Nu orkar jag inte mer!
Det är en Physa :)
Physa sp. eller så kallad Blåssnäcka. Tror jag?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Åh tusan då.. Klassas det som en 'skräpsnäcka' (om jag får uttala mig så..) eller är de lite mer sällsynta än tex. posthorn?
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Nej, tyvärr är det en busig skräpsnäcka :)
#4 Attans då.. Jag har en förmåga att dra till mig oönskade snäckor.. Men fortsätter de att vara små eller blir de lika stora som t.e.x äpplen?
De förblir kring 1,5 cm långa :) Mycket sällan att de ens blir så stora. De brukar hamna på 5-7 mm eller något.
Deras ägg är som posthornägg, fast i en bubblig, rund klase istället för en platt. Så det går att hitta ägg och ta bort dem ibland, utöver att krossa snäckorna.
Okej, tack för infon! Resten googlar jag :)
förut så hade jag snäckor i mitt akvarium så jag tog bort dom och det tog ett tag sen har jag aldrig fått såna igen. Men nästan alla snäckor var hos monsterfish ställe.
Om du vill bli av med dom så kan du testa att lägga över äppelsnäckorna i ett annat akvarium och släppa i en liten flock helenasnäckor i kanske 1 eller 2 veckor och då släppa tillbaka äpplena när du har tagit bort helenorna.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#9 Dock så är jag inte så sugen på att köpa helenasnäckor :)
Och köper du helena-snäckor, så måste du sedan komma på vart du ska göra av dem…
Lämnar tillbaka till djuraffären eller säljer?
Helenasnäckor är inte så snabba på att föröka sig.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.