Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 15963 ggr
sannapuppy
0

HJÄLP mina fiskar dör

Igår städade jag akvariet ganska grundligt. Efter det hängde alla fiskarna uppe vid ytan och idag på morgonen har de flesta fått ihopklibbade stjärtfenor och alla ligger och gömmer sig i grottor, bakom stenar, mm. Vad ska jag göra kommer de allt dö??? 

De flesta ser döende ut. DEt är ett gäng Platy och min sprillans nya kampfiskhane. Kan jag rädda honom på ngt sätt?

Tacksam för snabba svar1

oh-la
2

vad innebär att du gjorde rent grundligt? vad exakt gjorde du? man kan faktiskt städa ett akvarium för grundligt, så grundligt att du förstör hela balansen i akvariet. skulle alltså vara bra att veta ungefär vad du gjorde när du städade :)

sannapuppy
0

jo meningen var ju inte att jag skulle göra mer än ett vattenbyte men när jag hade gjort ett vattenbyte på typ 50% så såg jag att det hade tittat fram massa ny skit på botten när det "nya" vattnet var i fyllt så då slammade jag lite till. Jag tvättade även filtret i pumpen (i akvarievatten) och eftersom jag möblerade om rotade jag runt i sanden. 

Jag har gjort ett NO2 och NO3 test idag, båda värderna är OK. Jag börjar fundera på om det kan ha varit skadligt att rota runt i sanden så vissa har varnat mig för sand av den anledningen att det bildas skadliga ämnen när det är så "syrefritt" i den packade sanden?

Draken
1

Man skall inte göra rent saanden eller gruset alls, om det inte ligger och flyter massa skit på ytan. Om man virvlar upp skit när man bygger om eller flyttar saker, så låt filtrena ta hand om det, istället för att suga upp det. Det är massa nyttobakterier 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Taggeman
1

Jag gissar att det blivit en nitrit förgiftning. Börja med att byta ut en 50% vatten. Gör man en för grundlig städning så städar man bort dom bakterierna som tar hand om nitritet. Har du klor i vattnet o byter ut för mycket vatten på en gång så blir fiskarna hängiga med.

Har man ett lägre Ph värdei under 7 i akvariet o plötsligt ökar värdet med typ vatten byte så bildas det amoniak som är giftigt med.

Den här länken har bra upplysningar om vattenbyte, rengöring.   http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mantissa
0

#4 men hon har redan bytt 50% av vattnet, är det verkligen nyttigt att göra ett stort delvattenbyte till?

Taggeman
0

Har det väl börjat att bli dåligt vatten så får man byta ut vattnet en hel del tills det har kommit i balans igen. Det går att läsa i länken som jag skicka.

Mantissa
0

ok

sannapuppy
0

mina pansarmalar självdog i eftermiddag. Mina Platy tog jag bort (kalla mig hemsk, men deras fenor var så hemska och alla låg i en klump bakob pumpen att jag kännde att de troligtvis ändå är döda i morgon). Min kamphane hänger nu vid ytan och hans fenor har blivit vita och naggiga längst ut, bröstfenorna är hälften så stora som de brukar vara, ser ut som fenröta. Det gör ont i mig att ta bort honom.. 

vad gör man för att bli av med fenröta?

Taggeman
0

Til att börja med skulle jag ta ur fiskarna från akvariet o lägga ner dom i en /flera hinkar med växterna i. Den här kampfisken är den nyligen inköpt? Zoo affärerna har bra medel mot fenröta.

Taggeman
0

Min ide är eftersom du har fått en sån här obalans i akvariet, så skulle jag göra en nystart av det. Ta ut allt o rengöra/tvätta/borsta/skölja. Starta uppdet med vattenberdningsmedel o låta det stå o gå någon dag sen kan du ha i några få fiskar som ser ok ut o låta det va så någon vecka. Köp nitrit test (dropp) se vad du får för värden, det får du kolla ofta i början, efter en 2 veckor borde akvariet va igång igen, men kolla länken jag skicka förut.

niklassandgren
0

#8 om du vill få bort fenröta så tycker jag att du ska andvända myxazin.

Det finns att köpa på nästan alla zoo butiker.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Draken
0

Håller med taggeman till fullo. Gör en nyuppstart av karet, gör rent precis allt och börja om från början. Du har fått kraftig obalans i karet.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Evisen]
1

Kan bara hålla med det som har skrivits. Du har nog gjort tok för rent i ditt kar:(.

Jag fick lära mig att när man lägger ner sanden/gruset vid uppstart ska man röra omkring så alla luftbubblor försvinner. Men om det är det som har orsakat dina problem med att ha rört i sanden nu vid rengörning, har jag ingen aning om.

Googla (ja, jag gillar google ;-)) röra omkring i akvariesand/grus.

sannapuppy
0

Jag kan meddela att alla mina fiskar är döda idag förutom min Ancistrus. Tappade helt och hållet suget för att över huvudtaget fortsätta med akvarium, men men. Får låta karet stå nu i några veckor och se om jag blir sugen på att köpa mer fisk sen!

Tack för all hjälp!

Draken
1

Om dun startar upp det igen, se till att du inte storstädar i grus och filter. Slamma ur botten, bara det värsta när det behövs, och skölj filtrena endast när utblåset är väldigt dåligt, så skall du se att du får bra balans i karet.

Tänk också på att ju större akvariume, ju lättare. Jag har ett på 720 liter, det kan stå 3-4 månader utan att jag gör ett dyft åt det, förutom matar och fyller på vatten om det avdunstar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[tlundegard]
0

Men hon skrev ju att hon hade gjort test för både nitrit och nitrat.. Det du kunde ha gjort var att byta vattnet ett par gånger och saltbada fiskarna. Lite sent nu, men bra att veta till nästa gång :)

Taggeman
0

#16 Ja det det har du rätt i men jag gissar nu att hon fick en ammonium/ammoniak topp som är giftigt för fiskarna. Går man från ett lägre Ph värde till ett högre i så bildas det ammoniak.

Det som skulle ha gjorts var när fiskarna stog vid ytan o hämta syre var ett nytt stort vattenbyte direkt o flera till, eller ha fiskarna i andra kärl med rent vatten. 

citat från den här länken http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/vattenkemi.htm_  "Ammonium i vattnet har flera skadliga effekter på fisk. Fisken har svårt att reglera vätskebalansen genom skinnet.
Gälarna skadas så fisken inte kan få syre.
Om vattnet får höga halter av ammonium hjälper bara stora frekventa delvattenbyten, tills filter och den naturliga nedbrytningen kommer igång.
_
_Ammonium är bra att mäta i ett nystartat akvarie/damm eller efter större vattenbyten, tillsättande av mer fisk, byte eller rengöring av filter, medicinering.
_Ammonium är den första "föroreningen" du får. En bakteriekultur hjälper till att snabbare få vattnet i balans. Ammoniumvärdet ska vara 0.
Normalt ökar ammoniumvärdet de första ca 7 dagarna för att sedan sjunka när Nitrosomonas bakterier börjar "bryta" _ner ammoniumet till nitrit.
Efter ca 10 dagar börjar nitrobacter bakterien "bryta" ner nitriten till nitrat.
Normal för att inte krångla till det om det är si eller så eller filterstorlek så är ammonium (som blir ammoniak vid pH över 7,0 och giftigt) högst efter ca 7 dagar för att sedan sjunka i takt med att de blir fler Nitrosomonas bakterier."
_

[Evisen]
1

#14 Vad trist att höra att dina fiskar dog:(.

Se detta som en nyttig erfarenhet(förlåt) och nästa gång vet du vad du ska göra och inte göra😉.

Vi alla har gjort något fel när det gäller akvarium och dess invånare, bara ta det som en erfarenhet rikare och komma igen.

Starta om hela karet, dvs töm det, rengör, skölj sanden, rengör filter och  ner med sand och vatten. Rör bort alla luftbubblor som kommer i sanden och låt vatten och pump stå två tre v. för sen försiktigt lägga i lite fisk åt gången.

Taggeman
0

#14 Ja ge inte upp för det här. Du har lärt dig en hel massa om vattenkemi nu o kan det här området mycket bättre o säkert många andra med dig som har följt den här tråden.

Nu har du möjlighet att nystarta o ta hand om ancistrusen, hoppas den klarar sig.

Jag gissar att fiskarna var dödsdömda redan på morronen eftersom gälarna hade tagit stryk av amoniaken, jag hade ett liknande problem för några veckor sen, jag såg att fiskarna andades lite mer än vanligt så det blev snabbt ett 50% vattenbyte efter det har dom mått bra.

Man får ha koll på dom små o se om det blir förändringar.

Fiskar typ Molly, Guppy m.m. är känsliga mot förhöjda värden.

Det finns tester även för amonium/amoniak.

Lycka till nu med akvariet o ha många bra timmar framför det.🙂

sannapuppy
0

Hjärtligt tack för alla råd! Till min STORA förvåning simmade det tre pigga Platy när jag tände i morse? Jag som var helt säker på att jag tagit bort alla, men dessa har troligtvis legat och tryckt någon stans. Idag beter de sig som om ingenting har hänt och nu får jag ju självklart jätte dåligt samvete över att jag avlivade fiskarna "för att göra slut på lidandet" när de nu plötsligt visade sig att de tre jag glömde klarade sig. Ancistrucen mår prima, han visade inte något tecken på att må dåligt när alla andra gjorde det. 

Så nu till en lite följdfråga. Jag har ju inte längre möjlighet att starta om karet eftersom ancistrusen och tre Platy (konstigt nog) lever. Kan jag låta karet stå igång som det är nu och se vad som händer? Eller måste jag ändå starta om från noll?

Taggeman
0

Kul att det va några som härda ut o klara sig. Gör vattenbyten ofta nu o se att fiskarna inte börjar andas snabbt, gör dom det byt vatten igen. Läs länken som jag skicka dig så förstår du.:-) Häll upp vatten i en hink o ha i beredskap för vattenbyte så att kloret hiner försvinna (med duschen mer försvinner då).

[äppelsnäckan]
0

Självklart ska du låta karet vara nu! Det är som dom säger, du städade för noga! Filtrena gör jag aldrig rent, byter finfiltret emellanåt men de andra om de blir för geggiga så kapaciteten sviker då tar jag akvarievatten i en skål och kramar ur filtret så det blir "rent" fast i akvarievatten där alla bra bakterier finns.

Ett hett tips när du byter vatten är att bara byta 1/3 del för det första. Låt filtren vara. Det är ju bara om pumpen börjar gå dåligt som du behöver fundera på filtren. När man startar ett kar eller gör en så grundlig städning som du gjorde är det oerhört viktigt med "skitiga" filter, dvs låta dom sitta kvar. Sen kan man köpa bactozym o släppa ner i akvariet. När jag byter vatten tillsätter jag ALLTID salt! Det är väldigt bra för fiskarna.

Jag var ivrig i början när jag skaffade fiskar första gången, startade upp och kastade i massor av fiskar och fick nitrit direkt såklart. För då fanns inga bra bakterier i vattnet och så många fiskar på en gång blir nitrit. Finns dock bra tester som är billiga. Det verkar du ju ha kollat. Men även om det inte visade på nitrit så var det garanterat din städning som var orsaken. Städning av akvariet är enbart 1/3 vattenbyte. Om du vill ha upp bajset i gruset, köp en sån speciell uppsugare, ser ut som ett grovt plaströr som det sitter en slang på. Den grova delen kör du ner i gruset när du fått upp trycket i slangen, så suger den upp bajset. Gruset blir för tungt för det grova röret, så det landar igen. Men som sagt, det är inget farligt att det ligger kvar, men jag håller med, det ärj ju inte så snyggt. Men det är bästa sättet att få upp det.

Vänta med att köpa nya fiskar, låt vattnet komma i balans först ett par veckor. Så du får in rätt bakterieflora.

Jag skulle välja att inte göra vattenbyte. Det finns lika många läror om detta som akvarister. Men jag hade ju som sagt, högsta tänkbara nitrithalt och lyckades vända det. Det gjorde jag med bactozymtabletter. Byter du vattnet så försvinner ju även dom goda bakterierna, det tar ju längre tid att få ordning på vattnet då. Sen finns det även medel att köpa som fixar till kranvattnet till mera fiskvänligt vatten när man gör vattenbyte. Det kan ju vara en ide. Men salt som sagt…Det är fantastiskt bra. Hjälper också fiskarna vid nitrit att hantera det bättre. Mina fiskar överlevde, trots blodrött på teststickan!

Lycka till!

Taggeman
0

Problemet här som jag ser det är inte nitritet just nu utan amonium/amoniaken som ska ligga på en låg nivå. Då behövs det några vattenbyten tills det kommer i balans.