Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2502 ggr
wille_wille
0

Guppy födsel

Det började med att jag såg att det satt en massa räkor och åt något i bakte delen av akvariet. Jag hade inte lagt i någon mat mer än gurka (i framkant) så jag stack ner håven och petade bort dom och såg då att det var en stackars död Guppy dom åt på :( Jag skyndade mig stt håva upp den och såg att den var väldigt tjock så jag kollade närmare, såg då att ett litet huvud stack ut ur buken :) När jag kollade närmare såg jag en massa huvuden i buken. Jag klämmer lite försiktigt på magen, fisken är ju ändå död tänkte jag. Sen fortsätter jag klämma tills det verkar som att alla yngel är ute (20-30st) och ser då att fiskstackarn lever :( När jag håvade upp henne rörde hon varken gälar eller fenor men när ungarna var utklämda rörde hon både och, dock så flöt hon uppochner och var helt vit. Det blev snabb avlivning av henne och av yngena lever minst 5st :) Några ligger även kvar i sitt ägg… Dom ser ut ungefär som ett vanligt yngel dock att dom är mindre och några har gulesäcken kvar. Jag har gett dom artemia och stängt av pumpen, senare ska dom få ett speciellt yngelfoder jag köpte åt guramisarna (som slutade med bobygget bär jag kom hem med maten). Så nu hoppas jag på att ynglena ska överleva och att inga fler guppysar dör… R.I.P guppymamman :( Ps. Bilder kommer senare ikväll.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Marsvinsmamman
0

Stackars mamman! Naturen är grym. Bli äten på när man fortfarande lever är kusligt. Men tur för de små ynglena att du lyckades rädda dem.

Jaguar_
0

Häftigt att några bebisar överlevde iaf :) Tråkigt med honan..

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Dustmonkey
0

Modigt av dig att ingripa, iaf fick du yngel :) jag köpte Guppy i januari och alla dog :(! Fick inga yngel :/! Men lycka till :)! Hoppas dom klarar sig :)!

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

wille_wille
1

Räknade nu till 10st yngel som simmade runt och 3 ligger i ägg, några är döda. De flesta har lite på gulesäcken kvar men vad ska jag mata dom med sen? Artemia, yngelmat på flaska för typ guramiyngel eller krossat flingfoder? Och är det någon som vet hur jag kan få ut ynglen ur äggen, dom lever fortfarande för dom rör lite på sig i ägget :)

Jaguar_
0

Hm tricky question…Kanske du ska låta äggen vara och se om de kläcks själva? Kan ju vara risk att du gör mer skada än nytta där, men om du har många såna ägg så testa på en med en liten vass sax (ingen trubbnos sax då!)? Men då väldigt superduper försiktigt.

När jag födde upp Guppy så smulade jag bara vanligt flingfoder, men om man vill ge dem en bättre start än så med mer näring så ta cyklops. Artemia är nog lite väl stort än. Så jag skulle köra flingor eller cyklops.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

wille_wille
0

Jag gav dom lite av yngelmaten och lite artemia. Yngelmaten åt dom av, artemian likaså men eftersom dom är så små tror jag inte dom får in söndersmulade flingor i munnen (råkade tappa lite i yngelbyttan och ingen åt av det). Dom är alltså inte stora som ett vanligt guppyyngel utan dom är ännu mindre ;)

Jaguar_
0

Dåså..Då vet du vad du ska mata dem med😃 Kräsna små yngel du har haha

wille_wille
1

Nu har dom börjat äta flingfoder iallafall och dom lever och verkar må bra. Upptäckte även ett räkyngel i yngelbyttan samt en bebisphysa. Har även släppt i en posthornssnäcka och en räka som lite "städhjälp" (blir ganska mycket flingfoder dom inte äter upp och det är rätt svårt att avgöra hur mycket man ska mata).