Tyst pump ?! Eheim Compact 1000.
I torsdags så gick min gamla pump sönder och det rådde kaos hemma eftersom det var bara ett par timmar kvar tills affärerna stängdes så jag åkte till närmsta butik och köpte det som fanns. Jag hade ingen tid att kolla med er först eller på internet efter en bra pump så det blev en Eheim Compact 1000.
Installerad och klar så låter det förjävligt och vibrerar i hela akvariet! Vibrationerna försvann när jag lät den hänga i 'vattnet' fritt men det låter fortfarande väldigt mycket. Jag har försökt att ha skum runt om den men det hjälper inte. Har ni något bra förslag på en riktigt bra pump till en 375 liters akvarium.
Kanske denna? eheim 2252 Jag ska iallafall köpa den ock kostar bara 999kr
Eheim 1250 eller 1048 beroende på vilket flås du vill ha.
http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium/pumper/eheim/187301
Du behöver köpa till sugproppar samt clips om pumpen ska fästas på akvarieglaset. Samma som är till Eheims innerfilter 2252 och 2048. Jag hittade ingen bra nätbutik som har clipsen men din lokala butik borde kunna beställa hem utan problem.
Clips Art nr: 7478250
Sugkoppar Art nr: 7271100
Pumparna är stora och tunga men vibrationsfria och där med mycket tysta. Jag har själv en 1048 samt kört med två 2252 innerfilter tidigare som har 1250 som pumphuvud på filtermodulerna.
Tack så mycket för tipsen! Ska kolla in dessa =)
Compactpumparna är ingen hit om man vill ha tysta grejer! Kolla in hydor Seltz pumparna istället. Ja är mycket mer nöjd med dessa och de är betydligt billigare än eheim universal men lika tysta!
Vad köper du dem ifrån? Har du några bra tips var jag kan köpa dem?
Jag har köpt på pwss för de har oftast lite lägre pris än sina konkurrenter!
… till 375L så blir nog seltz L30 1200L/t kanske lagom, ska du bara ha den som cirkualtion eller ska den driva ett filter? Ifall det ska vara cirkulaton så är en streampump mycket bättre tycker jag! Jag har min Seltz L20 i en filterbakgrund och den sitter inte på glaset, jag undviker alltid att sätta pumpar på glaset för det ger ju alltid mer ljud och jag använder mig aldrig av vanliga innerfilter, jag bygger alltid nån egen filterlösning. I ett test av alla mina pumpar (aquacler 50, eheim 1048, compact 600, aquael 1000, sicce och nån fler..) så är Hydor den jag slutligen gillar bäst i min filterlösning pga tysthet och smidighet.
Härligt att höra någon som har provat olika märken och ärligt kan svara på om de är bra eller dåliga.
Är så trött på folk som hissar sina prylar till skyarna utan att ens ha jämfört med något annat.
Tack så mycket för ditt svar! Jag hade tänkt att lägga ner en massa arbete på detta men känner att jag inte behöver göra så mycket med tanke på ditt svar åheim. Kommer bli en enkel sökning just om seltz. Du skriver 'filterlösning', hur har du byggt upp det? Jag har en bakgrund med ett hål där jag kan använda som filterplats 14x9x25. Längd x Bredd x höjd och som jag kan utnyttja som filterplats. Vilken filtermassa använder du?
Vassego JensW! Jag är ju inte allsmäktig och det finns säkert nån som inte håller med mig om pumpvalen men jag är ganska teknikintresserad och irriterar mig på oljud och taskig kvalité. Hur ska du använda pumpen?
Sorry ja missa andra delen av ditt inlägg!
"filterlöningen" är främst bakrunder med filtermassa eftersom det är grymt effektivt, underhållsfritt och jäkligt snyggt👍 Jag kör nästan uteslutande med grov matta ppi 10. Om det är klippt i kuber eller hela block beror på om utrymmet som ska fyllas är rakt eller ojämt tex en modul som är ojämn så är kuber lättare. Jag kör gärna med lite små biobollar innan mattan, men det går bra utan.
Har du redan en bakgrund så ska du ju självklart använda den som filter så kan du strunta i det filter du har nu och få ett mycket snyggare kar :)
Det enda du behöver då är ett insug på ena sidan och pumpen på den andra och filtermassa därimellan!
Ett insug nertill finns och ett uttag för pumpslang upptill finns också. Frågan var vad du använde för filtermassa grov matta ppi 10. Var köper du filtermassan för jag kunde inte hitta det på pwss? =)
Återigen ett tack för den utförliga beskrivningen och det är precis så jag har min bakgrund också. Det viktiga för mig är att få en bra pump! ;)
Åheim,
Jag köpte en Seltz L30 och vilken skillnad! Den är så tyst och fin och det är en rejäl fart på vattnet och det funkar hur bra som helst. Tack så mkt för tipset.
Jag har lite bekymmer med filtret för när jag tar upp filtret så flyger det ut en del skit i akvariet igen. Har du bara endast grov filter 10 ppi? För det riktigt 'små bakteriella' sakerna fastnar väl inte i det? Sedan undrar jag vad 'små biobollar' är för något. Kan du länka eller utveckla det mer så att jag förstår =)
Jag handlade Seltz L30 ifrån pwss.