Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1607 ggr
Max_129
0

Är hon dräcktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag skulle bara vilja fråga om min guppyhona är dräcktig och hur länge det är kvar tills hon föder, jag har ett akvarium till mina småttingar :) och hur länge innan kan dom visa att dom ska föda? Och sen har jag köpt en "saltsak" som är som en saltsten ska jag bara stoppa ner den i vattnet jag har Guppy platy, neontetror och en "damsugare" (algätare jag vet inte vad dom heter;P) Några bilder på henne/Viol :

www.idasvardag.devote.se <3

Max_129
0

bild 2

Max_129
0

bild 3

Max_129
0

bild 4

Max_129
0

bild 5

Max_129
0

bild 6

Max_129
0

bild 7, jag vet att det inte är så bra bilder men jag har inte så bra kamera…

Kiyona
0

Dem är ju dräktiga i en månad så inom en månad skall du ha yngel. Svårt att säga men dem brukar hålla sig vid ytan och se lite ansträngda ut innan dem föder och håller sig undan dem andra fiskarna dels så ser dem ritkigt uppkörda ut med svullen mage och så kan man ofta se de första ynglet sticka ut. Då flyttar du bara på honan till en yngel box i det planerade yngelkaret :) Om det var så du hade tänkt dig :)

Salt grejen vet jag inte vad det kan vara. är det salt eller är det bara ett calciumblock? står där någon anvisning hur man använder den? Vad sa dem i butiken? Annars är det ju bara att stoppa ner det i vattnet om du vill ha salthaltigt vatten och hoppas att den inte utsöndrar för höga koncentartioner :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Max_129
0

Det stog att det var en saltsten som nästan alla fiskar vill ha tex Molly vill ha lite bräckt vatten och det stog att det var typ en sak som gjorde vattnet bräckt köpte den för 5 kr på arken zoo

Max_129
0

Jag tror att hon är gången typ 3 veckor men kan någon visa bilder hur dom blir innan födningen och hur långt innan visar dom att dom ska föda och jag har hört a tt vissa kan se deras ögon finns et någon bild då man kan se dom eller? Som någon av ni har tagit

Kiyona
0

Dem klarar sig galant utan en massa salt i vattnet. Växter och många andra djur trivs inte i saltat eller bräckt vatten. Sen blir fiskarna beroende av saltat vatten när man väl börjat använda det och det blir lätt till att dem blir dåliga. så ska du introducera saltat till bräckt vatten måste du hålla samma salthalt livet ut. Se till att allti akvariumet trivvs isaltat till bräckt vatten annars rekommenderar jag att skippa saltet i karet.

Tyvärr har jag ingen bild men du kan ju flytta över honan redan nu eftersom hon gått 3 veckor. Lätt hänt att dem föder på natten när man sover och att vaka över dem 24/7 är ju inte direkt ett alternativ. Om du vill behålla alla ynglen så flyttar du henne nu annars kan du låta henne föda dem i det ursprungliga karet.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Max_129
0

Jag har flyttat henne då jag vill spara yngel och sälja men jag har ett på 5-6 L och hur många yngel kan jag ha där för annars kan jag bara släppa ut dom andra som inte ryms och hur många yngel får dom visst bror det på hur start akvariet är eller? Mitt är i alla fall 63 L

[dynamitella]
0

Jag rekommenderar att du tar bort saltstenen :) Det är inget jag någonsin hört om, och bör inte användas i förebyggande syfte om man inte vet vad man håller på med. 

Ingen av dina fiskar vill ha salt :) Det är bara mollys som "behöver" det.

Guppys får i regel 25-45 yngel per gång. Ibland mer, ibland mindre. Du kan ha dem lite var du har plats tills de når 1,5 cm storlek, och sen kan du börja prova släppa ner dem igen i akvariet. Du kan använda yngelkassar och detta lilla akvarium.

Hur många ungar fiskarna får beror inte på storleken på akvariet. Däremot dör de lätt om det är på tok för litet. Men ditt är lagom stort.

Max_129
0

Jag har inte suttit ner den än för säkerhetsskull ville vara säker på det så det var tur men hur många yngel får plats i 5-6L?

[dynamitella]
0

Okej, förlåt, jag missuppfattade dig då :) Vad bra att du inte satt ner den än.

Jadu. Det är svårt att säga. "alla" får ju plats den första veckan. Men du kommer behöva göra vattenbyte varje dag och ha mycket växter. Och mata effektivt i en hörna av akvariet.

Men du kan ha hälften i yngelkassen i akvariet och hälften i det lilla karet. Och kanske tillochmed prova att släppa ut någon i akvariet. Håller du fiskarna välmatade och mätta så bryr de sig inte ibland.

Max_129
0

Okej för nu har jag 2 super små guppys och en lite större och två platys som är ganska små men kan jag sätta ner ca 20 yngel när hon har ynglat och ha kvar  resten i akvariet?

[dynamitella]
0

Ja :)

Max_129
0

Bra då vet jag :)

Jessiegirl1811
0

Lånar tråden lite. Jag har också en Guppy som antagligen är dräktig. Nu undrar jag om det är så att dem är mycket vid pumpen när dem ska föda?

http://ask.fm/JessicaReips

[dynamitella]
0

Ja, det händer att de gömmer undan sig lite. Exempelvis vid pumpen.

Dock är det inte så bra att de föder precis bredvid om du har en stor och stark pump, eftersom ungarna kanske kan sugas in.

Jessiegirl1811
0

#19 Vad bra att jag tog in henne i yngelkaret igår.

Max_129
0

Nu vill jag säga att när jag kom hem från en kompis idag så såg jag 8 små fina yngel och hon var extremt glad att få fara ut och jag tror att nästan det första min hane gjort var att försöka para sig med henne igen.. ;P Men så är gupys ;) Men nu har jag införskaffat en till hona efter min andra dag och jag kunde byta en mina 3 svärdbärare mot 1 guppyhona :) så nu är hon och min andra Guppy Viol i karet i gen så nu ska mina småttingar utforska yngelakvariet men 5 andra yngel :) min första kull<3 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Jessiegirl1811
0

#21 Min Guppy hona fick också yngel idag! :DD

20st blev det plus minus några haha.

-Cissi-
0

Min ena hona ynglade oxå idag ;) Grattis till er! :P tror jag fick strax över 20 st

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Max_129
0

Tack!!! Men jag tror att jag var lite sent ute då hon har nog festat lite på dom andra:l Men jag ska inte behålla så många heller kommer nog att ha ca 3-4st till salu sen om det är någon som är intresserad men just nu har ju dom inte växt upp än ;) Men sen så kan man ju bara skicka ett PM om man är intresserad och jag lägger upp bilder på pappan nu :) och mamman men sen är det ju bara min svärbärare som förstör allt :P En gammal bild då jag har sålt mina svärdbärare :)

Jessiegirl1811
0

Hur gamla måste dem vara för att vara färdig utvecklad?

Nwmo
0

Min ena svärdbärar hona är gravid, levande födare får yngel heeeeelaaa tiden. Kul i början, jobbigt när man har 5 akvarium i slutändan. :3 (Jag har så många för att ett är yngel kar, ett växtkar, ett CA, ett scalarkar, and so on..)

- Emil

Sweetbebban
0

Ja det är ju lite olika men efter några månader bör dom ju vara färdigväxta;) Det tar ett tag tycker jag av min erfarenhet men det gäller bara att vänta:) Du ser ju med på dom när dom börja få större fenor och kanske lite färg osv. :)

Jessiegirl1811
0

#27 Tack för svaret!

Sweetbebban
0

Jadå alltid kul att hjälpa till:) Visst är Guppy fina, födde själv upp dom seriöst i mängder för några år sedan sålde dom sedan:)