Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5111 ggr
torpetskaniner
1

Mr Flundra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säg hej till min lilla nya kompis här hemma :D

[dynamitella]
0

Så häftigt :) Berätta gärna hur/var du fick tag i den och hur den bor.

Bilder, bilder! :)

torpetskaniner
0

Hämtade hem den nu på kvällen från söders akvariebutik. Janne där beställde i sin tur in den till mig :) Var ganska dyr, gav ca 160 för den.
Den bor just nu i ett av akvarierna tillsammans med 1 guldgoby, 1 sewellia och 4 äppelsnäckor :) Släppte i den för ca en kvart sedan och den har grävt ner sig. Antar att den är lite stressad stackarn!

torpetskaniner
0

Tar sig en liten simtur

xanna
1

Oooh! Latinskt namn Tack! 👋

[tlundegard]
0

Ska den alltså ha bräckt vatten?

tesselituss
0

Yepp

Kram /Tess

[tlundegard]
0

Ser mer ut att vara en Brachirus Orrentalis

tesselituss
0

Oavsett så e de bräckvatten!

Kram /Tess

[tlundegard]
0

Fast sötvattensflundran skulle ha saltvatten som vuxen, den jag nämnde behöver vad jag såg bara 0.3% salt i vattnet :) Aja, fin var den iallafall oavsett sort :)

torpetskaniner
0

Jag har börjat vänja in den vid lite salt först, vill inte salta ihjäl den eller växterna/de andra fiskarna :) Hur fin som helst är den

torpetskaniner
0

Euryglossa Harmandi såldes den som. "Mekongflundra"

[tlundegard]
0

http://www.fishbase.org/summary/Brachirus-harmandi.html Är inte det en sötvattensflundra då? Alltså att den lever i sötvatten, eller förstod jag fel? Antar att du vet bäst, jag blev bara lite nyfiken ^^

[Evisen]
0

Vad häftig fisk:). Hoppas att den kommer trivas hos dig.

Och lite OT.. Kom du ut "levandes" ifrån Janne och hans affär? Tänkte på hur han pratade sist jag var där, eller har han taggat ner lite?🤔

plutopellis
0

Tänk bara på att äpplena inte tål salt! Riktigt häftig! Roligt med lite annorlunda :) vad äter den?

[tlundegard]
4

Jag har varit hos Janne två gånger och har redan lärt mig galet mycket! Han föreslog bl.a att jag skulle sätta upp sängen på väggen och använda kardborre på kläderna, så kunde jag sova ståendes och därmed få plats med mer akvarium i min lilla etta ;)

[Evisen]
0

#16 *s* Han har humor.. och verkligen akvarieintresse.

Minns när han hade föredrag i BAK och man märkte att han verkligen brann för akvarievärlden:).

torpetskaniner
0

#13 Jagf har faktiskt ingen aning i dagsläget men jag har en känsla av att den kan leva i bräckvatten. Isf blir det bräckvatten i det akvariumet och äpplena får flytta :)

#14 Haha jadå jag kom ut helskinnad! Vad menar du med att jag inte skulle kommit ut levandes? xD
Han är verkligen kunnig och duktig.

[Evisen]
1

#18 Janne kan juh verkligen snacka och det är väldigt svårt att komma därifrån. Iaf hade jag det då jag var där. Det var så jag menade. Hade färskvaror med mig och gick ner till honom och tror jag stod i över en halvtimme och lyssnade på hans prat och funderade för mig själv hur jag skulle kunna smita iväg utan att såra honom*l*.

MagArne
0

Jag tycker det är så härligt med de lite småsunkiga källarlokaler sprängfyllda med akvarier och otroligt kompetent personal.
Besöker jag någon stad jag inte varit i tidigare brukar jag alltid kolla upp om det finns någon.

Börjar bli trött på zoobutikerna i köpcentrum som allt för ofta bara har viljan och kunskap att sälja hundfoder.

Susanna_w
0

Skitcool! Lycka till!! 😃

#20 Dom brukar inte ens ha kunskap om bra hundfoder heller ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

xanna
0

Du får leta fram det latinska namnet på den. :)

Annars vet du inte om den kommer kräva saltvatten som vuxen, om den behöver bräckt vatten nu, eller om det är en av få sötvattensflundror som vill leva i sötvatten hela livet.

Jessiegirl1811
0

En liten fråga bara. Hur stort akvarium kräver en sån?

http://ask.fm/JessicaReips

Taggeman
0

#12  Där skrevs det latinska namnet på den,  Euryglossa Harmandi

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅