Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1879 ggr
Mantissa
0

Hur stort?

Hur många liter per centimeter fisk (för att göra det enklare att räkna) behövs för att ha ett självförsörjande akvarie (med pump och mycket växter naturligtvis) där man inte måste göra regelbundna delvattenbyten?

Konstig fråga kanske, men mitt problem är att mina ledningar i huset är ohälsosamma för fiskar, så jag måste hämta akvarievatten i stan 2,5 mil hemmifrån. Därför är bara små akvarier aktuella i dagsläget trots att jag har ett på drygt 500 och ett 375 som bara står och suktas..
Men det skulle innebära en hel del dunkbärande som jag faktist inte har lust med. Avdunstningsvattnet är ju en annan sak, det handlar ju inte om samma volymer.
I dagsläget har jag inte råd att byta rör i huset, även om det naturligtvis skulle vara det optimala.

[tlundegard]
1

Du kanske borde testa low-tech :) Det innebär att man har jord/torv under bottensubstratet och mängder med växter. Skiten i akvariumet bryts ner i jorden och ger näring åt växterna, får man det att fungera så behöver man byta vatten väldigt sällan :) Sök på low-tech eller walstad så kommer det upp en hel del :)

MagArne
0

Har du kollat vad det är som inte är bra med ditt vatten?
Har du kollat om de olika vattenberedningsmedel som finns att köpa klarar att göra ditt vatten fiskdugligt?

Jag tror nog att det går att skrämma liv i ditt 500 liters utan att det blir allt för mycket bekymmer mer än att få tag i vatten att fylla det första gången.

Det du ska tänka på är att se till att ha ordentligt stort filter.
Jag hade nog kört på en eller två stora filterkammare av liknande modell.
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/

Om du istället satsar lite mer på växter än fisk så borde det gå utmärk.
Kanske är så att du ska nöja dig med säg 6st scalarer i ditt 500 liters även om det skulle få plats 20 där i.

MagArne
0

Om du har mycket växter så se till att vattenytan inte täcks av för mycket växter och blir stillastående. Risk finns för att det kan leda till syrebrist då. Råkade själv ut för det här om dagen men löste sig snabbt med lite växtgallring. 🙂

Mantissa
0

#1 det där ska jag kolla upp, intressant!

#2 Jag misstänker starkt att det var metallutfällningar. När jag insåg det sålde jag snabbt akvarierna o fiskarna.  De levde snabbt upp på nya stället och började leka (vilket de inte hade gjort hos mig sedan jag flyttade till det här huset). Det var typ 10 år sedan, men jag är fortfarande intresserad.

pluntan
0

Dum fråga som kanske inte alls hör hit, men hur mår du då om fiskarna inte klara av vattnet? Blev bara lite orolig för din hälsa här å ;)

Mantissa
0

#5 bra fråga:) Nej men skämt o sido, fiskar är ju väldigt känsliga för metallurfällningar. Själva vattnet tror jag inte det är fel på, bara de mycket gamla rörsystemet.

idaaforsling
0

Jag hade "ett helt vanligt" 450L kar där jag gjorde vattenbyte cirka en gång var fjärde vecka. (lathet). Det funkade ypperligt. Där i levde cirka 10 scalarer, 4 fjärilsciklider, 1 öronål, en del guppys, några Ancistrus och en gibbiceps. Hade då juwels cirkulationspump och filterkammare som ingick i karet. :)

pluntan
0

#6 Tycker att det borde finnas nåt typ av filter eller dylikt så man kan rena vattnet. Bara du mår bra så :)

Low tech kanske är något för dig, själv lite sugen på det. Bara för att kunna ha ett underhållsfritt kar. 

Om jag inte har helt fel så tar växter också hand om metaller, eller binder de i växten åtminstone. Fast inte stora mängder.

MagArne
0

Möjligt att detta kan vara lösningen på problemet
Filterhus med kolfilterpatron som du sätter på vattenledningen när akvariet ska fyllas. Misstänker att man inte ska ha fullt blås när du fyller akvariet genom filtret så skiten hinner tas upp.
Slangkopplingar för 1" gänga till gardenaslang vet jag Bauhaus har för jag har själv byggt CO2 reaktor av dessa filterhus.

http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/Pr306630000
http://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner/Pr306631000

Du borde även göra ett ordentligt test av vattnet och se exakt vad som är fel och undersöka om det går att filtrera bort. Möjligt att en akvariebutik kan göra ett ordentligt test av vattnet för en mindre peng om du kommer med en flaska med testvatten.

plutopellis
1

Blev också orolig för dig om du druckit detta vatten i över tio år med metaller. Det lagras i kroppen.. Hoppas allt löser sig för dig med ta ett vattenprov, det kostar inte så mycket att skicka iväg och analysera :)

Taggeman
0

Jag gissar at du har koppar rör i huset, det är vanlig förekomande oftast på varmvattensidan och järnrör på kallvattnet För att använda vattnet så spola ur en 20L kall vatten och fyll på sen med kallvattn i akvariet eller hinkar, tunna så det får lufta ur kloret o bli varmare. Jag tror du kan använda vattnet så. Koppar dödar snäckor, o det blir mer kopparutfällning i varmvatten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Mantissa
0

Jag har inget klor i alla fall😉

Taggeman
0

Har du egen brunn?

Mantissa
0

japp

-Cissi-
0

Följer :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Taggeman
0

Då har du väl skickat vattenprov till något labb för att se vad för vattenvärden, bakterier,m.m. Som kan finnas i vattnet, då är nog vattenrening med kolfilter ett bra allternativ.

Mantissa
0

Nej inga prov är gjorda. Men det kanske är dags😛

pluntan
0

Japp det är dags! Hoppas du inte tar illa upp nu, när du frågar om fiskar och akvarielösningar och flera av oss tycker att du ska fixa vattnet istället :) Men ser du att ett klart samband mellan vattnet och dåliga fiskar är det inte säkert att vattnet är tjänligt för människor heller. Hoppas det löser sig, är ju inte precis det billigaste att fixa.

plutopellis
0

Har man egen brunn bör man årligen skicka vattenprover. Kolla ex allkontroll (Ak-lab).. Ursäkta men jag jobbar inom lab och tycker sånt här är viktigt :)

Mantissa
0

#19 varför så ofta?

Taggeman
1

Det blir olika värden beroende på årstid nu till våren är det högre vatten genomstömmning i grundvattnet pga vårflödet o sämre värden den här årstiden så gör du nu ett test så ser du vad du eventuellt har som sämsta värden.

Om du nu har eget hus varför inte samla regnvatten i tunnor.  Låt det regna en ca 15-20 min sen låter du vattnet gå i tunnorna. Har du tjärpapp på taket så är det här inget bra allternativ.

Mantissa
0

På sommaren är det inget problem, men jag tänker inte stå och smälta snö till200 liter vatten.

oh-la
0

jag skeulle nog säga, varför krångla till det? har du ett vanligt, större akvarium och kanske bygger ut filtren till den volym dom normalt sett ska vara och kanske lite till, säg 5-7% av akvariets totala volym, ser jag inga bekymmer med att du bara fyller på det vatten som dunstar. vist low tech är coolt, men du klarar dig mycket längre, och får ett stabilare akvarium om du kör med teknik, och i det här fallet var det väl inte teknikensom var det stora bekymret utan vattenbyten?

själv fyller jag bara på det som dunstar, i princip i mitt 240l. har eventuellt ur en eller två 5l hinkar varannan vecka. har tilläggsfilter och porös sten, samt dubbla pumpar för att få runt vattnet även genom stenen, som på så vis också fungerar som ett slags filter. då har jag hög belastning i det akvariet, inga växter alls och runt 25 hongi på 10-12 cm.

Mantissa
0

#23 jag är inne på att göra ett bakgrundsfilter i det stora, men vill göra bakgrunden själv. Kan ju ha biologiskt material under gruset också, varför inte. Men inte torv, för jag har redan väldigt mjukt och surt vatten här (tänkte ta vatten från ån och fylla det med). Sedan tänkte jag fånga en liten grupp aborrar (ungfiskar) och kanske ett par kräftor eller en ål:)
Kan det klara sig utan delvattenbyten (vintertid) eller bör jag dra ner till kanske 3 fiskar?

oh-la
0

#24, well, jag skulle säga att det beror på hur stora filter du har. tänk på att biologiskt material så som jord också belastar akvariet. jord innehåller döda växtdelar och annat bös som bryts ner i akvariet och belastar. personligen skulle jag nog i så fall hellre satsa på lera, typ kattsand, som inte innehåller några nedbrytbara delar.

beroende på hur stort akvarium du har tror jag absolut att ovan skulle kunna gå. är själv inte så där hemskt inne på inhemska arter och biotoper, men jag tror inte att du behöver oroa dig för värden. börja med lite abborre du och se vad du kan få med dig in.

gör du bakgrunden själv kan du ju helt klart skapa yta för ganska stora filter, och olika filtermedia. tror som sagt inte att du behöver oroa dig dte minsta om du har väl tilltagna filter. klarar jag mig så bra med min belastning och inga växter tror jag ditt projekt kommer gå galant :) tänk till ite extra med botten bara, och tänk på att ål kan böka runt ganska bra i botten.

Mantissa
0

#25 tack! Ja ål är bara på önskelistan. De blir ju väldigt stora..

oh-la
0

#26, och väldigt gamla… glupska också, och har man dem med abborre i ett litet akvarium (litet i förhållande till de ytor fiskarna normalt sett hade haft att komma undan på) tror jag att ålen skulle kunna stressa de andra invånarna ganska mycket. och du lär få täppa igen varenda litet hål, för rymningsbenägna är dom också :P

Mantissa
0

Ha ja, de får förmodligen stanna på önskelistan. Men jag har hört att det finns en bäck här med miniålar, har sldrig varit där och sett dem själv dock.
Skulle vara så coolt om det fanns en sån där brunnsål i min brunn, typ 100 år gammal!

Mantissa
0

Är det ålen på bilden som ska vara 150 år? Blir de dvärgväxta av att leva i brunnar?

Mantissa
0

Jag får väll slänga i en ål i brunnen då:) Kanske håller efter grodor eller vad lever de av? (nej jag tänker inte göra det)