Fenröta?
Finns säkert flera trådar om de som undrar samma, men inget som jag hittat som stämmer precis i mitt fall, så vill höra med er erfarna.
Jag är orolig för att våra fiskar är smittade med fenröta… Mina långsträckta pansarmalar har taggiga rygg och stjärtfenor. Scalaren har lite naggat på övre fenan, och jag kan tycka mig se att även vissa av neontetrorna har nagg. Jag försökte se om någon utav de har vita fält i kanterna, men fann inget. Jag funderar såklart om det är någon som nyper i fenorna, men kan inte komma på någon.
Invånarna är följande
Scalare
Neontetror
Ls. pansarmal
Guppy
Svärdbärare
Molly
Palettciklider
Första reaktionen kan vara att paletterna varit framme. Men jag tror inte det är dem, de är fortfarande små och inte könsmogna så har aldrig sett dem jaga runt efter någon än möjligen artfränden. Sen så är deras egna fenor fina. Mollyn och svärdbärarens fenor är också fina, samt guppyn. Alla äter och är "med", de ser inte sjuka ut.
Blir lite orolig, vill ju inte att man som nybörjare upptäcker det för sent 😭
Kan ta bilder om det behövs,vet inte om de kan ge så mycket dock då vi bara har mobilkamera, plus att inga förutom malarna är stilla när man är vid rutan…
Det kan vara "dax" för den obligatoriska nitritspiken för er nu. Ni har rätt många fiskar i ett ganska nystartat akvarium. Jag gissar på lite vattenproblem. Gör många små vattenbyten daglien ett litet tag så borde det ordna sig. 🙂
Japp håller med ovanstående och uppdatera oss efter ett par veckor med små vatten byten! Det kommer oftast en "nitritvåg" när man har startat ett nytt akvarium och då när du har ganska många fiskar är risken stor att dom dör, om du inte har tåliga fiskar. Därför som nybörjare borde du tänka på att starta lungt nästa gång du startar ett nytt akvarium och släppa ned lite fiskar i taget. Ett tips är att börja med några stycken fiskar som kör i gång karet när man startar ett nytt och sedan när vattenkvaliteten stabiliserat sig då kan man släppa i fler fiskar:) lycka till:)