Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1651 ggr
Josefin94
0

Akvarievatten

För lite mer en vecka sen tömde jag allt mitt akvarievatten och tog ny sand och gjorde allt rent.. Vattnet har vart kristallklart tills igår då det ser grumligt ut , vad kan detta vara eller varför blir det så ?

Mackan29@gmail.com
0

Har du några fiskar i eller någon syresten i sanden ? några botten djur ?

Josefin94
0

jag har fiskar i , ingen syresten i sanden och inga botten djur..

[Geekinblack]
0

Kan det ha något att göra med filtret/pumpen?

Förut när jag hade för hårt "sprut" på min pump och blåset var för mkt under ytan så såg vattnet grumligt ut. Efter lite fix med pumpen så blev vattnet klart igen.

Kiyona
0

Hur är ph:t? När pht faller kan det li grummligt. Och ett nystarat kar blir lätt grumligt av överbelastning och är oftast tecken på nitritspik eller ph fall eller en begynnad algeblommning. Kolla värdena i vattnet! Eller så är det sanden som grummlar men mest troligen är det att vattnet inte är stabilt.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

millan2000
1

köp nitrittest på djuraffären, det är billigt o räcker länge. om man gör totalrent i akvariet, och byter allt vatten så försvinner alla goda bakterier då kan det bli nitrit och då kan alla fiskar dö. byt hellre 1/3 varje vecka. Byt inte filtret när du byter vatten, där sitter bra bakterier, likaså i sand o på rötter o dyl. De behöver du inte ta upp. Behöver bara byta lite vatten som jag beskrivit en gång i veckan. Filtret kan man byta om det gleggar igen, beror på vad du har för filter. I min pump finns flera lager olika filter. Jag byter bara finfiltret emellanåt. Ofta vill man ju göra som du för det blir finast tycker man. Men tyvärr så tar det ganska lång tid för ett akvarium att få balans. Byter man allt vatten och gör rent precis allt, så stör man balansen o fiskarna kan dö pga det. HOppas dina inte gör det dock. Beroendes på hur många fiskar du har i akvariet , typ max 3 brukar vara att rekommendera för att få akvariet inkört, fler blir för stor belastning och då blir det nitrit. Gjorde du inte rent filtret så finns ju lite goda bakterier där, men det räcker nog inte till när du gjort så jätterent allt annat. Finns dom som gör stora byten vatten visserligen men då gör dom inte rent alla andra grejer i karet eller pumpen. Vill du inte köpa test kan du ta med några deciliter vatten till djurbutiken dom brukar kolla nitrit gratis. Lycka till!

Josefin94
0

tack för all hjälp ska kolla upp detta! Har inte luktat på vattnet men när jag lukta så luktade avföring! kan detta relatera till något ?

Mantissa
1

bakteriefloran blev nog rubbad av den kraftiga rengöringen. Finns något "start" medel för akvarier vill jag minnas som hjälper det på rätt väg. Se till så att vattnet rör sig ordentligt och inte blir stillastående. Har du möjlighet att flytta fiskarna tills du fått balans i karet?

millan2000
0

Bactozym heter hjälpmedlet funkar jättebra. Köp o släng i direkt.passa på o fråga på djuraffären om du får krama ur lite filtergojs i en påse o ta med o hälla i vattnet.