Saknar mina äpplen
Nu har alla mina äpplen dött av ålder och jag saknar de väldigt mycket. Har inga posthornssnäckor kvar heller.
Jag har fått problem med svarta alger i mitt 100 liters kar. Är det snäckorna som hållt efter dessa förut? Klarar posthornen av algerna? Eller finns det någon mal jag borde köpa?!
Har även haft lite mörkt i karet ett tag för vattenspikbladen täckte hela ytan. Kan det ha haft betydelse?
Tråkigt :( Hoppas det blir lagligt snart igen annars finns dä ju att få tag på ändå om man ser sig omkring.
Ja det tror jag kan ha haft betydelse för då har inte dina akvarie växter kunnat få tills sig tillräckligt med ljus för att växa ordentligt och då tar algerna över. Se till att dem får ljus och försök mekaniskt att få bort algerna så gott det går. Posthornsnäckor är duktiga algätare precis som äpplen bara det att dem är mindre och käkar inte lika mycket i mängd som äpplena men annars är dem duktiga städare :)
nya äpplen :-)
Rensade en aning i tråden :) Vi vill inte att man öppet säljer eller byter eller skyltar med att man säljer äppelsnäckor.
Vi på iFokus kan inte styra någons liv och deras beslut angående det hela, men vi kan däremot hålla det rent och laglydigt i forumet :) Så ta sånt via pm eller mail är ni snälla.
Finns zebrasnäckor som säljs i butiker. Posthorn är bra men förökar sig vansinnigt fort. Svarta alger är ett bekymmer ,vi hade det trots bra lysrör. Vet inte vad det beror på. Vi rådfrågade djuraffären o fick tabletter som tog död på dom. Men givetvis ska du se över din belysning. Vi hade både malar o snäckor men ingen verkade äta det,så vårt enda val var algtabletterna.
Nejnej, jag menade inte dig :)
Vi har en tråd som nämner många olika snäckor här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50afe0dbd4ebea738a8c8ebd-snackor-lexikon-har-samlas-allt
Annars är otocinclus duktiga, och amanoräkor :)