Höja ph.
Hejsan!
Får fortfarande inte pht att ligga stabilt! Har haft i 3-4 tsk 7.2 buffert i och har även öppnat en ny förpackning för att se om det var dåligt trots att datumet inte gått ut men ingen förändring skedde med det nyöppnade burken med pulver. Har haft i 3tsk bikarbonat och fortfarande inte högre ph värde enligt stickan bara ett kh värde som sköt i taket!
Blir galen vad är detta? Kan det bara fastna sådär!? Är det något kalkhaltigt som behövs eller vad är frågan?
Har beställt hem nya dropptest för ph och se om det kanske visar fel på varenda sticka jag kollat värdena med sen jag öppnade förpackningen och med det fortfarande jätte nya stickorna har det visat 7.2 EN gång på alla andra ligger den på 6.4 och vägrar gå upp.
Har även beställt kh/ph+ från sera i hopp om att detta skall hjälpa. Är det för lite mineraler i karet eller något? Har tidigare haft kalkhaltig inredning och sporadiskt droppat calcium droppar för att förebygga att snäckornas skal eroderas.
Vad finns det mer jag kan göra? Alltid räckt med att använda bikarbonat men kan ju inte ta hur mycket som helst då kh:t blir för högt antar jag eller hur högt kan funka? Men iofs har det inte gett någon effekt nu borde det ju inte göra det om jag lägger i mer heller…. 🤔 sen har waterlifes buffert plus bikabonat aldrig aldrig svikit mig med en enda millimeter trots vldigt låga doser. Enbart några enstaka gånger innan jag fattade att man kanske skulle strypa co2:n på natten. Men har ju inget sånt nu. Dock tänkte jag skaffa igen men nu vet i tusan om det skulle fungera. Blir väl inget ph kvar att mäta 🤓
Vad finns det mer man kan pröva som jag imte redan har prövat eller äventyrar fiskarna/växternas och snäckornas hälsa?
Tack på förhand!
Har du rötter i akvariet? Dessa påverkar ju pH-värdet = sänker det…
Jo men hade större och mjukare rot innan renoveringen och där höll sig ph:t där det skulle vara. Har en red moor rot eller en väldigt grenig mangroverot och det är det enda, kommer inte ihåg vad det stod att det var men ganska säker på att dt är red moor 🤔 Den förra innan renoveringen färgade ju även vattnet lite sista månaderna….
Vet i tusan vad det kan vara. 3tsk bikarbonat är ju väldigt stor dos men kanse man vågar skvätta i lite till?
Har du testat kalkhaltig sten och grus? Kanske tar lite tid innan det höjs men sen borde du få en stabil nivå. Jag hade grus i karet som höjde pH rejält, fast jag inte ville det.
Hade också ganska mycket rötter i då, men det hjälpt inte alls mot att sänka pH. Det var vitt grus, tror det är grymt bra på att höja pH.
Nåt annat vet jag inte eftersom jag alltid velat ha lägre pH.
Jo det var det jag hade i karet tidigare innan renoveringen plus faxe och seiury stenar som också är ph höjande.
Men jag trivdes inte med det vita gruset särkilt länge då jag tog det för att det var det dem hade kvar i butiken i tillräckliga mängder som såg "naturligt" ut och inte massa oranga och svarta och röda grejer i en förfärlig blandning med färger ej enfärgat utan det vita var det enda enfärgade och orkade inte vänta. Och ph:t var hur stabilt som helst trots rötterna.
Jo tänkte ju att kanske droppa i lite calcium i det. Har köpt neutraliserande växtblock mestadels för snäckorna men kanske dessa kan neutralisera vattnet?
För calcium droppar har kört med tidigare upptill 7.2:an och bikarbonat fick lite höga gh värden till en början innan jag listade ut doseringen då det är till för saltkar som sks ha väldigt väldigt mycket mer än vad jag någonsin ens kunde drömma om. Dock blev växterna sura av en höga calciumhalten som rådde när jag råkade få i någon droppe för mycket och vet inte om jag vill äventyra det. Har ju dock i förra veckan lagt ner 2 små faxe och 2mediumstora seiury stenar som båda är ph höjande. Men aah som du förstår har det inte hänt något behövs antagligen väldigt mycket mer än så….
tycker det låter bättre med grus ändå än att behöva tillsätt saker så ofta. Går det inte att typ hitta en större dekorationssten som höjer pH, eller lägga grus och försöka dölja det på något vis. Fylla en grotta eller nåt dylikt med grus.
Kan ju gömma det bakom stenarna längstbak precis under filtret synd då att jag slängde allt grus som jag hade innan men ska kolla efter mina små faxestenar och gömma dem också och hoppas på att pht går upp. jo men NEJ! :D
Var ju lat och slängde gruset ut för balkongen! haha xD har min lilla egna växt och akvarie kompost där haha. Ska se om det ligger kvar d kan jag ta in lite och tvätta och sen gömma under det gruset jag i karet nu och borta vid filtret :)
Haha! Lätt fixat :P
Vilken tur man kan ha att dem inte gjort i ordning rabbater och buskar på basidan av huset då inför sommaren än som på framsidan :D Jävla bra när man helt plötsligt har "kvar" det man slängde när man kom på i efterhand att man behövde det mer än vad man trodde. Man ska inte slänga saker man ska spara som min far alltid sagt under alla år. Han slänger aldrig något :D haha. Taskig jag är men jag är lik honom samlar på saker och ser värde i de mest onödiga sakerna men nyligen lärt mig att släppa saker men denna gång hade jag tur! 😃
Bikarbonat kan bara höja pH till ca 8.2 ska du ha högre är det kalk som gäller. Där emot kan kH bli hur högt som helst med bikarbonat om man överdoserar.
Vad har du för kH idag?
Om du ska skaffa CO2 igen så välj ett system med magnetventil så det stänger av tillförseln när ljuset släcks. Senare kan du skaffa pH styrning till magnetventilen om man så önskar.
Va nej jag vill inte ha över 8.2 utan jag vill ha upp till 7.2 men den går ner till 6.4 hela tiden vilket chockar mig då jag har i 7.2buffer och stor dos bikarbonat. Ligger på 15 i kh men pht är fortfarande för lågt och helt fel varenda gång kan väl stickorna ändå inte visa? Får hem dropptester för ph värdet i veckan och får se vad det visar då…Har legat på 7.2 två gånge enligt stickorna men gått tillbaka ner till 6.4… -_-
Okej jag har ett billigt c02 system i tryckbehållare men magnetventil är väl bara att köpa och sätta på plastslangen och rulla den tills slangen täppe till eller pratar du om något hel automatisk magnetventil? Ph styrning? Vilka priser ligger dessa sytem på? Kan du länka? Redan kostat på mig en massa grejer till djuren som gör att det blir ett sparsamt halvår framöver xD
Detta är nog den billigaste magnetventil jag hittat
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-nachtabschaltungen/co2-nachtabschaltung-inline-ventil.html
Den är enbart till för trycksatta system med kolsyra, ej för mäsk eller annan vätska man blandar själv. Magnetventilen kopplas direkt efter flaskan/regulatorn. En backventil efter magnetventilen kan vara bra att ha.
Vill man styra magnetventilen med annat än belysningstimern är en pH-kontroller det bästa
http://www.us-aquaristikshop.com/mess-und-regeltechnik/ph-regler-mit-zubehoer.html
Hum, tack synd att det var på tyska…..Men magnet ventilen var de ju ett bra pris på men har en känsla av att resten av co2 paketet kostar en hel del? Hur installerar man ett riktigt c02 system. följer det med tydliga instruktioner? Jag är en sån som inte kan föreställa mig att kunna lösa något jag inte har någon aning om hur det fungerar eller ser ut i sin helhet xD Såg ju bara hur svårt det skulle vara med c02 mäsk att fixa iordning då co2 låter komplicerat men det var ju super enkelt!
Men vill inte påbörja något först jag fått ordning på ph:t. Dock gjorde jag ett test nu och det låg på 7.2 efter ett 50% vattenbyte och nytt vatten med bikarbonat och 7.2 buffer. Fattar bara inte varför det varit så svårt "/ Men ska ta in och tvätta lite av det där gruset och se om det kan stabilisera upp det.
Ska kolla på co2 syste och se vad jag hittar. Är dem uppdelade storleksmässigt eller är alla av samma "modell" där man ställer in co2 mängden manuellt?
Ska rota i det och se om det blir något jag tänker spara till :)
Ja, det är synd att sidan är på tyska men priset är nästan halva priset om man ska köpa i Sverige.
Har du ett relativt litet akvarium, säg max 300 liter så tycker nog jag att det är enklast att köra med gasflaskor från sodastream som man har till små läskmaskiner. De rymmer ca 450g gas. En ny flaska kostar runt 220kr och den kan man sedan byta in mot en full för 80kr
Till riktigt stora akvarier köper man en regulator som passar stora 5kg tuber, typ kolsyrebrandsläckare. Dessa tuber återfyller man smidigast hos brandskyddsfirmor. Går säkert köpa tuber där med och tippar på att de kostar runt 1000-lappen.
Jag kör själv med sodastreamflaskor till mitt 120 liters Juwelakvarium.
Jag har exakt denna CO2 regulator med magnetventil
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/co2-druckminderer-fuer-sprudlerflaschen/co2-druckminderer-us3-mit-sprudleranschluss-und-nachtabschaltung.html
Det du behöver ha mer är en bubbelräknare så du vet hur mycket gas du för ner i akvariet. Dessa bubblor säger ingen ting hur mycket gas det kommer ner utan är endast ett sätt att kunna se när du ökar samt minskar tillförseln. Koncentrationen CO2 ser du via tabeller efter du mätt kH och pH. Dessa tester är ett måste att ha hemma och man behöver mäta pH flera gånger om dagen i början.
Slutligen något som finfördelar gasen och blandar den i vattnet.
Det mest effektiva till stora akvarier brukar vara en reaktor som man kopplar på ytterfiltret.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-aussenreaktor-ar-us32-mit-blasenzaehler.html
Mindre akvarier kan man ha en diffusor till. Det är en typ av syresten som skappar pyttesmå CO2 bubblor.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-reaktoren/co2-diffusor-80-120-glas.html
Ja, det blir mycket pengar. Drygt 2000kr men då har man ett riktigt bra system som man är nöjd och slipper bekymra sig över.
Kontakta mig gärna om du ska införskaffa något så hjälper jag gärna till att ge förslag på vad du bör ha eller inte ha. Lätt att köpa fel på de tyska sidorna om man har dålig koll vad som passar med vad. Är som sagt olika gängor på sodastream och de stora 5kg tuberna.
Jag skulle ha inväntat dropptest, stickor ska man ju inte lita på..

ska du ha i CO2 i burken också och ha upp pH skulle jag nog försöka ha i något som buffrar ordentligt, typ snäckskalskross. finna att köpa till höns och borde därför vara enkelt att få tag på i de flesta butiker som köper foder till lantbruksdjur. på så vis blir pH mer stabilt, och det buffrar bättre än en kalksten exempelvis. har du ett filterhus i akvariet? i så fall kan du fylla en nätstrumpa eller liknande, eller lägga ett tjockt lager mellan två filter. då slipper du ha det synligt i akvariet, och det blir genomströmning i det.
Jag hade kört på ostronkross. De höjer ph:t relativt snabbt och håller sig stadigt. De lakas bara ut när ph är lägre och slutar vid 7,5 till 8 har jag för mig. Så de är ju perfekt och lätt skött.
Kör på de i Tanganyika burken och har alltid ett ph på 7.5 ungefär
Kan man köpa ostronkross i djurbutiken eller köper man det och krossar själv från matvvarubutiken?
Hur mycket bör jag ha i ungefär för att hålla att stabilt ph på max 7.5?
tänkte då kan jag ju fixa sånt och lägga i alla karen, ett 20liters, ett 48liters och ett 200liters samt en liten snäckbebis burk på 15liter. Hur mycket kan behövas tro?
Jag fick mitt från killens jobb, men de bör finnas i mer akvaristik inriktade butiker. De är krossat när man köper de. Tvätta super noga så du inte får "damm" i vattnet bara! Tar flera väckor innan dammet lägger sig. Jag har 2-3 dl i 250 burken, jag fyller på ibland bara för att de ska se fint ut. Du får testa dig fram, finns inga direkta mått.
Okej.
Får pröva mig fram! KSa kolla med butiken i stan om dem har eller eventuellt kan ta in ostronkross :) Tack för tipset!
Hej igen!
Jag hittar verkligen inga vettiga förpackningar med ostronskal/skalkross.
Hittar en liter förpackning med krossade ostron/snäckskal för fågel dock är det anis i det men kanske går att tvätta ur, kan det funka? Annars hittar jag bara krossade ostron/snäckskal i 20kg förpackningar på lantmännen. Priset för dessa skiljer inte mer än 20kr MEN vad ska jag göra med resterande skalkross om kjag köper säcken med 20kg? den andra är ju mer smidig och innehåller lite lämpligare mängd på 5kg. Nå går några av dessa att använda?
Har kollat på pwss och frågat personalen. Dem har kollat med sina leverantörer om dem har krossat ostron/snäckskal men har inte mailat tillbaka till mig ännu.
ser ganska mörkt ut om jag nu inte kan köpa något av ovanstående och då vore ju bästa köpet säcken med 20kg och tvätta det ordentligt bara och förvara i förrådet och skänka till intresserade eller nått xD
Jag hade inte vågat andvända nått annat än rent. Satsa på 20kg säcken om den inte är tok dyr. Du kan ju ha nytta av de i framtiden :)
Ja men då blir det den från lantmännen kommer ju gå till anvöndning dessutom är det sjukt billigt då den bara kostar 99kr. Så skulle det inte gå åt så är det ju inte hela världen om jag skänker eller slänger det jag inte vill ha kvar :) Men som du säger kommer det ju antagligen behöva bytas ibland också kanske :) Kan ju använda det som kalknäring till vissa växter också :) Men då satsar jag på det och tror jag köper det idag då jag fixat så min fästman kan köra mig då jag har en del ärenden. Bland annat mitt nya kar som kommit på posten :P
Låter jätte bra =)
I sista stund fann jag vad jag sökte efter! Hade "bokat" bilen för att jag och min fästman skulle åka till granngården för att köpa en säck strö och 20kg krossade snäckskal. När jag igår gick in på gibbon för att beställa hem strö och hundmat och sökte då på snäckskal. Tro det eller ej men det fanns! En påse med mer lämpliga vikten på ett kilo istället för 20kg som på granngården ;) Slapp jag ha 20kg snäckskal skräpandes :P Fanns på fågel avdelningen och var krossat snäckskal utan några som helst tillsatser. frågade för säkerhetsskull och fick svar idag. Så nu får jag hem snäckskal! Och idag kom också min beställning från pwss med neutraliserande kalkblock, ph dropptestet, det nya akvariumet och reflektorerna :) Så nu kan jag ha säkrare koll på ph värdet :)
Sen när snäckskalen kommit skall jag blanda co2:n och förhoppningsvis håller sig ph stabilt :)
Här har vi snäckskalen om någon skulle leta efter en lagom förpackning, till vettigt pris och information som artikelnummer för att kunna be om att din djurbutik skall ta in den åt dig :)
Jaha. nu har jag fått hem min beställning och jag blir lite lätt besviken när jag ser att det är kolsvarta små saker i påsen med snäckskal. Gibbon själva sa att det enbart var krossat snäckskal och inget annat. Men det är kol i det jag bara vet att det är så. Kan jag använda detta ändå eller är det farligt för fiskarna? Tänkte jag lägger lite i filter behållaren för vanligt filtermedia eller under filtret så om det är något farligt så filtreras väl det bort med aktivt kol?
Är väldigt besviken vågar ju inte bara lägga ner det i karet. Tusan också!