Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1189 ggr
millan2000
0

Äppelsnäckor

Hur känsliga är eg äppelsnäckor? Vet att dom tycks tåla nitrit bättre än fiskar. Har startat ett tillväxtakvarium,tog enbart akvarievatten från mitt stora kar som är igång plus kramade jag ur mitt finfilter från stora karet i lila baljan. Håvade över neonisar o kardinaltetror som lite "sällsis" startade det igår,la i fiskarna idag o i em kommer äppelsnäckorna åka i. Hur bra odds har jag är överlevnad? Är det bättre att bara ha äppelsnäckorna i det akvariet o håva tebax tetrorna i stora karet ? Vill ju avla på äpplisarna o att dom mår bra o frodas.. Undrar åxåom nån vet ifall det är osmart att ha guldbarber som klivit rätt stora,o praktbarber ihop med äpplisarna? Köpte nämligen ett gäng posthorn,saken var tomma efter typ två dar…

millan2000
0

En fråga till,vill dom ha mycket växter??

CaptainBunchie
0

Barber har en tendens att vara extremt jobbiga när det kommer till äpplen. Jag kunde inte ha mina guldbarber tillsammans med äpplena då de pickade (av nyfikenhet, inte elakhet) på dem och deras mat fick inte vara ifred alls.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Jens]
0

Äppelsnäckor är väldigt tåliga så du ska inte behöva vara så orolig för dem men som BlossaTossa säger så kan vissa fiskarter vara lite 'elaka' av nyfikenhet och störa äppelsnäckorna så håll uppsikt på vilka som är med dem ett tag så det inte blir för svårt för snäckorna att leva.

millan2000
0

Då får jag flytta över mina barber till det lilla karet så länge, förhoppningen är att någon ska köpa dom. Synd egentligen för dom är jäkligt stora och fina! Speciellt guldisarna. Praktisarna är verkligen korallröda. Så dom verkar trivas bra trots att jag inte har minst 5 av vardera som jag nu läst på att man ska ha och man ska dessutom inte ha några höga växter framtill så dom kan simma ordentligt. Man lär så länge man lever! Men då ska jag stoppa ner äpplena i mitt 180 liters, jag är bara så orolig för dom är så små, att det blir för stort! Har ju 5 cm luftspalt längst upp men det ärju fasligt långt för en liten snäcka att ta sig :O

Fast har ju haft förut och då gick det ju bra :/ men nu med förbud o allt är man ju extra rädd om dom!!

[Jens]
0

Du ska inte vara orolig! Jag har bäbisar i 375 liters akvarium och de är inte ens 2 mm stora och de går upp till ytan då och då 😉