Nybörjarräkor?
Jag har ett litet kar på cirka 26 liter som jag tänkt bosätta räkor.
Det är mina första räkor och jag undrar vilka som skulle passa. Jag har svart botten, sånt där "räksubstrat" och en mörk bakgrund så det ska vara några färgglada räkor som syns till det mörka.
Relativt tålig eftersom jag är nybörjare och kan slarva lite med vattenbyte ibland. :)
Körsbär skulle jag säga :) tycker att rött ser bra ut mot en mörk bakgrund
http://www.redbee.se/content.php/30-K%C3%B6rsb%C3%A4rsr%C3%A4ka
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack för svar :)
Är det av denna det finns en gul variant? Är det "samma räka" fast med olika färg? Alltså har dom samma krav på vatten osv? (Dom kan korsa sig om man blandar dom va?)
Jepp dom korsar sej och det är bara olika färger på dom :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Du menar 20 liter? :)
Oj, inte är de på 2 liter inte :p
Vet inte exakt hur många liter men den tidigare ägaren sa 26L :)
A det är bra :) Skrev det i tråden nu så att ingen missuppfattar. Dessa är mer eller mindre "samma räka" och korsar sig därför:
Körsbär, gult körsbär, sakura, blue pearl, white pearl.
Blue och white pearl är inte exakt samma art som körsbären, men korsar sig ändå med dem :) Så alla på samma rad jag skrev upp korsar sig och ska inte gå i samma akvarium.
Men svaret är ja. Gula räkor är helt enkelt gula körsbär bara.
körsbär finns även orange
Det innefattar sakura också :) Både röd och orange sakura.
Vad är skillnaden mellan körsbär och sakura? Både vad det gäller färg och svårighetsgrad/krav. :)
Skillnaden är att (röda sakura) är heltäckande och opaka i färgen. De har också röda ben, och är ibland lite tjockare i kroppen än körsbär. En räka från en sakura-stam som inte är 100% röd är ett körsbär per definition :)
De kräver exakt samma sak och går att ha ihop med körsbär om avkomman säljs som körsbär och inte sakura :) Ibland kan de nog dö precis före körsbären om något händer, då de kan vara lite hårt avlade, men inget nämnvärt.
Orangea sakura är egentligen bara orangea körsbär med något täckande färg. Inte lika hårda krav som med röd sakura, av någon anledning.
Okej, tack! :)