Ang. äppelsnäckor
Hej!
Som alla säker vet så är det spridningsförbud på äppelsnäckor.
Jag läste om det på jordbruksverkets hemsida, där står det att man inte får sälja, köpa eller ge bort snäckor men sen såg jag också att det inte står något om att köpa/sälja/ge bort ägg från äppelsnäckor.
(Text inom "__" är kopierat från https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/vaxtskydd/vaxtinspektion/vaxtskadegorare/appelsnackorpomaceasp.4.5125de613acf69a0f680002798.html)
"Snäckor som tillhör släktet Pomacea får inte introduceras till EU från länder utanför EU. Det är alltså förbjudet att köpa in snäckor från länder utanför EU och sälja dem vidare, ta med snäckor i sitt privata bagage, skicka snäckor med vanlig post och liknande. Du får heller inte byta exemplar med akvarister från länder utanför EU.
Snäckor som tillhör släktet Pomacea får inte säljas eller förflyttas inom EU. Tänk på att all handel och förflyttning inom Sverige också är förbjuden. Du får dock i akvarium behålla snäckor som du redan har hemma."
Ska man tolka det som att det är ok att sälja/köpa ägg eller att det också är olagligt?
Det står ju iallafall ingenting om det…
Jag hör gärna era åsikter😉
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
All spridning av äppelsnäckan är förbjuden.
"Eftersom spridning är förbjuden så innebär det att man inte får släppa ut Pomacea (vare sig vuxna, ägg eller småsnäckor) i naturen."
Tyvärr, inget kryphål där inte. 😉
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jaha😕
Jag som var så sugen på några o tänkte att man hade kunnat köpa ägg istället…
Men men, jag får nog vänta några år istället då.
De kommer nog alltid vara förbjudna i EU.
Finns det inga andra snäckor du tycker är fina som du kan ha i stället?
En del posthorn är ganska fina och så gillar jag helenasnäckor men jag tyckte äpplena verkade ganska coola när dom kröp upp I locket på akvariet och la ägg där och man kan se när äggen kläcks osv.
Helenorna förökar sig inte ens här😕
Fast tanken är ju inte att sprida dom i naturen utan i akvariet…jag tänker då ändå försöka få tag på äppelsnäckor som är helt fantastiska och roliga att ha i akvariet. Har tyvärr råkat döda alla mina då jag bytte till rådasand som är alldeles för fin och kryper in under skalet och tar död på dom. En väldigt tråkig lärdom!! Hade massor av fina färger. Så jag säger detsamma, texten säger att man inte får sprida i naturen, inte ens ägg, men det står inte att man inte får sälja,byta,köpa ägg!!
Det står klart och tydligt att man inte får sprida äppelsnäckor, Även äggen då det är äppelsnäckor i. "Eftersom spridning är förbjuden så innebär det att man inte får släppa ut Pomacea (vare sig vuxna, ägg eller småsnäckor) i naturen." Om du menar att man "får" sprida ägg, så ska man kunna sprida äppelsnäckor. Så du får inte sälja/köpa! Men om du tänker köpa så går du ta konsekvenserna om dom kommer :(
Jag kan ta konsekvenserna. Jag tänker inte släppa ut dom i naturen..
Eftersom jag inte kommer köpa några nu när jag insåg att det var olagligt att köpa/sälja ägg också så kommer det inte bli några konsekvenser som behöver tas mer än ev. foderrester i akvariet😉
Och dom hittar nog posthornen efter ett tag (hoppas jag).
**Uppdatering**
Trodde att #7 skrev till mig men det inser jag nu att du nog inte gjorde…
#9 Min kommentar var till #6 så du vet ;)
Märkte det sen när hon svarade och jag läste igenom ordentligt vad hon skrev första gången😉
Det är olagligt för ungar att köpa red bull i affären åxå men vilka gör inte det? Så länge man tar ansvar för sina snäckor och ser till att destruera dom om man lessnar, så ser jag inte dom problem som Jordbruksverket ser. Det var likadant med dvärgbandmask. Man var tvungen att vaccinera sin hund före införsel. Självklart gjorde man det. Men det finns alltid någon som tar in hunden ändå och nu finns dvärgbandmask här.
En lag att förbjuda funkar ju helt enkelt inte. Det kommer ju att finnas folk som slänger ut snäckorna i naturen ändå. Kanske t.o.m någon idiot som gör det med avsikt. I spanien har det kostat massor av pengar att rädda ekosystemet. Så det är inte det att jag inte förstår konsekvenserna. Men det finns andra sätt än att bara tvärt förbjuda. Erbjuda t.ex. gratis inlämning när folk tröttnat på snäckorna på zoo t.ex. Gå ut med information om hur viktigt det är att inte släppa ut dom i naturen.
Folk måste bli medvetna djurägare/snäckägare och då är jag övertygad om att det funkar utan förbud. Eftersom jag vet att jag är ansvarsfull så kan jag ha snäckor, för jag skulle aldrig släppa ut dom. Det är min åsikt, jag vet att det är olagligt, jag kör för fort ibland också…
Men nu e det så att dom är förbjudna att sprida och det kan inte vi ändra på!
nej men kära Medarbetare, har jag sagt att du ska ändra på det??? Det här är ett FORUM…dvs folk får diskutera och lyfta åsikter. Det är precis det jag gör! Jagm åste ju få ha rätt till mina åsikter och det innebär INTE att t.ex. du måste hålla med. Jag har aldrig påstått att du ska ändra på reglerna. Men som sagt, folk kör för fort och folk kör fulla. Det är också olagligt och direkt dödligt dessutom. Men dom gör det ändå. FÖrjävligt. Jag vill ha äppelsnäckor fast det är förbjudet. Förjävligt av mig. Men jag tänker ta ansvar för dom också. Till skillnad mot rattfyllerister som oftast kör fulla igen även om dom kört på nån i fyllan…Så låt du mig ha mina åsikter. Det blir väldigt tråkiga forum om folk inte får skriva om vad dom vill!!
Enligt skrivreglerna får man inte bryta mot lagar och förordningar men det gör jag ju inte eftersom jag varken annonserar om att köpa eller sälja äppelsnäckor här, jag har bara en åsikt om att jag tycker lagen är idiotiskt och att jag själv förmodligen inte kommer följa den. Men det är knappast en olaglig åsikt!
En annan skrivregel som jag hittade här är: "Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna"
Något att fundera på Erik Medarbetare..
Jag tycker det börjar spåra ur lite nu, jag frågade efter om det var lagligt att sälja/köpa ägg inte hurvida svenskar bryter mot lagar eller om rattfyllon kör fulla fler gånger även om dom kör på någon.
Kan någon Medarbetare låsa tråden?
Självklart! Dom som kör fulla vet säkert sällan vad dom gör ute på vägen och dom kanske inte vet att dom gör något olaglig. Men dom som kör snabbt vet att dom kan orsaka olyckor. Dom tänker på att det är kul och bryr sig inte om medtrafikanterna. Jag själv tycker att man kan öka lite med farten OM vägen är tom på bilar och man håller ögonen öppna så det inte kommer en annan bil. Du får göra det om du vill! Men på Blocket finns det inga äppelsnäckor, då jag har tittat runt lite. Så leta på du! Jag skulle hellre rekommendera posthorn!
#15 Men du skriver ju att du ska bryta mot lagen, att du ska köpa äppelsnäckor. Jag respekterar andras åsikter! Jag har inte sakt att jag inte gör det eller? Men du gör som du själv vill! Jag bara rekommenderade att du skulle köra på en annan snäcka Även så är inte jag Medarbetare här!
Jag tycker även att det spårar ut lite här! Så om du vill säga något mer så skicka PM

#12, och vad beror spridningen av dvärgbandmask på? jo att ett antal människor skiter i förordningar och regler och anser sig stå över dem, och anser att det är onödigt att ta till de säkerhetsåtgärder som finns. problemet är alltså inte reglerna som är verkningslösa, utan personerna som anser sig stå över dessa förordningar och föreskrifter och skiter i dem. det är på grund av personer som bara inte kan förstå att lagar och föreskrifter skrivs av en anledning som ställer till det för alla andra, inte de som skriver reglerna.
En sak.. Du heter "Millan2000", vilket tyder starkt på att du är född -00. Sen skriver du: "Jag kör för fort ibland också…" Erm? Kör du bil?
- Emil
äppelsnäckor överlever inte under 17 grader dom dör ute i våran natur så risken e liten att det kommer finnas i våran naturliga fauna :-) så ha erna snäckor i era akvarier och låt dom förbli där i.