Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3627 ggr
Nwmo
0

Passar detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Endlers guppys, fjärilciklid (par), kulfisk, killi (stavning? :O) ..och Körsbärsräkor? :3 (52l) Bild på karet vv

- Emil

CaptainBunchie
0

I samma kar? Nejnej!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Nwmo
1

Vilka av de passar med Endlers? ;O Kan jag ha fjärilarna med scalarerna då?

- Emil

[dynamitella]
3

Tyvärr inte :(

Endlers guppys, fjärilciklid (par), kulfisk, killi (stavning? :O) ..och Körsbärsräkor?

Kulfiskarna kan absolut ta död på samtliga fiskar i akvariet, eller i alla fall skada dem allvarligt. Körsbärsräkorna kommer bli mobbade och deras ungar uppätna, och killis är blyga fiskar som man brukar hålla i ett eget litet akvarium :)

Men absolut kan du ha exempelvis ett fjärilciklidpar, några endlers och några körsbär. Om du är beredd på lite dödsfall hos yngelna :) Det ska gå bra om man tänker på resten.

(men kulfiskar passar inte in, och killis finns det ju hundratals arter av, men de jag känner till passar inte till 100%).

Hur stort är akvariet? :)

(Fjärilar och scalarer ska gå bra vad jag vet :) Förutsatt att scalarerna inte är helt ofantligt elaka).

Nwmo
1

typ 50-60l, kan kolla exakt sen :) Men, fjärilar med scalarer? :O

- Emil

Nwmo
1

ca 52.9l :)

- Emil

[dynamitella]
0

Okej. Men det skulle kunna gå :) (men om du stoppar ner fjärilarna till scalarerna, vad ska du då ha i 50-60 liters karet?).

Nwmo
1

I 52lern så vill jag ha några neontetror, Endlers, räkor, sen mer :) Kan ni tipsa om småfisk? :)

- Emil

Jessiegirl1811
0

Guppys allmänt skulle väl funka

http://ask.fm/JessicaReips

[dynamitella]
2

Okej :) Men tänk på att ca 50 liter är väldigt litet. Jag vill inte påstå att det ens får plats en art till efter det. Det beror på antalet.

Neontetror kan ibland bli lite långtråkiga. En aktiv rasbora som Drottningrasbora eller galaxys brukar tillföra lite mer liv i akvariet :)

Nwmo
1

#8 Vill skaffa 3 vackra hanar (ej Endlers) Måste jag skaffa honor åt dem med då? :O Isf, 2 Endlers hanar 3 Endlers honor 2 "Vanliga" hanar 3 "vanliga" honor Funkar 5 neontetror, eller krävs det fler?

- Emil

[dynamitella]
1

Ja, det kan gå. Och nej, du behöver inte ha honor. Däremot får du välja. Antingen bara honor, bara hanar, eller minst två honor PER hane :) Det "går" inte att ha fler hanar än honor, då de våldtar dem om och om och om igen tills de till slut gömmer sig eller får simma ifrån hela tiden. Jag känner att det är lite elakt.

Och nej. Alla stimfiskar ska gå minst 10 och 10, gärna fler. Jag har 40 neontetror och 60 kardinaltetror, och känner att det är lagom för dem.

Så välj hellre bort dem och ha någon liten mal som otocinclus istället :) (om du förstår hur jag tänker).

[dynamitella]
1

Nu lät jag kanske negativ. Försöker bara framföra åsikten på ett tydligt sätt :) Det är i slutändan ditt val.

Nwmo
1

#11 Okej, ska köpa en till Endlers hona nu :) Tråkigt :/ Ville ha neontetror.. Kan ju INTE ha dem i 240l SAn pga Scalarerna.. :D

- Emil

Nwmo
1

..Men, kan jag ha Endlers honor åt de vanliga hanarna? xD

- Emil

[dynamitella]
1

#13/14

Okej :) Gillar du kardinaltetror? De är lite större än neontetror och kan ofta gå bra ihop med scalarer. (Vuxna neontetror kan faktiskt också gå med scalarer. Det är mest de små pluttarna i affären som blir uppätna).

Absolut. Det är bara att blanda endlers och guppys helvilt. De gillar varandra lika mycket och får roliga bebisar ihop.

Nwmo
0

Okej, kan ju skaffa Kardinaltetror då, har sett några i Arken Zoo! :) Äter "vanliga" guppys upp sina barn? :(

- Emil

[dynamitella]
0

Okej :) Köp inte många på en gång, utan testa med ett fåtal (Och släpp inte ner dem förens du matat scalarerna tills de är så mätta att de helst inte rör sig. Haha).

Ibland, ibland inte. Mina gör det inte, men förut har de absolut ätit sina egna yngel.

Det blir bra oftast om man har mycket gömställen. Najas, hornsärv, mossa och musselblommor agerar utmärkt skydd till bebisarna att gömma sig i :)

Nwmo
0

Ska fixa java mossa överallt typ :) Sen en "skog", grotta mm ;)

- Emil

[dynamitella]
0

Det blir säkert bra :) Lägg gärna upp bilder på det om du orkar. Det tycker de flesta är himla roligt!

Nwmo
0

Okej ;) Så här ser det ut ATM. :3 (Stenar från skogen FTW!) :D

- Emil

Twili
0

kan varna för kardinaler o scalarer, min väninna fick sina 10 st uppätna på några dagar

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[dynamitella]
0

Då var de, som jag sa, inte vuxna va?

För en vuxen kardinal är 4,5-5 cm stor.

Twili
0

nä inte vuxna, scalarerna var dock stora :-)

[dynamitella]
0

Tänkte väl. Vilka monster till scalarer vi snackade om annars, Haha.

Twili
0

haha, är rätt förvånad att scalarer får tag på så små snabba saker… de är ju inte direkt jägare. de kanske smyger sig på dem o "suger" in dem som många ciklider gör? lite ot dock men när vi endå var på tetraätare 😉

[dynamitella]
0

Oj, jag tycker precis tvärt om! Mina scalarer (ända sen jag var liten) har varit riktigt elaka. De har jagat i flock och tagit död på allt som var i vägen. De simmar riktigt snabbt också när de får syn på något.

Däremot har jag ändrat uppfattning nu då mormor och morfar har väldigt snälla och fina scalarer. De har sina med små neontetror och guppys (yngel också), och de rör inte palettsciklidbebisarna heller.

Så det är nog olika beroende på storlek och individer.

Nwmo
0

Alla tillsammans :3 (Inte så många :P)

- Emil

Sweetbebban
0

Fina:) Ett tips är att ha lite mer växter mm. :)

Nwmo
0

#28 Godd 'nuff?! :) (9st svärdp. Ska flytta några till mitt SA!) Sen så kommer mina cabombor också på tisdag :) (Nästa vecka!)

- Emil

Sweetbebban
0

Jajjamen mycket vackrare med ett väl planterat akvarium enligt mej:D Mycket fint, lycka till med dina cabombor med;)