högt har vi supermörkt, vilket vi även har hela året även om det är mer sol på vintern. Sen det värsta av allt, jag är värdelös på att komma ihåg att vattna. Så tänkte att man kunde ha fräcka glasskålar/vaser fyllda med vatten i fönstret med undervattensväxter i.

kallepudas
0

#2 Växter kan bara tillgodogöra sig cirka 10 timmars ljus….

Om du vill ha undervattensväxter så kan du ju ha jord i botten av en skål eller liknande som gödning sedan lite fint grus över det så du inte har jord överallt i vattnet….se gärna min tråd "low Tech" enbart några växter i en fin skål fungerar nog rätt bra &  det gör inget om det enbart får ljus ifrån fönster. Prova dig fram med nån billiga växt & se hur det artar sig.

xanna
0

Jag gillar hur du tänker.

Solljus kan vara en perfekt ljuskälla för akvarieväxterna. Det egentliga problemet med solljus är att det kan vara svårkontrollerat och därför tillåta algerna att ta över. Växter kan bara ta upp ljus i 6-8 timmar. Därefter behöver de vila för att orka ta till sig det. Alger däremot, de frodas så länge ljuset lyser på. Dt gör att algerna får en fördel och stjäl näringen ur vattnet för sin tillväxt. Ganska snart växer det över de andra växterna och gör att växterna inte längre kan ta vara på något ljus heller.

Ta och klocka hur mycket/Lite sol du får i rummet du vill ha växter i. Kanske kan du ta vara på en del soljljus på sommarhalvåret och komplettera med lampa de övriga timmarna.

Köp gärna större vaser och ha om möjligt en liten pump i. Stillastående vatten kan snabbt bli äckligt om man har otur och kan stinka något förfärligt.

Lite färgglada växter skulle kunna vara:

Pogostemon stellata (Eusteralis), ludwigia glandulosa red, Alternanthera reineckii 'Pink' (roseafolia)

Annars finns det massor av flytväxter som Pistia Stratiotes och Frogbite, som är lättskötta och som gör sig vackert i skålar med vatten.

PMDD är bra och billig växtnäring om man vill gödsla sina växter.

[Geekinblack]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina anubias blommar hela tiden :) det blir fina vita blommor under ytan. 

Edit: Dålig mobilbild men här är två av mina små blommor innan dom slagit ut riktigt. Ser gröna ut men dom blir vita :)

CelsiusT
0

#3 Räcker gödningen som den får från jorden?

#4 Ja, alltså sommartid så har vi inga solstrålar alls genom fönstret. Men det kommer ju såklart ändå ljus in genom fönstren. Ljus har vi ju hela den tiden som solen är uppe. På vintern har vi solstrålar direkt på blommorna i fönstret, säg att solen är uppe totalt 6-9h på vintern och att vi har sol dom flesta av dom timmarna här inne. På sommaren är det ju betydligt fler ljustimmar, men som sagt, aldrig några direkta soltimmar på växterna. 

Kanske det är bättre att inte ha dom i fönstret utan längre in i rummet?

Ang stillastående vatten, vill inte ha pump med man måste väl kunna byta vattnet i vaserna?

Ska ta o kika på dom växterna ni tipsar om både #4 o #5, låter kul med vita blommor under ytan ;P

kallepudas
0

#6 Jordens näring räcker ett bra tag…

Du kan absolut byta vatten i vaserna/skålarna så du behöver inte ha någon pump.

[Proppan91]
0

Detta är kanske dum fråga men om man ska ha i akvariet o ha fiskar vad för gödning ska man ha då? Man kan väl inte ha jord i akvariet

kallepudas
0

#8 Jodå det fungerar allt det med men skötsel & lite annat skiljer sig ifrån ett "standard-akvarium" se min tråd & ställ frågor om det vidare där så vi inte förstör tråden här.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/517ade13ce12c4488d0040dc-low-Tech

CelsiusT
0

Men om man har ett akvarium med fiskar i och inte vill ha gjord. Kan man ändå ha växter i akvariet? Klarar dom sig bland stenarna eller måste växterna ha gjord? Vad för gödning behöver dom då?

kallepudas
0

#10 självklart fungerar det att ha fina växter utan jord o botten…många använder då lite gödning som heter pmdd….många kör helt utan extra näring för fiskarna producerar ju en hel del som växterna använder sig av….vi kan kalla det fiskbajs så alla är med på vad det är för nått…🙂

Zureel
0

Jag använder PMDD bra och drygt tycker jag precis när skaffade akvarium köpte jag nån slags lerkulor med näring och det fungerade ju bra när man ska göra i ordning ett nytt akvarium men alldeles för meckigt med ett redan etablerat akvarium tyckte jag.