utstående fjäll?
Tidigare i veckan undra jag om min guppyhona hade fenröta,efter hon fick yngel för ca 1,5 vecka sen. Jag har haft henne i saltbad å gjort vatten byte i karet och stjärtfenan ser bättre ut än vad det har varit,men nu är vissa av hennes fjäll upprresta typ mellan " nacken" och ryggfenan skulle jag vilja säga vad är det för fel på henne och vad ska jag göra? Hon går med 5st andra i samma kar och dom är pigg å kry….vad jag kan se. Likaså i mitt andra kar har min ena Guppy hanne börjat simma på sidan,ser typ ut som att han skulle ha nackspärr simmar bara åt ett å samma håll… Vad kan de vara? Tacksam för svar så inga andra blir sjuka och så de inte behöver lida….
Jag skulle ta ur fisken på en gång, är det bukvattensot så är det allvarligt. Tror det inte är någon ide att medicinera heller. Googla på den här sjukdomen så ser du att den är svårbotad.
Nedan ett urklipp från http://hem.passagen.se/xilef84/hurbotar.htm
Bukvattensot är en smittsam och allvarlig sjukdom som snarast måste behandlas för att fiskbeståndet ska överleva. Man känner igen sjukdomen på att fiskarna ser utspända ut och det är följden av en varig vätska som finns i buken. Även glosögon, skador på fenorna och ljusa gälar är symptom på sjukdomen. Sjukdomen blommar ofta ut då fiskarna av någon anledning fått nedsatt motståndskraft och det kan de få om de inte sköts ordentligt. Förebyggande åtgärder är här av yttersta vikt, då sjukdomen är mycket svårbotad. Dock finns verksamma mediciner i zoo-handeln.
En bild på sjuk fisk. http://filosofiforum.com/bilder/033.JPG
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Öppnar man upp länk i ny flik, så ser din fisk inte så kry ut.😕
Jag tror nog det är bäst att avliva henne. Har det gått så här långt med sjukdomen så är det ingen återvändo. För fjällen ser ut att ha rest sig en hel del.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Angående bukvattensoten kan ja inte svara, men hon ser verkligen jättesjuk ut och jag skulle avliva henne direkt så hon slipper lida mer :/
Ok tack för alla svar. Får ta mig i kragen och ta tag i saken,alltid lika jobbigt fast jag antar att fisken har det jobbigast just nu:'(
Har medicin om du vill prova, köpte det för att behandla min kampfiskhane men det var tyvärr försent :( Du kan få en tablett om du finns i stockholm
elenihadjipetrou.blogg.se
Tack va snällt,men ja bor i hälsingland…..
Vad synd :( Skulle ju kunna skicka, men det tar säkert några dagar för den att komma fram och då kommer det nog vara försent..
Tack ändå men nu har jag bestämt mig å göra slut på hennes lidande oerfaren som jag är då kanske hon aldrig fick yngel utan att hon var uposvälld som de verkar bli av bukvattensot, hon hade aldrig fått yngel tidigare å sen blev hon tjock. En dag när jag kom hem från babysimm var hon jätte tunn,men jag har inte sett ett enda yngel och någon borde ha överlevt med alla dessa växter i akvariumet eller? Kanske var hon bara sjuk hela tiden… Stackarn…
Jag hade också guppys förut (4 st), och efter en kort tid (1-2 veckor) började dom bete sig nästan som dina, sjärtfenan hängde ner och dom dog en efter en, dock blev dom inte uppsvälda eller fick utåtstående gälar (som båda är tecken på bukvattensot, så jag tror inte att hon var gravid). Jag gissar iaf på att det är det, men sen är ju guppys från djuraffärer väldigt känsliga pga inavel och att de får massa mediciner (nu vet jag inte hur länge du haft dom och hur länge karet varit igång) men om karet är relativt nystartat och/eller du köpt guppysarna från en djuraffär kan det även vara det… Tycker i alla fall du ska avliva henne, mitt tips är att lägga henne i en påse med lite vatten och drämma till på något hårt (köksbänken eller något bord?) allt vad du orkar så dör hon direkt, det låter jättehemskt men det är värre att låta henne plågas till döds :'(
Sorry det ska va en påse UTAN vatten!
Hon är borta nu, tog saxen,vet ej vad som är lindrigast men det är gjort nu. Köpte henne från djuraffär dec- Jan,så jag har inte haft henne så länge men karet har varit igång sen i sommras,i och för sig flytta jag henne till ett större kar för ca 2 mån sen och där var det problem med uppstarten med min okunskap och råd från förra ägaren. Kan ju hända att de vart knas för honan då oxå… Men men r.i.p. :'(
Ja hon har det iaf bättre nu :( hoppas resten klarar sig, men om något händer med de andra får du nog kolla vattenvärdena, och om du avlivar på samma sätt igen så tänk på att du måste klippa genom hjärnan och inte på kroppen för då dör dom inte direkt, men det kanske du redan visste!
Ok tack för alla svar :) ska ha sten koll på de som är kvar i samma kvar och hoppas att de inte blir fler:)