Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2605 ggr
Be-Bopz
0

Äppelsnäckor...igen

Jag har just nu 9 snäckor, jösses vad de har vuxit sen jag köpte dem, kan det vara på en vecka om jag inte minns helt galet.

Men till min fråga, när de lägger ägg, är det alltid mycket, kan de lägga nu trots deras låga ålder? Hur ser det ut, färmässigt bla?

Jag har nämligen fått ngt på mina flyväxter, var inte där igår.

Lindzen
0

Äpplen lägger ägg i stora klasar åvanför ytan, så du lär märka när det är dom som har gjort det ;) Så det är väldigt lätt att ta bort den om du inte vill ha några småttingar. 

Det brukar vara där när dom är ungefär som en pingisboll kanske som de börjar lägga ägg.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Be-Bopz
0

Jo jag vet att de lägger ovanför ytan, men detta är ju ovanför, det är på flytväxterna.

Men om de nu endast lägger större klasar, vad kan då detta vara???
Har aldrig sett det tidigare, så jag blir ju såklart fundersam…

Be-Bopz
0

Kan vara lika bra att säga att alla 9 är inte mina, har dem här hemma åt en kompis, tanken är att ha 5 st i ett 42 liters, funkar det sen om man vill att de ska få bebbar eller är det alldeles för litet….hmm hör frågan själv och inser att så är fallet….hmm, kan ju inte ha dem i stora karet för där går praktbotierna,som inte alls gör sitt jobb just nu…mutter.

Soda2
0

Vad kul att småttingarna växer o att det gick bra med dem.

Kan du fota det som är på flytväxten så är det lättare o säga vad det är.

Liten klase har jag fått av ung hona men de har aldrig suttir på flytväxter alltid på kanten eller på locket.

Be-Bopz
0

Japp, ska försöka komma ihåg att fota dem idag :)

Ja jösses vad snabbt de växer, båda jag och mannen är chockade hur stora de har blitt på så kort tid, men de är så roliga att titta på och supersöta :)

[hejhejnaffy]
0

Om äggen är vite elr rosa som är ihop satta Till en klase mellan 3-10 cm så kan det mkt väl vara snäcklingar på g ;)

Soda2
0

fast dessa är bara ett par månader gamla.

det e jag som fött upp dem o det var förra helgen som de lämnades över o då var de ärtstora så de är för små för o vara könsmogna

Be-Bopz
0

Ja det är ju precis det, men jag undrar vad det kan vara, har aldrig sett detta. Men jag ska försöka ta bilder sen så får ni se :D

Soda2
0

Gör så enklare o gissa vad det är då *S*.

Be-Bopz
0

Haha, jag vet Flört

nickiee
0

jag har äppelsnäckor med pracktbotika   + Eldstjärt å det går bra

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Be-Bopz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, ja det skulle noga funka med mina praktbotioer oxå då de verkligen INTE gör sitt jobb som jag anställde dem för Tungan ute

Det var svårt att ta bilder på detta kan jag lova, bilden visar inte riktigt den rätta färgen heller tycker jag…..Obestämd

Mysisa
0

Det där är inte äggklasar, men ser ut att vara ungefär sammafärg som mina äggklasar.

Sä här ser äggen ut http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=38849&d=1288864629&thumb=1

Vad du fått på flytväxterna kan jag inte svara på.. Aldrig sett nåt liknande

minavitas.wix.com/kennel

Be-Bopz
0

Ja för det ser verkligen ut att vara små ägg i detta kletet.

Soda2
0

ägg från äpplena är det inte som sagt.

Men det skulle kunna vara foderrester som hamnat där, har haft massa mystiska saker på mina flytväxter med tills jag fattade att det hamnade matrester där ibland o de fick varierande utseende.

[dynamitella]
0

Vad spännande :) Äppel-ägg ser det inte ut som i varje fall, men något är det.

Låt det vara och se vad som händer, säger jag! :)

Be-Bopz
0

Jag har inte tänkt att röra det,IFALL! Jag är lite nyfiken av mig.

Tycker inte det ser ut som matrester, i kletet ser det ut som små ägg nämligen, men låt säga att de lägger ägg, hur lång tid innan de kläcks?

[dynamitella]
0

Ca 4 veckor. Du kommer se inom en vecka om det är ägg däri eller ej. Ett ägg är ungefär i storlek med ett knappnålshuvud :) Kanske lite mindre.

Soda2
0

2 veckor tar dte ju för äppelägg o kläckas.

Inga andra små snäckor som kan ha lat dessa ägg eller firrar för den delen? (om det nu är ägg)

[dynamitella]
0

Oj, ja självklart! 13-14 dagar tänkte jag. Ingen aning var 4 veckor kom ifrån :) Haha.

dragonstar
0

Skriver här så jag får fälja tråden, ndrar vvad för klet du har =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

stosse
0

Håller med #21!

Be-Bopz
0

Nej har inga andra snäckor, sen är det bara små små guppyyngel och ja såklart ancinstrusarna.

Jag håller koll på det varje dag, har legat nu sen fre/lör, haha, jag vill dels låta det vara och sen även kolla närmare på det, känna på det lixom, men vill inte förstöra heller för det är sjukt likt ägg.

Kan slänga in en annan fråga samtidigt, med tanke på att jag bara haft dem lite mer än en vecka och det inte verkar troligt att det nu är äppelägg, men hur snabbt växer de egentligen? Dessa har ju blivit 3 ggr så stora sen jag hämtade dem, inte alla men några.

Soda2
1

De växer lite olika ju mer mat desto fortare växer de. Blir könsmogna vid en storlek av en 5 krona

[dynamitella]
0

Mina börjar lägga ägg och blir könsmogna när skalet är som en enkrona. Men det kanske också skiljer sig :)

Soda2
0

jaså har alltid hört att det är vid en 5 krona de blir könsmoga.

Föräldrarna till TS bebisar var iaf som 5 krona innan första klasarna kom. Deras storasyskon här hemam e väl som en enkrona nu o de har inte börjat med parning/äggläggning än iaf.

men det kanske är som med kläckningen att värme o sånt kan påverka?!

Be-Bopz
0

Kan lika gärna hålla mig till denna tråden, det handlar ju om samma sort fortfarande :)

Jag måste städa deras akvarie idag, hur gör ni med era vid städ?

Soda2
1

städar aldrig akvariet mycket bra bakterier där, slamsuger vid behov o så 30% vattenbyte varje vecka nått mer än så gör jag aldrig o de får vara kvar i karet då såklart

Be-Bopz
0

Det på bladet vara bara borta en dag….undrar vad det var.

Jo läste ju i en annan tråd attman inte skulle ge dem för mkt mat.

Hur gör ni andra med maten till dem, ger ni dem ngt varje dag eller varannan?

Lindzen
1

Jag tycker det på bladet ser ut som typ gammal mat eller nåt..

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Soda2
0

Jag ger mina snäckor mat dagligen.

När lampan har släckts ger jag några alg/botten tabletter. Och varannan dag är det grönsaker som ges.

Sen äter de ju den mat som hamnar på botten med när jag matar de andra fiskarna.

Be-Bopz
0

Okej, mina får ju blandat med grönsaker och tabletter, men de växer enormt fort tycker jag…

Hur gör ni om ni ska ha i nya snäckor, finns det ngn sjukdom man ska passa sig för tex? Eller är det bara att stoppa ner dem i samma kar bara sådär?

Soda2
0

Jag brukar bara stoppa ner de nya i samma kar.

Be-Bopz
0

Okej, så ingen som helst karantän och man behöver inte vara orolig att ngn sjukdom följer med så mina gamla snäckor dör?

oim
0

Vet nån hur många klasar per snigel e normalt

[dynamitella]
1

Det är svårt att säga. Ibland får man en klase i veckan per snäcka, och ibland får man ingenting på 6 månader. Men normalt är kanske en klase i månaden. Plus minus.

oim
0

Kompisens la massor sen inget på flera månader.

Krille12
0

Jag undrar bara, vad var det för något?

Medarbetare på Vetenskap.

Stephanie
0

#38 Hon skrev ju i #29 att det bara försvann en dag 🙂 Så vad det var är nog svårt att svara på.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Krille12
0

#39 Oj, jag missade tydligen det.

Medarbetare på Vetenskap.

[Jens]
0

Mina snäckor är som galningar. En klase varje vecka som jag plockar bort för så mycket snäckor vill jag inte ha :)