Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 12687 ggr
Lantz91
0

Grönt vatten!?

Har ett akvarie på 65 liter, byter ca 20% vatten varje vecka. Mitt problem är att vattnet är och blir grönt!? Någon som vet vad det beror på? Kan det vara växterna som släpper ifrån sig sin färg?

Lantz91
0

Nu är vår 6:e och sista Guppy pålägg att dö. Något är galet i vårt akvarie men vad? Det har tagit 5 Guppy, 2 Black molly och 3 pansalmalar…

[Seaside]
0

Har du gjort ett vattentest på akvarievattnet?

Hur många levande växter har du?

Hur ofta och mycket matar du?

Lantz91
2

Inte mer än ph test, skall åka in till vår djurbutik och kolla alla värden. Jag har mycket växter, en hel del flytande och en del bottenväxter. 6 olika sorter och några av varje. Jag matar 1 ggn, varje morgon när jag tänder. Min fina Guppy simmar just nu upp och ner på. Går han att rädda eller ska man bara skona honom?

[Seaside]
0

Funderar på om det är alger (typ svävalger) som du drabbats av. Men som jag förstått det så är detta mest vanligt vid övermatning och brist på snabbväxande växter… Och övermatning låter det ju inte som… Hmmm

Låter som en bra idé att be djuraffären testa vattnet.

Jag skulle nog göra ett delvattenbyte nu direkt mtp guppyn och se om det förändrar något, men det beror ju på hur illa det är förståss. Det ser ju bara du 🙂

Lantz91
0

Gjorde vattenbyte i förrgår, det var nästan efter det han blev som dåligast. Har haft ett "sjukt" akvarie länge men ingenting jag testat hjälper. Mina neontetror är inte ens påverkade. Är de så mycket tåligare?

Lantz91
0

Har bytt en del av vattnet nu. Häller jag upp vatten i en vit hink är det ljusgrönt, men inga alger alls.

[Seaside]
0

Att det är grönt tycker jag tyder på algutfällning, även om man kanske inte just ser algerna med blotta ögat… Man kan testa att mörklägga akvariet, det kan döda en del alger. -Men vad du kan/bör göra nu i akutskedet kan jag tyvärr inte ge något konkret svar på. Men ett vattentest på djuraffären tycker jag absolut att du ska göra!

Någon annan här kanske har mer råd att ge…?

Lantz91
0

Okej. Lägga en filt över?

Sleggyman
0

Jag hittade det här på google:

Blå-Grönt Vatten
Orsakas oftas av kopparsalter. Kopparhaltigt vatten i kombination med hög klorhalt kan även orsaka att blonda personer får missfärgat hår. Kopparsalterna kan komma från råvattnet men oftast genom korrision i rörledningar. 

Kan vara därför dina fiskar dör.

Lantz91
0

Hur undviker man det då? Har ju inget annat vatten :/

m4rkus93
0

vad använder du för medel när du byter vatten?

Mantissa
2

Tycker mer det låter som alger. Finns nog medel mot det på djuraffären, fanns i alla fall förr. Kanske du måste flytta undan ev fiskar under behandlingen, det får du kolla upp först.

Klorhalt och kopparsalter brukar visa sig som en grönblå beläggning vid avlopp tex eller där vatten droppar i badkaret. Men jag har aldrig hört talas om att det skulle färga så starkt att man kan se det med blotta ögat i stående vatten. Häll upp vatten i ett glas -är det grönt? om inte så tror jag på alger.

Lantz91
0

Jag använder det vanliga vattenberedningsmedlet, Aqua något? Gör kranvatten fiskvänligt. Nej dricksvattnet är transparant färgat. Kan nog vara alger då kanske, men har ingen beläggning på rutan? Har mörklagt det nu och får förmodligen flytta akvariet då det står mitt framför dagsljusinsläpp.

Taggeman
0

#13 Där har du en orsak akvariet ska inte stå vid ett fönster så att du får in sol i det.

Har man kopparrör i ledningarna så spolar du ut det första vattnet i ledningen en stund för att få bort det mesta av kopparn o du använder bara kallvatten, för varmvatten löser upp det mera. Sen låter du vattnet stå o mogna ca 1 dygn (för att lufta av kloret o bli varmare) i hink, hinkar.
Vad har du för Ph värde i kranvattnet?

Hur länge har du haft det här akvariet igång sen du starta det?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lantz91
0

Då får det bli en flytt av akvariet till en mer mörk plats i helgen! Kan jag ha det mörklagt tills dess? Sköljer alltid en stund först. Dock blandar jag varmt och kallt vatten för att hälla i direkt. Får förbereda en dag innan som du säger. Ph värdet ligger på ca 7-8. Hmm… Vi skaffade det runt jul tror jag så några månader i alla fall. 3-4 ungefär.

Mantissa
0

Det finns olika sorters alger, alla sätter sig inte på glasrutan. Svävalger till exempel. Svävalger älskar ammonium. Jag hade testat alla värden på vattnet, speciellt nitrit. Kanske matar du för mycket? Eller så har några fiskar dött och ligger o ruttnar någonstans, jag vet inte. Men övergödning (och felaktig belysning, typ solljus) är en vanlig orsak till svävalgsutbrott. Är filtret tillräckligt stort för akvariets volym? Är det mycket ruttnande växtdelar i botten? Ditt akvarium är ju inte så stort, och då är det lättare att få obalans. Täta vattenbyten och flytta akvariet in i rummer bort från solen är en bra början.

Kanske det här kan vara något? http://www.vattenliv.nu/aqua-clear-250ml-till-11250l-preparat-mot-alger.html
Men du måste hitta och fixa orsaken till utbrottet, annars kommer algerna tillbaka!

Lantz91
0

Det står att vattnet är grumligt om det är svävalger? Mitt är helt klart men grönt. Typ grön transparant. Hade en fisk som försvann som jag hittade i förrgår när jag gjorde rent. Han har legat där ett tag. Hittade honom inte innan. Hur ofta skall jag göra rent filtret?

Lantz91
0

Nu när jag tog av skynket låg min sista Guppy död… När jag öppnar locket på akvariet flyger tiotal små flugor upp. Är detta vanligt?

pluntan
0

Jag googlade saken, och fick ganska många träffar på saken. Kan bero på stillastående vatten i någon del av akvariet, då får de en chans att föröka sig där, flugor alltså.
Flytväxter ger också den möjligheten.
Så läste jag också om en variant som lever som larver i botten på karet, och det avhjälps med malar. Fast jag tror att har man fisk i ett kar borde inte det hända, fisken borde ju se det som bästa godiset.

Om ditt vatten är grönt skulle min gissning vara att det är ganska mycket näring däri som gör att allt möjligt av djur och växter kan spira. För mycket mat eller växtnäring. 

Tycker inte att du ska ge upp iaf, flytta akvariet ifrån solljuset , kolla om du kan ändra pumpen så det är rörelse i vattenytan och kanske göra ett ordentligt vattenbyte när du flyttat karet. Det där med vattenbyte är jag inte säker på hur stort. Det kanske är dags att göre en omstart eller ett halvt omstart på karet. Men det får gärna någon annan också tycka nått om. 

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig för dig :)

Lantz91
0

Tack för hjälpen. Har själv varit inne på helomstart… Men har tyvärr ingenstans att göra av de få fiskarna som återstår. Förutom i så fall omplacering som jag varit inne på. Men tror det är det bästa för att bli av med alla sjukdomar och skit. Om jag nu skall göra omstart. Kan jag behålla växterna eller måste de kastas? Allt annat så som sand, filter, pump, rot mm kommer ju kokas/rengöras. Fungerar det att bara skölja av växterna och stoppa i en bunke så länge? Omstart på 2 veckor brukar vara det optimala va? Tror det är för mycket växtnäring som gör det så grönt. Har ju mycket växter som börjat tappa sin färg och sedan hade jag i växtnäring vid sista vattenbytet.

pluntan
0

Förut när jag försökte med växtnäring i ett 90 liters kar med för lite bra ljus i och en algätare funkade det inte alls. Läste lite om saken då, och fick fram att man ska halvera dosen näring.

Är inte allt optimalt med ljus och tillräckligt mycket växter, och snabbväxande växter blir det kattskit med för mycket näring. Dessutom är det svårt att dosera till mindre kar, får ju inte alls bli för mycket.

Kanske borde gå att göra så här:

Plocka ur en hink med vatten som fiskarna får bo i.
Plocka ur och rengör rötter, dekorationer mm.
Slamsug botten och få bort mycket av vattnet.
Gör rent filtret men inte för noga. Alltid nyttigt med lite bakterier kvar.
Kolla igenom växtern, ta bort dåliga blad och se om du kan få bort lite alger med fingrarna.
Gör rent glasrutorna.

Sen tillbaka med allt, även vattnet fiskarna är i.

Då har du gjort rent allt du kan men ändå har lite bra bakterier kvar. Växterna är dumt att slänga:)

Sen är det bara att hålla koll och vänta med näringen. Kommer kanske krävas lite tätare vattenbyten till en början.

Så skulle jag ha gjort iaf.

Lantz91
1

Okej. Ska göra detta direkt! Skall jag flytta akvariet till annan mörkare plats i huset? Idag står det mitt i ljusinskäppet med öppen planlösning.

Mantissa
1

Ja flytta det!

xanna
0

Så himla irriterande.. Här har jag försökt göra grönvatten i petflaskor i fönstret hur länge som helst. Helt utan framgång. Behöver det som mat till nyckläckta larver..

Och så kommer du och har det som problem?! 🤪

Lantz91
3

Du får gärna allt! ;)

xanna
0

Släng över det i en ica-plastpåse och skicka det på posten. 😃

murffi
0

låter som svävalger då blir det grönt och fint och besvärligt att bli av med lider av samma problem enda medlet som fungerar är så starkt att   växter och fiskar behöver flyttas under behandlingen