Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 9101 ggr
mejamylove
0

slamkrypare??

vet ngn där man kan köpa slamkrypare?

ja har kollat runt lite på nätet men bara hittat djuraffärer långt bort som säljer såna :(

men finns det ngn djurbutik i gävle området där man kan köpa slamkrypare?

väldigt tacksam för svar!! :)

mejamylove
0

det här inlägget passar kanske inte här inne på akvariefisk i fokus? men men vill man veta så vill man veta Tungan ute

sallad
0

Visst vet du att man måste ha ett special akvarium :) man kan typ inte slänga i några stycken i ett ''vanligt'' akvarium. Jag har för mig att dom är bräck/saltvatten. Fast du kanske vet det.. Jag skulle pröva att fråga på Zoopet elr någon annan sida. Det är inte den vanligaste fisken direkt ;)

-Rasmus 🌈

mejamylove
0

nej dom är inte så vanliga men det är därför ja tycker dom e så fina!

och jag hade tänkt ett sköldpaddsakvarium till dom och det där med bräcktvatten visste jag, ja undrade bara var dom fanns och köpa :)

[dynamitella]
0

1. Är det en "goby", eller specifikt arten slamkrypare du vill ha?

2. Jag har aldrig i mitt liv sett en sådan i en akvarieaffär, som inte varit saltvattenlevande.

3. Det ska finnas sötvattensgobys, lika så bräckvatten.

4. De blir i regel inte större än en cm, men kräver ändå ett ordentligt akvarium, men både land och vatten.

5. Om jag hade fått vantarna på en eller (hur många de nu vill vara), så skulle jag ta reda på exakt hur den arten lever i det vilda. Om de lever i vattnet och på lerbankarna (som jag vet att ett par arter gör), så hade jag skapat en biotop som kopierar hemmiljön.

6. Lycka till! Får du tag i en, så skriv det latinska namnet till mig, så ska jag leta fram lite info till dig.

mejamylove
0

#4 tack så himla mkt för ditt inlägg!!

jag har sett att det är några på zoonen som har skaffat in sig nån slamkrypare!

ja kollade oxå upp att det var nån zooaffär som hade köpt in en sån där mysig liten sak hihi! :P   jag hade inte tänkt o köpa en innan ja visste allt från topp till tå!  Men det verkar vara urmysiga djur, och jag menar verkligen slamkrypare när jag säger slamkrypare inte nån slags mal eller nånting men skulle den passa i ett sköldpadds akvarium t.ex? Glad

mejamylove
1

förlåt om mitt inlägg vart rörigt och om jag inte svarade på frågorna, men ja hoppas att det inte gör något :)

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte hur ditt sköldpaddsakvarium ser ut.

Men nej, jag skulle hellre vilja se något sånthär. Det är ju trots allt så de lever i naturen.. Krypandes genom slammet ;)

mejamylove
0

det var så jag hade tänkt fast typ inte så djupt hade tänkt mig en decimeter bara o massa ljus sand på landGlad

[dynamitella]
0

Det kan fungera bra, beroende på art :)

Som sagt, ta reda på lite vad för art du kan få vantarna på, så går det att se lite senare hur djupt de måste ha osv.

mejamylove
0

ja de ska ja göra och tack för all hjälp!  Glad

mejamylove
0

men du skrev att de blir i regel inte över 1 cm, men de kan ju bli 25-27 cm beroende på art? vad menar du eller skrev du fel? :)

calendrium
2

Hej! Jag har en slamkrypare :) Är ingen expert men jag kan ju skriva lite av det jag lärt mig..

De lever som sagt i bräckvatten och de kan bli ganska stora, som du skriver upp till typ 25cm(beroende på art). Vi har våran i ett 63L akvarium men han är fortfarande ganska liten, vi har ett 250L i reserv.. Som sagt vill de ha både land och vattendel. Hur stort är ditt sköldpaddsakvarium?

Jag tycker en decimeter landdel låter lite litet, skulle rekommendera kanske en tredjedels landdel. Sen kan man ju ha rötter och stenar att komplettera med. Våran burk ser ungefär ut som den på bilden tidigare i tråden fast vi har lite rötter och en sten i också. Sanden är ljus och väldigt fin/småkorning och det verkar han gilla, han försöker gräva gångar i den… Ang salthalt kör på vå 1.008, den bör ligga på mellan 1.005 och 1.015. Vi mäter med en saltmätare och använder samma salt som vi har till saltvattensakvarierna, det finns att köpa där de säljer saker till saltvattensakvarium(eller går säkert att beställa hem i en vanlig djuraffär). Har ett vanligt innefilter till honom men vi ska byta till ett lite kraftigare ytterfilter. Belysning är inte så noga, en vanlig ljusramp funkar bra.

De är köttätare och oerhört glupska! Vi matar vår varje dag med tex syrsor, frysfoder, räkor mm. Vad jag sett äter de uteslutande uppe på land så tänk på att ha mata vid landdelen. De lär sig snabbt var maten brukar komma..

Jag vet inte var i Gävle man kan tänkas få tag på en men jag tycker du ska fråga runt i djuraffärerna om de inte kan beställa hem slamkrypare till dig. Vår kommer från imazoo och det är ju en vanlig grossist så vilken djuraffär som helst borde kunna beställa hem tycker jag.. Försök kolla upp latinska namnet bara så du vet vad du får hem för art(men imazoo kan ju vara rätt dåliga med latinska namn iofs).

Tänk också på att de kan vara oerhört revirhävdande. Våran hade slagit ihjäl alla andra slamkrypare som djuraffären hade beställt hem, det var bara han kvar när vi köpte honom. Jag gissar på att det kan berott på att de bara hade en sten att krypa upp på och det var nog konkurrens om den som gjorde att de började slåss. Skansen har ju flera slamkrypare tillsammans och det verkar funka bra men då får man nog ha betydligt större så varje får sin del liksom.

De blir iaf väldigt personliga och trevliga djur så jag kan verkligen rekommendera dem, jag tycker det är konstigt att de inte är vanligare! Vår kommer fram till rutan varje dag och skuttar runt när han tycker att han ska få mat :) Hans akvaterrarie står i köket och han har full koll på när jag är i frysen och rotar, då tror han att det är matdags!

På youtube finns också en massa videor på slammisar, rekommenderas! tex;(där kan du ju jämföra lite olika akvaterrariebyggen också)http://www.youtube.com/watch?v=VVvugjLIc_M&feature=related

Jag har för mig att det funnits ett stort forum på engelska om slamkrypare tidigare(innan jag skaffade min) men jag har inte lyckats hitta det, tyvärr.. Men som sagt, de är väldigt trevliga och personliga och även rätt tåliga djur.

ivanhoe81
0

om du vill ha en så ta och fråga djuraffären inärheten av dig om de kan ta hem någon, alla har oftast inte djur hemma som inte säljer så bra

bara en tanke

[dynamitella]
0

Självklart menade jag "en tio cm", och inte en :) Ber om ursäkt för slarvet.

Och nej. Endast ett fåtal individer och arter blir 25-30 cm. Jag trodde det också, men många källor påstår att (precis som med slöjstjärtar), så är det 10-15 cm som gäller, inte 30.

Men oavsett vilket, så skulle ju det lilla livet må bäst av att ha tillräckligt mycket space att den skulle ha plats att växa så mycket som om den vore 30 cm. Om du förstår vad jag menar.

mejamylove
0

#12 tack så mkt för ditt inlägg! jag hade tänkt mig 1 dm djupt vatten inte 1 dm stor landdel. väldigt bra video för den delen oxå, jag har inte köpt akvariet än för att ja ska ta reda på lite mer fakta innan jag köper slamkrypare o akvariet. :)

#14 ingen fara för slarvet! ;) jag hade tänkt mig typ ett 100-150 liter till o börja med sen kan ja köpa större om den blir så pass stor som typ 25-27 cm, men än så länge ska ja läsa på lite mer o kolla runt på nätet efter mer fakta. Jag villju att den ska må bra!

tack så mkt för alla inlägg!!! :D

Lamina
0

Haha, nu vart jag å sugen på att skaffa! Förvånad Fast det får nog bli någon gång i framtiden när jag kan mer och har plats. ^.^

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mejamylove
0

aa, ja blev väldigt intresserad av dom när det var nån på zoonen som hade tagit bilder på sin slamkrypare! :P

Mamihlapinatapai
0

#12 Vad var det för art av slamkrypare som du fick ifrån Imazo?

Taggeman
0

PS. Den här tråden är ca 1,5 år gammal

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Elenih
0

Fattar ingenting, är det någon som tar bort kommentarer i trådar?

elenihadjipetrou.blogg.se

mejamylove
2

#20 Va?

Mantissa
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Häftigt akvarie de hade i filmen!

När jag växte upp hängde jag varje dag i djuraffären i Jordbro. Där hade de ca 5 slamkrypare i ett ca 70 liters. Fiskarna var dryga decimetern och satt på en frigolitbit som flöt runt i akvariet. Någon mer inredning (möjligen grus) har jag för mig inte fanns. Såg riktigt tråkigt ut. Men jag var otroligt fascinerad av dessa fiskar och skulle absolut kunna tänka mig någon burk med sådanna i framtiden.

Här är ett slamkryparparadis:

Elenih
0

#21 Nu kanske jag blandade ihop denna tråd med en annan, men det var i alla fall en gammal tråd om slamkrypare som Mantissa puffat upp för att hon undrade något. Men det verkar i alla fall som att kommentarer försvinner  i trådar titt som tätt, antar att det är någon som tar bort dem :P

elenihadjipetrou.blogg.se

pontussigge
0

var i Gävle för några veckor sedan såg såna på http://www.soderszoo.se/

simma lungt //PONTUSSIGGE

[tlundegard]
0

Jag tror att akvarielagret i Bromma hade dom när jag var där :)