Sländlarver?
Har inom loppet på 2 veckor hittat 4 trollsländelarver (var av 3 idag) i mitt ena akvarium, jag har inte köpt några nya växter som dom kan ha kommit med. Den enda förklaringen jag kan komma på är att dom har varit frysta tillsammans med mygglarver jag matar med och att dom har överlevt frysningen (typ som vinterdvala) och sedan har kvicknat till när har matat med mygglarverna..
Det är irriterande för jag vill ju inte ha sländlarver i mitt akvarium och dom är svåra att fånga..
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
ÅÅ fyy >.< så många det verkar vara som har sländ problem :P
Trollsländelarver är ju jättestora. Undrar hur de kommit dit?!
Reklamera myggen.. Det är enda rådet jag kan komma på.
För du ska inte ha hungriga och glupska sländelarver i ditt kar, så försök fånga in dem när du har karet släckt. Mycket lättare att fånga in fiskar på det sättet och funkar kanske med sländelarven med.
#2 Har ju skrivit hur jag tror :P dock var dom här inte så stora än ca en cm långa och kanske 2milimeter tjocka
#3 Hur gör man det? Reklamera alltså. Dom som jag hittade idag är 2 infångade den minsta har jag tappat bort.. det är lite skogigt i akvatiet så dom kan vara lite svåra att hitta..
Känns ju inte så kul att mata med mygglarver när det är stor chans att man får trollsländelarver i akvariet..
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har svårt att tänka mig att sländlarver överlever helt infrusna
Jag hade inne en kund som hade samma problem så det e väl samma leverans mysko…
Ingen bild att lägga in? Vore kul att se hur den ser ut.
Ja, kan du försöka få en bild?
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
#5 Det är den enda förklaringen jag har, och vet att det finns djur som låter sej frysas in under vintern, dom dör inte utan bara försätter sej i typ koma och saktar hjärtslagen typ som en igelkott.
Ska se om jag kan få ett kort på dom.
Jo det finns väl till och med någon fjäril som klarar att vara frusen har jag för mig. Kanske kommit med som ägg med växter förr? Kan vara svårt att upptäcka oinbjudna kryp ibland.
I ett "karantän/lagerakvarium" fullt med kardinaltetror och nya cabomba började det dyka upp rester av döda fiskar. Tog ett tag innan den skyldige visade sig trots noga letande i växterna. Den gången var det en grön och kraftig trollsländelarv på ca 6cm som hade kalasat i det.
#11 Dom var ju ganska söta haha
elenihadjipetrou.blogg.se
#4 Antingen ringer du till företaget som producerar fiskmaten och berättar. Eller så mailar du dem och då är det viktigt(även om du ringer) att du har förpackningen där det står bäst före, ngn kod osv så de kan följa upp vart det är fel. Mailar du, så skicka med den bild du slängde upp på dem här👍.
Eller så går du tillbaka där du har köpt paketet(tar med varan såklart😉) och berättar vad som har hänt. Här är det guld om du har kvar kvittot:).
#12 Nä inte söta alls :/
#13 Kvittot har jag ju inte kvar, och inte delen där det står nummer och best före datum :/
#14 Aj då:(.
Ring och fråga zooaffären hur du ska gå till väga. Säg att du har köpt frysta mygglarver hos dem och att du har fått med ovälkomna passagerare, och har tyvärr inte kvittot kvar(du hade juh inte räknat med trollsländelarver).
Kanske de är snälla och säger till dig att ta med myggpaketet till affären och gör ett återköp.
Testa, du har juh inget att förlora.
Okej hittade delen där det står nr och best före, blir nog att kontakta dom
#16 Jättebra att du fann det!
Sen att du kontaktar dem, gör att de förhoppningsvis har lite bättre koll på tillverkningen i framtiden👍.
Håller på att skriva ett mejl till dom nu, men vet inte riktigt om jag ska be om att få pengarna tillbaka? eller hur jag ska göra..
#18 Börja med: Reklamation av frysta mygglarver. Berätta vad som har hänt, vad det är för vara(svarta, vita eller röda), bäst före datum, finns det någon liten kod efter bäst före, ta med den med och vikten på paketet. Skriv att du köpte den på *** zooaffär och nu när du har matat fiskarna med fodret så upptäckte du de ovälkomna besökarna. Skicka gärna med bilden för styrka ditt mail till dem.
Personligen brukar jag aldrig skriva om vill ha tillbaka pengarna, men ett tacksam för svar. Funkar inte mailet till de som har tillverkat frysfodret.. Gå till zooaffären och reklamera varan.
Känner dig du osäker när du har skrivit klart, be t ex dina föräldrar läsa igenom brevet innan du skickar iväg det ;-).
Då har jag fått med allt i mejlet :) och hoppas dom svarar, tror inte jag får tillbaka några pengar från djuraffären om jag inte har kvitto :/
Mina föräldrar bor en bit bort och är lite lat och orkar inte gå dit :P
Tusan nu glömde jag ju bilden.. får visa den om dom svarar ist
Det är söta flicksländor och som tur är inte "riktiga" trollsländor som är grymma på att äta allt som rör sig som dom kan hålla fast.
#21 Så dom på bilden är inte så farliga?
Klarar av riktigt små fiskar om dom har tur. Men dom andra struntar i om det är Guppy eller annat som kommer för nära. Inga problem att få såna att hugga efter saker till och med över vattenytan när jag haft såna. huggit tag i till exempel pinnar och "funderat" om det är ätbart innan släppt igen.
Största flicksländor klarat när jag haft såna var spiggyngel på under 1 centimeter. Men spigg är ju rätt stela och inte så smidiga i kroppen tycker jag. Ynglen var inte mat utan ett litet misstag.