Vilket är bäst?
Hade tänkt köpa växtnäring till mina akvarium men sen såg jag att det fanns 2 olika sorter, men sen till min fråga vilken av dom är bäst Happy-life plant eller A N växt näring? :)
Det spelar inte så stor roll vilket du tar. De är båda järnbaserade växtnäringar.
#1 Okej bara bara en fråga till, jag har läst att räkor ska vara ganska känsliga mot medel men kan man hälla i växnäring i akvariet som räkorna går i? :)
Köp PMDD :)
Det är bara vissa räkor som är väldigt känsliga men normal dosering ställer sällan till problem
#3 Hehe jag är inte direkt den bästa så jag vet inte riktigt vad det är men läste lite om att man använde 3 flaskor med olika pulver i? Läste men förstod ändå inte mycket… :)
Läste även att det är bäst att köpa micro+ är det det? Och vad kostar det ungefär? :)
75 kr som räcker till 5000 liter vatten lätt smidigt med pmdd
cristal red är känsliga mot pmdd
Ihop med gödning så är det viktigt med kontinuerliga vattenbyten. Annars kan det lätt bli för mycket av vissa ämnen (då det oftast inte är alla ämnen som används upp).. Vilket lätt kan ge alger eller andra problem med vattenkemin :).
#8 räcker det med att göra vattenbyten 1 varannan vecka för det är det jag gör nu? Mina fiskar värkar inte direkt må bra när jag gör vattenbyten ofta utan de verkar vilja att jag gör det 1 gång varannan eller vartredje vecka. :)
#9 Det beror på hur mycket och ofta du doserar och hur stora vattenbyten du gör.. Vid "normal" dosering så skulle jag göra 1 30-20% vattenbyte innan varje dosering av gödning. Beroende på belastningen (antalet fiskar)..
#8 Det finns flera olika sätt att göda med PMDD. Ett är Estimative Index vilket innebär att man gör ett 50% vattenbyte 1ggr/vecka. Det stora vattenbytet medför att alla näringsämnen som är kvar halveras och man kan då utan risk för överdosering göda med en normaldos.
En annan metod ibland även kallad Walstad är att man i stort sätt inte gör några vattenbyten alls och göder endast vid behov. Man får då titta på växterna och se om de visar brister av något ämne eller mäta näringsämnena med dropptester.
Själv kör jag den sistnämnda i ett experimentsyfte för att se hur mycket PMDD som går åt av varje flaska. Jag har även fördelat PMDD i 4 flaskor i stället för 3 för att lättare kunna dosera.
Jag tror inte det är några problem att byta bara 25% vatten varannan vecka heller om man är lite observant. Mina laborationer säger följande: Förhållandet mellan PMDD-flaskorna 4:1:2:2 (KNO3, KH2PO4, K2SO4, Micro+). Dock ska du ta detta med en nya salt men det jag vill säga är att förbrukningen av KNO3 (nitrat) är betydligt högre än KH2PO4 (fosfat) vilket innebär att om du känner för att komplettera med lite gödning mellan vattenbyten kan hoppa över KH2PO4.
#11 Ja, 50% är ju ännu bättre, eller kanske 25%varje vecka med dosering varannan. Finns många varianter :P. Det som känns lite lurigt med sistnämnda är att det är väldigt individuellt från kar till kar, så man måste i princip laborera sig fram till sin egen dosering. Både beroende på vilka spårämnen som hänger med kranvatten och vad dina växter förbrukar. Vilket kan bli svårt om man inte gjort det tidigare.
Sedan känns det som att det måste vara väldigt många ämnen som buffrar upp sig i vattnet när man tar bort/minimerar vattenbytena. Både de ämnena som kommer med när man fyller på det avdunstade vattnet och de ämnena ur doseringen som inte tas upp av växterna. Eller kör man med någon annan typ av export av dessa ämnen då?
#12 Jag försöker forska lite i vad som kan tänkas bli kvar i vattnet om man inte byter det men hittar inga vetenskapliga bevis på att det skulle bli dåligt så länge filtret gör sitt jobb. Alla näringsämnen tas ju upp av växterna eller bryts ner av filtret.
Men detta fungerar dock inget vidare på hårt belastade akvarium.