Mina små äpplen!
vad vackra
#1 Tack! :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
haha vad roligt
Haha, söta!
#9 De är jättesmå, och jättesöta! :)
Grattis till allt sött smått! 🙂 Dom nästan lila-aktiga i inlägg #4 hade en härlig färg!
ah snygg färg på #1! synd att man inte får köpa längre 😕
#11 Ja, de lila är verkligen ordentligt lila!
#12 Ja, det är verkligen synd! Har jättemånga småttingar :)
#13 Läckert! Jag har aldrig sett lila "Äpplen" förut

Fina 🙂 Har du någon bild på föräldrarna? skulle vara kul att se dem också
#14 Jaså? Nej de är riktigt präktiga!
#15 Jadå, kan lägga ut när jag kommer hem :)

Jag vill också ha…hur får man tag på snäckor?
Man får ju tyvärr varken sälja eller köpa. Men , tror det var på det här forumet, så skrev en admin att så länge vi sköter det diskret, dvs. via pm så det inte "syns" så…
Det är väldigt synd lagen om att alla pomacea är förbjudna eftersom pomacea diffusa som vi har i akvarier är en art som inte kan äta upp vårt ekosystem eftersom dom har för mjuka tänder. Det är därför vi så gärna har dom i våra akvarier. Jag håller på med ett faktablad till Jordbruksverket och kommer även göra en namninsamling. År 2015 kommer Jordbruksverket se över den här lagen. Dom fick panik kan man säga och förbjöd konsekvent alla arter inom pomacea pga att det blivit massförstörelse utomlands. men det är inte riktigt samma förutsättningar här för äppelsnäckan som i varmare länder. Och som sagt, detta med deras mjuka tänder..Jag hoppas det blir en förändring i lagen 2015. Hoppas också att jag kommer få många namnunderskrifter :)
Jag är lycklig innehavare till 40 äppelsnäckor och kommer fortsätta avla inför framtiden. :)
Det var inte jordbruksverket som fick panik eller över huvud taget deras beslut.
Det var EU som fick panik och tänkte lite (väldigt) fel/snett/konstigt så det är nog dit du ska skicka det, men du kan nog skicka till jordbruksverket också😉
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Så fina söta snäckor och bilder! Du är verkligen duktig att ta bilder. Vill ha vill ha vill ha! 😉
#18 "Jag håller på med ett faktablad till Jordbruksverket och kommer även göra en namninsamling."
Bra initativ!
#20 Hehe, tror faktiskt att de är tillräcklig stora nu :)
#21 Ja, verkligen!
Nä jo vet att det är ett EU beslut i grund o botten. Men jordbruksverket är ändå dom man ska kontakta om man tex hittar en snäcka i naturen. Beslutet ska ses över i feb 2015. Man kan ju alltid göra ett försök. Tänkte att det är enklare att adressera till Jordbruksverket än hitta rätt instans inom EU. Det är ju troligen dom om handlägger ärendet eftersom dom ju lyder under EU.
Maila EU:
http://europa.eu/europedirect/write_to_us/index_sv.htm#mail
Ringa EU:
http://europa.eu/europedirect/call_us/index_sv.htm
Chatta med EU:
http://europa.eu/europedirect/web_assistance/index_sv.htm
Jag vet, lite OT men hör ändå hit på något vis…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.