Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2962 ggr
wille_wille
0

Garra rufa (spa fisk) hjälp.

Hej! Jag såg garra rufa fiskar på en djuraffär för ett litet tag sen, berättade för mamma och hon tyckte att jag absolut skulle köpa några. Men jag blev lite fundersam om dom skulle fungera i mitt akvarium? Jag har ganska mycket växter, sand i halva och grus i andra halvan, ph på runt 8 och 26 grader varmt. Akvariet är på 112L. Har läst att dom äter det mesta så är det risk att dom skulle äta upp växterna? Läste också att dom vill ha ganska varmt men det stod inte vad som räknades som "ganska varmt". Sen hittade jag inte så mycket mer så jag tänkte att kanske någon här visste mer :) //Wille

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Mantissa
0

Jag läste mellan 30-40 grader på en sida, men de verkar vara mycket tåliga fiskar som dock blir rätt stora och vill leva i flock. Så ditt akvarium blir i minsta laget tyvärr

lelli
0

jag har 10 st i mitt 540liters, de går ihop med slöjstjärtar så jag har 24grader, de klarar av att ha ganska låg temp med, är ofta man läser att de klarar hög temp pga att när de är i spa anläggningar vill man kanske inte stoppa ner fötterna i för kallt vatten. men de klarar som sagt av kallare vatten oxå. de är väldigt glupska och äter mycket, har dock inte sett att de äter på växterna(det gör mina slöjstjärtar).

MagArne
0

Här finns lite info
http://www.fishbase.se/Summary/Garra-rufa.html

40 grader låter lite väl varmt men drygt 30 lär nog inte vara några problem. Folk badar ju i varmt vatten med fiskarna.

wille_wille
0

Tack för tipsen men akvariet börjar bli lite fullt för tillfället så det är tyvärr inte aktuellt med spafiskar längre.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.