Zebra sniglar
Döm om min förvåning över hur effektiva dessa sniglar är. Har aldrig sett mina akvarium så fint som nu. Eller snarare tills för tre dygn sedan då jag hittade en av dom död på botten och vart dom andra tre är vet jag inte. Blixtsnabbt kom algerna tillbaka.
Innan detta hände för drygt två veckor sedan kom massa vad jag tror är små vita ägg - snigel ägg?
Läst någonstans att dessa sniglar kan krypa utanför akvariet. Någon som vet nåt om dom gör det. Trodde dessa var vattensniglar.
Andra tips om hur jag nu gör om det är snigel ägg som är lite här och där i akvariet. För att dessa ska bli sniglar.
Mvh Solrosen64
Jag tycker inte mina är ett dugg effektiva. Men tyvärr så kommer det nog inte bli något av dina ägg. Det är en snäcka som är känt för att vara lågproducerande av avkommor och som dessutom lägger sina ägg överallt och dom är i princip omöjliga att få bort tyvärr :(
Jag älskar också neritina-snäckorna och tycker att de är fantastiskt effektiva. 🙂
Jag har tyvärr haft oturen att bara få hanar, så jag har inga ägg efter mina. Annars kläcks äggen i salt/bräckt-vatten. Vilket jag väldigt gärna vill experimentera med just nu. Neritina-snäckorna verkar ha en särskild förtjusning att lägga ägg på trä och på skal. Antagligen av orsaken att det är föremål som lätt följer med strömmen ut till havet, under naturliga omständigheter, och därför ökar oddsen för att deras ägg ska kläckas.
har aldrig varit med om att de krypit ur karet, har bara goda erfarenheter av dem. bästa städarna jag någonsin haft och någonsin kommer att ha. dessutom är de vackra!! äggen besvärar inte så mycket. man vänjer sig, men det blir somsagt inga bebisar. bara vita fläckar överallt.