Fenröta?
Mina Guppy har börjar "tappa" färg på slutet av stjärtfenan… Några har också en liten reva i fenan. Kan det vara fenröta? Det ser inte ut som att dom möglar som jag sett på andra bilder. Hur behandlas det på bästa sett? Måste man behandla hela karet? Har snäckor i karen som jag vill hålla vid liv.
Genom att se till att det inte är överbefolkat i karet, regelbundna och lite större vattenbyten och en nypa salt i vattnet kan man fixa det.
Ibland med en eller två av sakerna, och ibland alla kombinerat :) Men var försiktig med saltet om du är rädd om snäckorna.
Jag har 10 Guppy i ett 60l, och 9 i det andra. Så det borde inte vara överbefolkat iaf. Jag byter ca 2 liter vatten 2g/veckan (med medel). Är kanske för lite, men har en skada som gör att jag inte kan byta mer på en gång. Men jag kanske borde göra det oftare? Hur mycke salt borde jag ha i till 60l? Skulle kunna flytta ur snäckorna under tiden. Men kan jag behandla i bara ett kar (alla fiskar) eller stannar det kvar i vattnet i smittar dom igen? Tack för svar!
Det förklarar en hel del :) Du behöver nog komma upp i ca 15-20 liter i veckan för att "få rätt på" det. Medel är inte nödvändigt om du inte har extra dåligt vatten i rören.
Du behöver inte salt i karet om du börjar utföra större vattenbyten. Istället, om det behövs ändå senare, så kan du individuellt saltbada fiskarna i en spann (kan förklara lite mer exakt sen om du vill).
Alltså. Jag tror bara att du har lite halvkasst vatten och fiskar som bits lite. Det är inget allvarligt och inget som (bör) smitta. Utan en månad med vattenbyten så borde det hela läka fint. Det händer mig när jag inte sköter akvariet bra nog :) (och det blir då ofta, då jag är lat).
Har du problem att byta vatten så går det ibland att dra in en trädgårdsslang eller liknande och sätta en nylonstrumpa på, och sen suga ut vattnet rakt ut i duschen/toan/vasken. Och sen koppla på och fylla på på samma sätt.
Ohh så bra! då ska jag byta vatten varje dag, eller be någon hjälpa mig med större byten varje vecka :) När allt e "bra" hur mycke vatten är bra att byta då, fortfarande lika mycke? Frågvis ^^ Jag ska börja byta lite nu på en gång. Men e de inte bättre om en månad så bör jag salta också. Skriver upp i kalendern :) Tack så jätte mycke!
Nejnej, jag menar en gång i veckan bara :) Det ska räcka fint! Varje dag orkar ingen med, inte ens jag.
När allt är bra är det i regel 20% av den totala mängden som "gäller". Så 12-15 liter, eller två spannar fulla med vatten blir bra. En gång i veckan, gärna samma veckodag alltid, så att det blir jämnt.
Lycka till med allt :) Fråga på igen bara om det är något du undrar över.
Ja tänkte mest att om jag ska byta själv så kan jag bara byta ca 2 liter åt gången. Då lär jag behöva göra det varje dag :) Fast jag tror jag ber om hjälp så det blir en gång i veckan rejält ist för jag antar att det är bättre :) även i fortsättningen. Tack igen!
Hoppas du löser det i alla fall :) Jag har själv reumatism som 20åring, så hur det ska gå med vattenbyte om 10 år vill jag inte veta!.