lite uppmuntran!
Vill bara dela med mig lite av mina nya erfarenheter om hur många fiskar man kan ha per liter vatten osv. Jag tycker att det verkar som att många så gärna vill ha så mycket fisk som möjligt i sina akvarium och så många sorter som möjligt.
Så: Efter att ha suttit här hemma och titta på min fiskar i några månader kan jag konstatera att de har vuxit betydligt mer och ser betydligt livligare ut efter att få ha bytt upp sig i storlek på karet.
Många fiskar som kan gå i mindre akvarium och hamnar i större kar, de rör sig faktiskt inte bara på sitt minimun av liter och längd i cm. De simmar i hela karet!
Men bara för att etta-kryssa-nolla, så finns det fiskar som inte trivs i för mycket vatten heller.
Och nu till det bästa av allt, så vill jag ge beröm till de på det här forumet som delar med sig att egna erfarenheter och inte rekommenderar minimum utan berättar att en vissa sorters fiskar verkligen borde sättas i större kar!
Det är stor skillnad på en glad fisk och en fisk som har det ok. Jag hoppas att ni som känner träffade tar till er lite beröm och känner er bra som tar er tid och hjälper oss andra.
Vad roligt att höra :) Jag får tvärt om höra att jag konstant överdriver och kräver för stora kar till fiskarna. Vilket känns dumt, eftersom jag, liksom du har sett skillnaden personligen när man går från 250 till 540 liter.
Klart du ska ha beröm! :)
Det är synd bara att alla inte lyssnar, vilket jag inte heller riktigt gjort förut tills jag nu sett vilken skillnad det gör när man dubblar eller tredubblar storleken på akvariet.
Och det där med att söka information på en fisksort innan man köper den, det är det bästa man kan göra :)