Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 13470 ggr
farido13
0

bra snäckor i akvariet?

hej jag har ett 40l akvarium. Med fiskar i. Jag undrar finns det nån snigel som gör rent smuts och äter fisk foder rester. Jag vill inte ha en snigel som äter växter. Hur mycket kostar dom sniglarna då?

Är dom billiga eller kan man få såna gratis?

[tlundegard]
0

Man kan ha posthorn, suveräna algätare. Gå till din djuraffär och fråga om de har några som du kan få, ibland kommer de med när affärerna tar in växter. Annars så finns det flera här på forumet som säljer posthorn för en väldigt billig peng :)

[Seaside]
1

Kapar tråden lite…😇

Apropå Posthorn: Är det någon som känner till hur fort de växer? = Hur lång tid det tar för en liten millimeter-stor att bli fullvuxen? Samt hur gamla dom kan bli?

MrJLundin
9

Vill inte vara den som är den.. 

Men det är jag ändå, det heter snäckor ;)

[Jens]
2

Först måste man se om man ha tillräckligt med plats för att ha snäckor i sitt akvarium för snäckor kräver en viss yta precis som fiskar och vad har du för fiskar i akvariet idag? Efter vad jag har förstått så har du redan för tok för mycket i ditt akvarium redan? Eller fel fiskarter som inte är lämpade för ditt akvarium. Vad är 'smuts'? Är det alger, i så fall så bör du tänka på vad det är som gör att du får alger. För mycket ljustimmar? Fel lampor till akvariet? För lite vattenbyte m.m. Det kan vara mycket! Är det avföring från fiskar?, så finns det inga snäckor eller fiskar som äter bajs utan det måste man 'dammsuga' upp i så fall. Att det blir mycket avföring är ett tecken på att man matar fiskarna för tok för mycket. Däremot kan vissa snäckor äta överflödig mat till viss mängd som hamnar på botten men mitt råd är ändå att du sitter och tittar på när du matar fiskarna. Ta lite i taget tills de äter upp det och mata lite till. Gör detta inom ett 2-minuters period och på så vis så blir det inget överflödigt matande.

Nwmo
0

Farido, du borde skaffa MINST ett 300l för alla dina fiskar..

- Emil

farido13
0

jag har vissa fiskar hos min mammas syster och vissa hos min mammas kompis.

kallepudas
1

#6 Inte så stor ide för dig att ha fiskar då för man brukar ju ha dom att titta på & det blir väl lite problematiskt & springa runt hos moster & din mammas kompis för att titta på dom…..

farido13
0

nej det gör jag inte jag gör det en gång i månaden. Alltså dom tar hand om dom åt mig tills jag har hittat ett akvarium i blocket. Jag har några fiskar kvar här.

Nwmo
0

Du kan bygga ett eget.

- Emil

farido13
0

eget akvarium, nej jag kan inte bygga att akvarium. det är för svår för mig

[Jens]
0

Farido, du svarade aldrig på min frågor?

Nwmo
0

Farido. Det är busenkelt, köp några 4-6mm tjocka glasskivor, silikon från fackhandeln.. :S Sen lite mer, kolla google. Jag ska bygga 2 nanokar med Krille12 någon gång^^.

- Emil

CarlMH
0

Hmm Farido så du har fiskar hos bekanta … är det samma "kompisar" som skulle skaffa kampfiskodling? …. seriöst

MagArne
2

Här har du lite läsning om olika snäckor
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50afe0dbd4ebea738a8c8ebd-snackor-lexikon-har-samlas-allt

#12 Nja, så lätt är det inte för en 13 åring att räkna ut rätt glastjocklek, beställa rätt storlek på glaset och sedan limma ihop det med rätt tjocklek på fogen. Det är ju dock ett mycket kul projekt att utföra med en erfaren.

MagArne
6

Nu räcker det med syrliga kommentarer i tråden. Håll er till ämnet angående snäckor!

Sleggyman
0

Håller med MagArne.

Farido Malaysiska sandsnäckor gräver ner "smutsen" och äter matrester och alger. Dock förökar de sig väldigt snabbt men de håller till mesta delen nedgrävda och kommer upp på nätterna för att äta. De äter inte friska växter heller.

[Jens]
0

Det hade ju varit bra om han beskrev lite mer vad det är som är 'smuts' så hade det underlättat att svara på det vilket jag har frågat om tidigare. Fast det kan ju vara så att jag svarade utförligt på hans frågor så han inte behöver mer råd? Fast då vore ett tack vara på sin plats.😉

Jag visste inte att malaysiska sandsnäckor äter alger. Jag har gott om sådana i mitt akvarium och de gör ett toppenjobb under gruset så att säga och även tar hand om matrester. Att de förökar sig kopiöst beror på övergödning av mat. Håller man sig till bra mattillförsel så blir det inte överflöd med sandsnäckor. Det är som vilka djur som helst att finner de en plats där det är gott om mat så skaffar man mer ungar men är det normalt så blir det inte i överflöd. Så tänker jag och tycker inte jag har så många sandsnäckor som jag skulle vilja men vill dock vara försiktig men jag kan hålla med dig om att de är jättebra att ha i akvariet 🙂

Farido, 

Posthorn förökar sig mer än vad sandsnäckor gör i mitt akvarium i alla fall och det är lite irriterande och jag får plocka många hela tiden.

Återigen så skrev jag om frågan om vad du menar med 'smuts' och det kan du läsa i inlägget #4 och även lite om alger. Om du bara berättar lite mer utförligt vad ditt problem är så kan vi säkert hjälpa dig med mer direkt svar.

farido13
0

tack för allt. Men det jag menade med smuts var att det var typ bajset från fiskarna.

[Jens]
0

#18 Förstod det och då har du säkert läst mitt svar. =)

[tlundegard]
0

Snäckor äter inte fiskarnas bajs, däremot så bryts det ned i akvariumet om allt går rätt till. Det kan vara bra att slamsuga upp det också vid vattenbyte. Det snäckor äter är gamla växtrester eller överbliven mat. Har du sand i akvariumet så skulle du kunna skaffa ett gäng sandsnäckor. De gömmer sig på dagen och kommer fram på natten, utmärkta städare på botten. Tror däremot inte att de äter alger. Förökar de sig oregerligt så betyder det att du har matat för mycket. Posthorn är bättre på att äta alger, jag har inte en enda alg i mitt 20 liters sedan jag skaffade sådana. Jag tror nog att du kan skaffa några snäckor till ditt lilla akvarium, dom behöver inte speciellt mycket plats. Har du lagom mycket fisk däri så får du nog plats med ett gäng snäckor också :)

Sleggyman
0

De äter inte alger i närheten av samma utsträckning som posthorn gör, men lite granna, mest på glaset. Iallfall så är det vad jag upplevde. Jag hade dom i ett litet 20L kar. Jag skrapade aldrig glaset i det karet & de var de enda städpatrullen jag hadde. Räkorna tog hand om algerna på inredningen :) Men du kan ha rätt angående att dom inte äter alger.

[tlundegard]
0

#21 menar du mitt inlägg om sandsnäckor? Jag har aldrig haft dom så vet inte om dom äter alger, men trodde bara att dom höll till på botten.. :)