Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1796 ggr
Twili
4

Äppellagen

Tycker det är dags för en tråd där vi får lufta våra åsikter om äppelsnäckorna…

Jag tycker det är dumt. Jag har läst runt och hittat denna hemsida där det står:
"Anledningen till att Pomacea diffusa är den art som lämpar sig bäst i akvarium är pga dess oförmåga att förtära våra vackra akvarieväxter.
Dess tänder är mjuka och små, nästan helt obefintliga. De klarar bara av alger och de ruttna mjuka växtdelarna som i vanliga fall ligger och skräpar på botten"

Vad är det då som hotar vår natur?Smittorisken som kommer ifall man skulle släppa ut äpplena i naturen, är ju inte mindre än om man släpper ut vanlig fisk eller kastar bort växter.

Och inga kommentarer som : "det är ingen idé att klaga för det gör ingen skillnad!" Jag vill höra folks åsikter om själva förbjudandet och den verkliga anledningen till varför snäckan borde vara förbjuden i sverige.

För övrigt hittar jag ingenstans att de har ätit upp en sjö i spanien, utan att de har ätit upp risfält i både spanien och kina. Risfält har vi ju inte så mycket av här i sverige. Kan ni länka till den info där ni hittat om att de förstört sjöar i spainen, alltså inte "rissjöar"

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

oim
0

en äppelsnäcka klara sig inte i vår svenska fauna vi har för kalt för under 17 + så dör den ganska omedelbart. 

jag älskar äpplen och dom e super att ha i sina akvarier 

så tycker den som kom på denna lag kan ta och skrota den.

[tlundegard]
3

När Sverige gick med i eu så gick vi även med på att styras av eu's lagar.

jossa5
0

Dessvärre är det ju så som #2 säger, att när vi gick med i EU så har det blivit mer och mer att dom styr. Dom vill ju tex att surströmming ska förbjudas. Som tur är har dom inte fått igenom det än (inte för att jag äter det, men för att dom ska inte bestämma allt).

Det är jättesynd, för jag är jättesugen på att skaffa snäckor, och äpplena verkade både fina och bra…

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

-Cissi-
0

#3 Det låter ju jävligt löjligt att förbjuda surströmming :P Inte för att jag heller äter det och för övrigt inga andra djur heller.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

jossa5
0

#4 Jo, det låter löjligt, men det har att göra med att fisken fått ligga och ruttna typ. Den är inte färsk, och inte inlagd som sill tex. Och det är den delen som gör att Eu vill förbjuda.

(Ursäkta offtopic)

Mvh,

wille_wille
2

Vad tjänar Sverige på att vara med i EU? Jag är inte så insatt eller pålsäst men just nu ser jag bara nackdelar…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[tlundegard]
0

Jag har alltid bara sett nackdelar, men det lämnar vi åt en annan diskussion ;)

Twili
1

kanske är dags att ta sig en funderar på om vi ska dra oss ur EU

blir det krig klarar sig nog norden endå med varandras hjälp.

eu ska ju förebygga djurens rätt. men här i sverige inskaffades lagar där massor av ladugårdar tvingades stänga ned pga 2 cm för trånga halsbås för korna. medan i spanien pågår fortfarande tjurfäktning! bara för att det är en kult så ska inte eu ge vika, men så är det ju så att spanskarna blev upprörda och sa till att de ville ha kvar sin tradition. medan vi svenskar är riktiga mesar och finner oss i allt.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

kallepudas
0

svenska företag har stor nytta av att vara med i EU..& handel imellan EU-länder är ju mycket enklare & detta gynnar ju som sagt företag & även privatpersoner som slipper en massa Tull-avgifter på saker man handlar från andra länder.

#8 Om det blir krig så får sverige klara sig själv….danmark & norge är med i Nato så dom får ju hjälp av usa,storbritanien,frankrike med flera.

Men vissa regler är ju för alla Eu länderna & vad jag vet så har väl snuset fått dispans…jag personligen tycker ju dessa snäckor borde fått vara lagliga här eftersom många skriver att dom skulle dö i vårat klimat & då borde dom ju inte kunna ställa till med någon skada.

MagArne
0

Förbjudet uppkom ju på grund av att folk inte kan sköta sig och släpper ut djur där de inte hör hemma.

Kan tyckas hårt att hela EU blid drabbat men finns ju inte mycket annat att göra för att minimera spridningsrisken.

Här finns liknande problem med andra djur
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16602436.ab
http://www.expressen.se/kvp/mardhund-kan-finnas-i-sodra-sverige/

murffi
0

orsaken var att det var någon art av äppelsnäcka som gav sig på risodlingar i spanien och då fick eu panik och sa vi förbjuder alla äppelsnäckor

jossa5
0

(tryckte på fel knapp 😞 )

Mvh,

Taggeman
0

Det finns flera arter av Pomacea-snäckor, den som har förstört odlingar i risfälten o annan växtlighet är inte den som vi håller i akvarium.

Men tydligen så förbjöds alla sorters arter inom det släktet utan hänsyn till om dom var skadliga eller inte.

Hoppas jordbruks verket ser över  lagen o låter oss ha våra akvariesnäckor tillbaka.

Här en länk för beslutet.  https://www.jordbruksverket.se/download/18.5125de613acf69a0f680002817/Pomacea+bagkrund+och+information+om+beslut+version+2012-11-13.pdf

Hur länge gäller reglerna?

Beslutet kommer att ses över i februari 2015

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
0

Hoppas de häver förbudet men att förbudet kanske får folk att inse att det inte är okej att släppa ut främmande djur i naturen.

Ett risfält kanske inte klassas som natur men det lär nog kosta massvis av pengar i utebliven skörd samt sanering av snäckorna. Risken är ju även stor att de sprider sig om antalet blir stort.

[tlundegard]
0

Det jag tycker är trist är att äppelsnäckan ska drabbas bara för att en växtätande släkting har kommit ut i naturen. Jag skulle nog inte vilja ha den gällande snäckan i Sveriges natur, då den säkert kan förstöra balansen i våra sjöar, men nu är ju inte ens äppelsnäckan växtätande..

wille_wille
2

Ifall vi hjälps åt att få ihop ett riktigt bra mail och sen skickar alla som är emot förbudet det till EU?

Kanske ett inlägg på deras facebook sida också om dom har någon…

Det kanske kan få dom att fundera lite och ev. lätta lite på förbudet?'

Bara en ide sen vet jag inte hur bra det skulle fungera…

**Uppdatering**

Hittade en facebooksida:

https://www.facebook.com/pages/European-Union-EU/12088416071

kallepudas
0

var det inte så att man fick ha dom men man fick inte lov att längre sprida dom genom att sälja med mera?

wille_wille
0

Stämmer det du säger, man får varken sälja, skänka, köpa eller ta emot snäckor gratis, och det är just det jag tycker vi borde protestera emot.

Du får dock ha kvar dom i ditt akvarium och låta dom föröka sig😉

CarolusRex
3

Rasism inom Djur och liknande bryr sig inte EU om, men så fort det gäller människor då jävlar! lite ironiskt tycker jag

MagArne
0

Finns det inga bra alternativ till äppelsnäckor?