sniglar i akvariet?!
Hej!
Jag och min sambo har tänkt skaffa fiskar nu :)
vi fick tips av hans bror att vi kunde få några sniglar av dom eftersom dom hjälper till att rena akvariet.
Men hur är det egentligen med sniglar?
Äter inte dom upp växterna för fiskarna också och inte bara algerna?

Det kasnske finns olika sorters sniglar, vi hade nån liten svart typ. Jag upplevde inte att de åt upp växterna, men däremot tyckte jag inte att de höll bort alger mer än vad som annars hade varit vanligt i ett 120L akvarium.
Sen så förökade de ju sig som spyflugor en het sommardag. Det var svarta små sniglar ÖVERALLT! Hade jag skaffat akvarium igen hade jag inte tagit in den sortens sniglar i det. Men det kanske finns finare och mindre parningsbenägrna sniglar….
De flesta snäckor som man med vilje sprider vidare är både vackra och nyttiga inslag i akvariet.
Det finns sandsnäckor som håller ordning i marken.
Neritina-snäckor som inte kan föröka sig i sötvatten och som enbart äter alger.
Stora äppelsnäckor som äter döda växtdelar, men som är förbjudna att spridas efter ett EU-beslut som egentligen angår en annan art som skapat förstörelse i naturen i Spanien. (Men som jag personligen rekommenderar varmt)
Posthorn som förökar sig, men som finns i roliga färger och som man ganska lätt kan bli av med om man vill skicka dem till andra intresserade akvarister. Antingen som mat till snäckätare, eller som servicedjur som städar karet.
Physor och "kanelbullar räknas oftast som skräpsnäckor, eftersom deras förökning är svårkontrollerad. Men även de gör nytta i karet.
Finns det något lätt sätt att se skillnad på dom snäckorna?
tack :)