Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 800 ggr
alfred.
0

Posthorn i Sverige?

Idag när jag var ute och gick så läste jag på en skylt att det fanns posthorn i sjön men kan de verkligen överleva den svenska vintern?

[dynamitella]
0

Planorbarius corneus finns i Sverige, ja. Men det är inte den snäcka vi har i akvariet. Dessa är helbruna och klarar vintern. Våra i akvariet är från exotiska breddgrader :)

alfred.
0

Bra då vet jag tyckte det var lite konstigt att en exotisk snäcka kunde leva i Sverige men då var den ju inte exotisk :D

[tlundegard]
0

Borde man inte kunna ha dessa i akvarium? ;)

[dynamitella]
0

Jo. Men de kan bära på parasiter :) Så man brukar rådas ifrån det.

[tlundegard]
0

Ah, det har du rätt i! :/ Hur kommer det sig förresten att vf fiskar inte bär på speciellt mycket parasiter? Det kan ju inte finnas bara i Sverige.. (Dum fråga?)

[dynamitella]
0

Inte en endaste aning :) Faktiskt. Värt att nosa på.

(Men sen å andra sidan så struntar jag i sånt. Hade jag funnit svenska posthorn intressanta så hade de bott i mitt akvarium redan).

Men jag känner att det är min plikt att berätta det :)

[tlundegard]
0

Man kanske skulle starta en vas till sommaren och experimentera lite med svenska posthorn ;) vad heter de posthorn som vi har i akvariumet på latin? Jag skulle inte våga stoppa ner något till mina killis utan att vara säker :]

[dynamitella]
0

Det verkar röra sig om samma art :) Planorbarius corneus. Men jag har inte tiden att fördjupa mig just nu.