Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2201 ggr
[Gudrun-Berit]
0

Mysksköldpadda

Hej! Jag har lite funderingar om mysksköldpadda:) 1. Kan man ha en i ett 600l med Diskus, scalare o Ancistrus som är på ca 6-8 cm. 2. Måste dom ha en solplats? 3. Kommer akvariet va för djupt för att den ska kunna simma upp o andas? Jag planerar inte att skaffa nån men är nyfiken;) Tack på förhand

MagArne
0

Djupet och storleken är inga problem men de behöver ha en landdel med sand och jord att gräva i. Till landdelen behövs en UV-lampa och värmelampa eller en kombinerad.

Angående fiskarna har jag inte så stor koll men hade vinkeltetror tillsammans med mina gulbukade och det var bara någon enstaka som försvann. Jag är dock tveksam till kombinationen då Diskus och skalarer är stillsamma fiskar och sköldpaddor gärna bits.

Sen är väl smaken som baken men jag tyckte det var betydligt roligare med fisk i mitt 720 liters än när jag hade sköldpaddor i det. Sköldpaddorna är ju söta men ganska tråkiga.

m4rkus93
0

som tidigare sagt så e det ja till landdel med lampa och tänkte förklara varför… det är nämligen så att en sköldpadda måste få "torka" sig ibland annars börjar skalet rötna och ja det är ju självklart inte bra och fortsätter det brukar det leda till döden…

oim
0

mina går aldrig upp ur vattnet fast som har möjlighet. 

skulle inte rekomendera dom med fisk dom blir gärna skadade eller mat.