Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 5685 ggr
[Geekinblack]
0

Bildtråd skalarer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara två skalarer men jag älskar dom och funderar på att utöka med några fler vid något tillfälle, om jag hittar något par i samma storlek som mina och om dom inte kmr bråka för mkt i karet ;)

Men det finns så många färger på skalarer! Jag vill se era! :D

Här är mina två när dom pussas :) (eller ja, ser ut som att dom ska äta upp varandra innan dom går till sitt favoritblad och lägger rom) vet dock inte kön.

[Geekinblack]
0

Kaviar? ;)

Ibland ser jag den ena åka längst med bladet och spruta ut en rand med rom medan den andra åker tätt efter och äter upp alla korn :S vad är meningen med det? xD

Jessicahagstrom94
2

snyggingar! vi har faktiskt också två stycken :)

har bara världens sämsta bilder på dom.. tyvärr.

Här är den större av dom iallafall:

Jessicahagstrom94
1

Och här är den lilla som jag tycker är så söt! :D ursäkta världens sämsta bild på den typ..

[Geekinblack]
0

Ååå dom har ju rätt lika färger! :) sämsta bilder? xD dom var ju jättefina! Jag skulle aldrig kunna ta så klara bilder med min kamera :/ ser ut som att dom har full fart framåt! :)

Jessicahagstrom94
0

#4 ja det har dom :) haha jag är så himla van vid skarpare bilder, men man får väl räkna med lite oskärpa på fiskbilder! 
ja här var det full fart framåt när jag skulle försöka knäppa, det är det alltid! men när jag inte är där med kameran är det minsann lugnt och fint..

[Geekinblack]
0

Haha i know the feeling xD men dom antar väl att dom ska få mat när man kommer och då blir dom ju galna :P

Jessicahagstrom94
0

haha ja så är det ju :D dom här tror alltid att det är mat..

[Jagochminadjur]
1

Mina vägrar vara stilla så det är svårt att ta bra bilder med mobilen! :)

[Geekinblack]
0

#8 ååå jag vill också ha skalarer med ränder ! :)

CaptainBunchie
1

Laddar upp några bilder på mina firrar då. :)

Sage, den största i mitt kar som är ca 5-6 år. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
1

Avery, en av de tre små nykomlingarna. :)

(ganska kassa bilder nu då karet fortfarande är lite grumligt och ena lysröret är trasigt)

_

CaptainBunchie
2

Kadin :)

_

[Geekinblack]
0

Är det bara jag, eller har mina skalarer groteskt långa "skäggstrån" i jämförelse med era? :S eller känselspröt lr va d är…

[Geekinblack]
2

#12 ååå jäklar vad fin! :O

CaptainBunchie
1

Och till sist, Donovan. :)

Ruskigt svårt att få hen på bild då hen är så mörk. ^^

_

CaptainBunchie
0

#13 - Haha, vilka? ^^

_

[Geekinblack]
0

#16 mina skalarers skäggstrån ser ju så långa ut så dom viker sig under dom xD men det kan ju bero på hur dom simmar också :P men Avery verkade ha rätt korta ändå men sånt e ju så olika :)

folk som hälsar på mig tycker att deras strån är obehagliga xD

Jessicahagstrom94
0

jag tror det beror på vinklar och hur fort dom simmar på bilden också det där. :) våra har också ganska långa, men dom simmar för fullt på bilderna, hehe

[Geekinblack]
0

Ja jo det gör det nog :) men på djuraffären kollade jag på skalarer för inte så länge sen som hade jättekorta och en del hade ett och ett halvt och en hade bara ett strå :( det kan väl inte vara rätt?

Jessicahagstrom94
0

ett strå ska dom väl ändå inte ha :( måste ha hänt något med den stackarn..

[Geekinblack]
0

Nej den var rätt liten så den borde inte ha bott hos någon innan :/ men dom andra skalarerna i det karet hade ju antingen två eller ett och ett halvt… men dom brukar blanda arter på lite olika sätt har jag märkt så någon kanske hade smakat på stackarna.

Jessicahagstrom94
0

ja, zoo:n brukar ju kunna göra det tyvärr :/ har sett hur många kamphanar som helst med andra fiskar som dom egentligen inte ska gå ihop med till exempel, man blir lite less av att se sånt jämt.

CaptainBunchie
2

Oskyldig

_

[Geekinblack]
0

:)

Parvel
1

Några vildfångade finisar!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

[Geekinblack]
0

Ååå me like! :)

Jessicahagstrom94
2

jag måste ju visa nykomlingarna! dom andra lever fortfarande ska jag också säga :)

såg en vit i affären som båda "spröten" hade gått av på :( tyckte väldigt synd om den.. men den fick vara kvar där och det blev en annan vit. 
Jag kom på det självklara namnet Salt. Den andra jag ska visa heter Peppar. ;) dom andra skalarerna heter ju Sweet & Chili så varför inte fortsätta med kryddtemat haha :D

Salt.

Jessicahagstrom94
0

Peppar :D

[Jens]
0

#23 och #27

Vad är det för sorts skalarer på dessa ?

Jessicahagstrom94
1

#29 har tyvärr ingen aning om vad vår vita är för sort :(

CaptainBunchie
1

#29 - Min är bara vanlig, stora vita brukar kallas White/Snow White ibland, men egentligen är det bara vanliga, unga skalarer.

_

CaptainBunchie
1

En av de tre småttingarna jag fick hem idag. Åh, dom är pyttesmå!
En annan till höger i bakgrunden också. :)

Men väldigt pigga fiskar, hemkomst-lysmiddag av artemia väntar ikväll.

Inga fler fiskdöds-incidenter ska ske här inte! :(

_

[Jens]
0

Har alltid tyckt att scalarer är fula men då har jag inte sett dessa varianter som ni har lagt in. De är ju jättefina. =)

[Jens]
0

putt!

Så fina scalarer.

[Geekinblack]
0

Lite halvdålig bild på mina två skalarer med silver mollys :P

[Geekinblack]
1

Här bor mina skalarer! När resterande arter har gått vidare till fiskhimlen så ska jag nog skaffa fler skalarer.

rudyC
1

här e en av mina flaggskepp dom har nyss fått mat så det är därför det är bösigt i vattnet

rudyC
1

här e en annan =)

[Jens]
0

Mycket fina Scalarer! Jag kommer skaffa mig sådana längre fram men nu är akvariet i första fasen så jag tar det lugnt ett tag.

Återigen mkt vackra Scalarer! =)

Jessicahagstrom94
0

När jag flyttar hemifrån tar jag med mitt 60 liters, sedan tänker jag köpa ett jättestort akvarie (ca. 700L), så får se vilken fisk det blir då. :) scalarer är ju så vackra. men det blir om några år.

[ellenhellstrom]
2

Min scalar :)

[Geekinblack]
0

#37, 38

Jisses vad fina :O sånna vill jag ha!

rudyC
0

tack så mycket =) ska se om inte jag ta lite bätter bilder när dom flaggar

[Jens]
0

Hejsan,

Måste fråga hur man ser skillnad på hane och hona när de är unga? Jag var inne på en butik och köpte ett par men de kunde inte säga om det var hane och hane för det går inte enligt dem?

blåsippa
0

det går inte att se skillnad, knappt när dom är vuxna heller.

[Evisen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Coolt! Här måste jag juh bidra med en video som min exkille slängde upp på Youtube. Jag hade dessa gynnare hemma hos mig, men då de började leka så störde de mina nyckelhålsciklider så de fick åka hem till killen.

Om ni kollar vidare så finns en video på parets ungar.

[Jens]
0

Ytterligare en fråga. Kommer hanar överens med varandra när de är vuxna och har t ex bara en hona i akvariet? Jag köpte 4 scalarer och av två sorter. Om det är 3 hanar o en hona, det blir väl inte bra?

[Jens]
0

.. och en till. Mina små scalarer är på sniglarna som hökar! Går de inte ihop? Det är bäbissniglar.. :(

-Cissi-
0

Äpplen? det beror nog på.. finns ju en liten chans på att dom skulle äta upp små snäckor om dom får in dom i munnen, om du har ett annat kar så skulle jag nog flytta dom dit tills dom växt till sej lite och sedan flytta tillbaka dom :) det andra kan jag inte hjälpa dej med tyvärr..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Evisen]
0

#44 Enda sättet att se skillnad på hane och hona när det gäller äggläggande fiskar är att spana in "genititalerna". Honan har ett äggledarrör som är lite typ trubbigt ytterts medans hanens är spetsigt. Kanske inte säkert att de visar dem när de är unga, men du märker om inte annat när det blir livat i karet senare och de ryker ihop*s*.

Fann detta på Wikipedia:   Vanligen är hanen lite kraftigare och har en högre kroppsform. Honan har vanligtvis en fylligare buk. Vid leken eller förberedelserna inför denna kan man se hanens genititalpapill, men då det inte är lek på gång, eller hos unga individer, är det svårt att skilja könen åt. Äldre dominanta hanar som lekt, utvecklar ofta en liten "puckel" på huvudet.

[Geekinblack]
0

Ja när hanarna har lekt x antal gånger och är stora så tycker jag att man ganska lätt kan se puckeln på huvudet iallafall :) men dom jag har sett har varit runt 1dm i höjd och bredd och mina två är inte riktigt så stora än. Misstänker dock att jag har två honor :P

Det roliga med scalarer är ju att om det är två honor så tar den ena över hanens roll så om en hona lägger ägg, så följer den andra efter och "befruktar" äggen :P mina lägger ägg och leker väldigt ofta men jag tror att det är två honor för bådas papilla ser likadana ut och det blir aldrig några bebisar :P

[Jens]
0

Ja, snäckorna är inte så små utan de är typ nästan 1 cm stora men de är på deras kroppar och hackar så de ramlar ner till botten.

Det där med könskillnader blir verkligen en utmaning vid senare tillfälle så jag får kämpa på helt enkelt. Tycker bara inte om när de är elaka mot snäckorna men jag får se vad jag ska göra med dem. Kanske ska jag lämna tillbaka dem.

-Cissi-
0

Jag tror nog att skalarerna vänjer sej vid dom och slutar effter ett tag :) dom var väll små? tror nog bara dom är nyfikna :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
0

Ja, de är små scalarerna =) Ska ge dem lite tid de jäklarna ;)

Draken
1

[quote]

#23 och #27

Vad är det för sorts skalarer på dessa ?

[/quote]

Den vita är en platinum, och den andra är en vanlig marmor :)

Hej förresten :) Hittade den här tråden, och Skalarena är mina favoriter, jag har en hel hög av dem i ett alldeles eget akvarium. Jag har flera olika färgkombinationer och alla möjliga storlekar ;) Skalarer har jag haft i över 15 år, nu har jag ett biotopakvarium, en kub med svartvatten, uppbyggd för att passa skalarena perfekt :)

Skalarena kan gå ihop flera olika stycken i flera olika storlekar. De större rör inte de mindre. Jag har allt ifrån 5cm (utan fenor) till flaggskeppen på 15-20cm.(utan fenor) och de går tillsammans i samma akvarium :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

CaptainBunchie
0

#55 - Vilka tuffingar! Det vill jag gärna se mer av iallafall. 😃

_

Draken
0

Ja har 6 stycken i kuben ;) Skall knäppa mer kort på dem eftersom, tänkte knäppa lite på de andra också ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Jag håller på att skriva en nybörjarguide för Skalarer i word. Om ni är intresserade så kan jag lägga upp den på den här sidan, eller göra en egen tråd, där man kan fråga och få svar på de frågor man kan ha vad gäller att hålla och ta hand om Skalarena.

Jag har många års erfarenhet av arten, och jag har flera olika färgkombinationer i mina kar. Jag har lärt mig en hel del genom åren med skalarer ;)

Den artikel jag skriver på nu, är en kombination av ren fakta och egna erfarenheter.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mantissa
0

#37 Gud vilken vacker sand du har i akvariet! Vad heter den och vart fick du tag i den? Var den mycket dyrare än "vanlig"?

Krille12
0

Nu är det bara världens fulaste bild på en vildfångad scalare som jag tror är en altum, men är inte säker.

Medarbetare på Vetenskap.

MagArne
1

Jag hade skalarer för några år sedan. Flera par lekte frekvent.

-Cissi-
1

#55 Vilka snyggingar❤️ :)

Draken
0

Tack :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Geekinblack]
0

Äntligen kom dagen då jag tog mig i kragen och vågade mig på ett nytt köp av skalarer! Som jag sagt förut så var dom alltså fyra från början, men dom två större brudarna mobbade ihjäl sina mindre vänner och sen dess har jag inte vågat köpa två nya :P

För en vecka sedan flyttade dock två nya in! Denna gången ungefär lika stora som dom redan existerande skalarerna. Om det är honor, hanar eller hona/hane får tiden visa. De enda som fanns av storlek större (alltså typ som en handflata) var dessa två i mindre intressanta färger, men ack så charmiga ändå! Dom har snabbt vant sig vid akvariets regler och brudarna är inte ett dugg elaka :) hallelujah!

Krille12
0

Nu har jag en bättre bild på scalaren i #60. Och jag har köpt en väldigt snygg stor hane, men har bara inte en bild nu.

[Geekinblack]
0

Nu var det dags igen! :) Eftersom jag älskar skalarer så kunde jag inte låta bli… nu har jag 6 stycken i 375 liters karet :) här är mina nyaste tillskott! 

Dålig mobilbild men ändå… snyggast av alla är denna!

[Geekinblack]
0

Här är andra nykomlingen :)

[Geekinblack]
0

tråkigt dock att deras fenor under magen alltid blir avbitna i affären :/ men dom två förra jag köpte växte ut sina "skägg" på bara någon vecka :D

Krille12
0

#64 Av vad jag kan se är den övre en hane och den under är en hona.

CaptainBunchie
1

En nykomling här hemma! :')

_

[Geekinblack]
0

#69 Tror du det? :) jag har faktiskt funderat på det jag också, han har lixom en annorlunda puckel på huvudet… men det lär väl tiden utvisa :)

[Seaside]
0

Scalarer är bra fina! Så vackra och graciösa…

Jaguar_
0

Här har vi Tjuven. Hon heter tjuven på grund av att hon har det där svarta över ögat på ena sidan som tjuvgänget har i kalle anka (tror det är kalle anka som har just de tjuvarna iaf). I vilket fall påminner hon alltid mig om en gammal hederlig tecknad tjuv😃

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
0

Här har vi Tjuven och hennes pojkvän Polisen. Detta är de par jag har i mitt akvarium som vet precis hur man ska puts för kommande rom men inte lägger rom😉 Skulle bra gärna vilja ha efter dem. Fundera på om man ska para ihop henne med någon annan, men jag vet inte hur det skulle gå eftersom hon gått med Polisen så länge. Båda är runt 7 år. Växt upp tillsammans.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.