Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1725 ggr
[akumas7]
0

Saltvattens akvarium

Hej Hej

Jag har börjat att fundera i banorna på att starta ett litet saltvatten akvarium, eller större. Har inte bästemt mig riktigt, men är farsinerad av en murena. Hur stort behöver dom? Och vilka fiskar kan dom vara med? Går det att ha även räkor och krabor med eller blir dom uppätna?

Hällsningar :)

wille_wille
0

Muränor blir väll jättestora?

Inte säker men dom jag har sett har varit det så dom går nog inte att ha i ett litet akvarium men det kanske finns flera sorter?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[rolnor]
0

Låter spännande, jag tittade på zoopet men det stod ingen artbeskrivning för Murena, kan tänka mej att dom är ovanliga?

[akumas7]
0

Jo jag tror att dom är ganska ovanliga, men dom är väldigt atraktiva ;) Dom är väldigt trevliga att kolla på och dom är ganska långsama, jag blev intresserad så fort jag fick se en. Den ända jag har sätt som jag kan tänka mig är någorlunda bra storlek var på bromma zoo. Vet dock inte om dom har kvar den. Men den var ganska stor, kanske 50cm då, men skulle nog bli större har jag för mig. Men även om den inte blir större så är ju 50cm ganska mycket. Jag vet inte om det finns mindre varianter, om inte får jag väl vänta tills jag får plats för den :)

Men ett mindre saltkar vill jag hur som hällst ha :) Även om inte det får plats en murena :) Jag ska kolla efter lite roliga fiskar att ha i, krabor och räkor, kanske en sjöstjärna och en levande gurka (vet ej vad det heter) :P Några andra förslag kanske på en lite rolig fisk eller djur man kan ha?

idaaforsling
1

Tänk bara på att det är mycket mer avancerat med saltvatten än vad det är med sötvatten. Så det krävs mycket påläsning innan man är redo att skaffa ett saltvattenskar.

xanna
0

Annars finns det sötvattensmuränor också. Så som Gymnotorax Tile.

xanna
0

..Fast de vill ha bräckt vatten…

[rolnor]
0

Clownfisk är väl populärt?

m4rkus93
0

ja clownfisk brukar finnas hos alla som har saltvatten tycker jag… eller så har man iaf haft det nån gång…

MrJLundin
1

En muräna skulle jag nog ha i ett 500 Liter +.. Sen finns det ju många typer av muränor, och dom är inte jätte ovanliga inom saltvatten. Men då kommer du behöva inrikta ditt kar på rovfiskar, vet att det är populärt att ha dom tillsammans med drakfisk..

Det som är det viktigaste om du ska starta ett sånt här kar är att du har ekonomin till det.. Man brukar räkna med ca 100:-/liter för att starta upp ett salt så ca 50 000:- för ett 500 liters (allt som allt).. Sedan kan du komma undan billigare om du köper begagnat. Men mellan 15 000-50 000:- beroende på hur tålmodig du orkar vara. :)

Hoppa jag inte avskräcker dig, men man bör veta det innan man kör igång.

Var en som hade ett 540 liters till salu i denna gruppen..

http://www.facebook.com/groups/274049676047984/?fref=ts

Sleggyman
1

Min saltvattens affär hade en muräna sort som bara blev 15-20cm enligt honom. Den hade sitt tillhåll i en standard akvarium döskalle. Förra ägaren kunde inte få ut honom ur den så den fick han på köpet. Förra gången jag var där hade han såld den vidare… Med döskallen 😃

MrJLundin
0

Ja, det finns ju som sagt lite olika sorter.

De flesta som säljs i handeln blir runt 1 meter.. Men det finns sådana som blir 4 meter.. Men då är det snarare 5000 liter som gäller :)

Men som med allt annat, läs på före ;)

Lhttp://se.reeflex.net/kategorie/32.html