AKUT för varmt!!!
Mitt vatten är för varmt och jag blir väldigt orolig, vad kan jag göra?
Vilken temperatur är det?
Vad har du för fiskar? Har de speciella behov för kallvatten?
Har du en doppvärmare?
Flaskor fyllda med fryst vatten, isklampar osv kan hjälpa. Även större, iskalla vattenbyte. Men först vill jag veta varför det är så akut :) Om det liksom är 35 grader varmt eller om det bara är 26.
Lägg i kylklampar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ta av eller lätta på täckglasen om möjligt.
Låt en fläkt blåsa på vattenytan så avdunstningen blir högre och kyler vattnet.
Dra för persienner och gardiner när det är som soligast och varmast.
Det stiger mer på dagarna… Och vi har inte doppvärmaren på utan den står i rumstemperatur. Men över 30 grader har det inte varit så då kanske det inte var så akut som jag trodde?
Och det är min Sewellia jag oroar mig över, min förra dog pga. varmt vatten, men det var 30 grader då, vi har lyckats få det till 25-28 grader men då med släckt lampa… Så deras dag är mörk om man säger så…..
Okej, då förstår jag. Jo, 30 grader kan gott och väl ta död på fiskarna.
Har du tätslutande lock på akvariet och/eller akvariearmatur? I så fall vore det kanske en idé att kasta bort locket och sätta dit en vanlig skrivbordslampa (högt ovan vattnet så att det inte blir varmt).
Enligt artbeskrivningar så vill ju Sewellia ha mellan 20-24 grader så varför inte åtgärda temperaturproblemet innan du skaffade en ny?
#6 Hon kan ju ha köpt dom innan detta problem uppstod

sänk rumstemperaturen .. vädra ut, flytta akvariet till en svalare plats. höj upp lysrören.
Sewellia är ju oxå en stimfisk så en kanske inte är bästa.. Jag hade oxå bara en först och den dog, men nu vet jag att de ska vara fler så nu har jag 5 st och de lever och far runt som bara den. har visserligen 24 grader i karet som de är i. den första hade jag lite varmare 25-26 grader så inte så stor skillnad.
Jag har mitt akvarium i källaren på mitt hus, där har vi svalt så jag har tom värmare i karet.
lycka till
Jag har 4st Sewellia lineolata i mitt kar o det har legat på 28 grader i 3mån nu o det är full fart på dom. Är det ett stort kar du har?
En ide är att få upp armaturen en bit från vattnet så att den inte värmer upp vattnet o det kommer åt ny luft att strömma om kring och använda lågenergi lampa om du byter mot en bordslampa som inte avger så mycket värme.
Är elementen på i rummen kolla o stäng av om dom är på.
Vädra ut värmen på natten i rummet.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#9 lelli hann före 😃
Vad har du för tempmätning? Det bästa är vanlig termometer, dom här skälvhäftande plast mätarna man sätter på glaset är inte tillförlitliga.
Kolla att den mätaren du använder går rätt det kan va fel på någon grad/grader ibland.
Står akvariet i solljus?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#12 Jag har bägge delarna, en i vattnet/vanlig och en på glasrutan men jag har börjat att ha "luckan" öppen (Den man fodrar i). Och temperaturen är 23-25 grader så det är ju jättebra!
Härligt då är problemet löst nu, men det blir lite varmare dar till sommaren så nattvädring är ett bra sätt att få ner temp.
Måste bara fråga hur stora dom små "malarna" blir? :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag hitta en artikel om den kan bli upp till 9cm men mina är nu ca 5cm. Har flera namn Sewellia lineolata, Beaufortia leveretti, Leverett´s grönling. Fisken räknas till fam. grönling.
Det som är viktigt med dom här fiskarna att dom får syrerikt vatten, är vattnet varmt så innehåller det mindre syre så det är viktigt att man har bra cirkulation i vattnet då.
Tack Taggeman :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .