Mantissas nanotråd
Jag har så mycket frågor och funderingar ang mitt kommande nanoprojekt, så jag startar en alldeles egen tråd att samla allt i!
1. doppvärmare. Vill helst ha så lite mekaniska prylar som möjligt i det lilla karet, men då jag har vedeldning så kan inne tempen variera ganska kraftigt på vintern. Inte så det hinner påverka ett stort akvarium, men ett litet nano under 20 liter lär ju vara känsliga.
Hittade denna vilken verkar vara så diskret som det går att få:
http://www.zoopunkten.com/catalog/product_info.php/products_id/446?osCsid=d5365579efacb197bde22aa76691c453
Verkar den ok? Annars tänkte jag lite typ en terrariematta under akvariet. Skulle det kunna fungera?
2. bakgrund. Det är ju klart snyggast att ha någon typ av bakgrund i akvariet. Men man vill ju inte offra för mycket yta när man har så lite till att börja med. Hur tänker ni? Har ni byggt själva eller köpt? Hur är utbudet i butik på snygga minibakgrunder?
3. koldioxid. Jag vill ha mycket växter i mitt akvarium. Men med bara räkor så blir det ju inte så mycket naturlig "andning". Behöver man en co2 anläggning? Vilken dimension ska den vara?
4. grus. Grovt grus tycker jag ser överdimensionerat ut i ett litet akvarium. Men vad är bäst för vattenvärden/nitrit/skötsel? Jag har sett några som byggt upp bakgrunden högt upp mot bakrutan i etager, binder man materialet på något sätt? Hur?
5. krimskrams. Jag är lite svag för krimskrams, typ de självlysande stenarna jag skrev om nyss i en ny tråd. Hur påverkar det djuren? Stör det deras dygnsrytm eller så att ha "golvlyse" på nätterna? Har även sett små självlysande konstgjorda maneter som tilltalar min kitsch-gen
6. gräs och växter. Olika sorters akvariegräs är ju jättefina, men i ett miniakvarium vill man ju inte att de växer upp och tar över. ca 5 cm räcker gott. Klipper man dem med vanlig sax? Tål de det?
7. Stenar och grenar. Ännu en gång så är det ju detta med volym vs. estetik. Helt utan grenar vill jag inte vara. Samtidigt vill jag inte ha rötter av den anledningen att de sänker Ph värde och jag vill få UPP mitt ph. Men det är ju såå snyggt..
Finns det konstgjorda grenar?
Kommer säkert fler frågor eftersom, men jag tar dem här eftersom!
Varför ett kar under 20l? det blir jobbigt med att hålla värdena stabila.
malin här på iFokus gör bakrunder efter mått på akvariet. http://www.familjensnygg.se/52988967
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

#1 För att jag har ett 19 liters ståendes i källaren:)
Ah :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
1. Välj en doppvärmare med termostat i stället. Det finns riktigt små som är förinställda på 25 grader. T.ex. denna.http://www.guldfisken.se/beta/catalog/newattino-plus-doppvaermare-p-9220?osCsid=0c4af22b9a879598cf41748cac2a1ce3
2. En 3D kommer ta upp en hel del yta i ett litet 20 liters. Jag hade helt klart kört på en affisch eller enfärgad bakgrund för att få maximal volym.
3. Hoppa över CO2 till ett så litet akvarium då det kommer bli jättesvårt att få stabila värden om du inte lägger en mindre förmögenhet på ett bra CO2 system. Lägg 2000kr som ett bra system kostar på annat kul istället. Köp en flaska Easy Carbo flytande kolgödning och en annan bra växtgödning i stället.
4. Grus spelar inte så stor roll. Ta det du tycker är snyggast.
Tänk på att en del sorter kan höja pH något om det är kalkhaltigt.
Vet många kör med blästersand från t.ex. som är billigt och inte påverkar pH. Det är filtret du ska satsa på för att få bort nitriten.
6. Välj låga förgrundsväxter. Höga växter brukar gå utmärkt att klippa. Det du klipper bort brukar gå bra att plantera.
7. Du kan blanda i lite bikarbonat i akvariet. Det höjer kH vilket ger stabilare pH-värde samt även pH upp till ca 8,2. På så vis går det utmärkt att ha rötter i ditt akvarium.