Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 6067 ggr
MrJLundin
0

Diskus i SA?

Nu sitter jag och planerar mitt kar som kommer startas upp i sommar (efter flytten)…

Och jag är väldigt sugen på att starta upp ett kar i SA stuk.. Och min stora fråga är egentligen hur man ska tänka när det gäller Diskus? Har förstått att de är stimfiskar när dom är mindre, men att de kan vilja skapa sig rivir när dom blir äldre. Här gå det dock isär vad jag har hört och läst.. Vissa säger att vuxna ska gå i par och vissa säger att de ska vara några stycken. Så hur ska man tänka?

Och fråga nummer två, går det ha Diskus tillsammans med andra fiskar över huvudtaget, och isåfall vad tycker ni om denna kombinationen?;

?x Diskus (Symphysodon aequifasciatus)

2x Fjärilsciklid (mikrogeophagus ramirezi)

4x Skalar (pterophyllum scalare)

2x Boliviansk Fjärilsciklid (Mikrogeophagus altispinosus)

plus några malar och eventuellet någon lugn stimfisk

i ett 240 liters akvarium, eller är detta gränsfall. Kan det bli att skalarerna bråkar med diskusarna?

tesselituss
0

Jag säger så här: de går alldeles utmärkt att ha dessa tillsammans! Men de som styr är mängd och storlek på alla firrarna. Har du smådiskar så ha minst 6 st. sedan om du skall ha större skulle jag satsa på ett par då de är mest harmoniskt. Både Diskus och scalarer är ju parbildande och revirhävdande när de lagt rom. Jag har ett par scalarer. Ett par Diskus och corys i 225 liters, och de funkar finnemang! :) Sedan om man vill dra upp nån kull bör man flytta resp par till lekbalja! :)

Kram /Tess

sallad
0

Ifall du vill ha någon tetra köp då ett stim med Vinkeltetror! Dom skulle passa bra tror jag :)

-Rasmus 🌈

tesselituss
0

Jag har lekpar av både Diskus och scalarer till salu om du är intresserad!

Kram /Tess

MrJLundin
0

#1 Vad glad jag blir! Jag ska ta mig en liten funderare på om jag vill ha stora eller små.. Lutar just nu åt att det blir små diskusar och små scalarer, men det är ju runt Juli/Augusti så jag kommer att fundera ett litet tag till.. #3 Ja, det hade klart kunna vara intressant. Men som sagt så har jag lite beslut att ta först. Men vad är det för färg på de båda, och vad skulle du kunna tänka dig för pris? För på scalarerna så vill jag gärna ha den helvita varianten. Sen är det ju inga billiga fiskar heller, så då köper jag ju hellre av någon jag vet tar bra hand om sina fiskar.

#2 Ja, har många aspiranter till den platsen. Finns så vansinnigt många snygga stimfiskar, är sugen på någon typ Kilfläcksrasbora eller Drottningrasbora.. Men vill ju inte förstöra SA looken heller ;P Så det får nog bli någon snygg tetra, men det får bli ett senare beslut ;) Är som sagt några månader kvar

#1 Kom och tänka på en sak till, hur lång tid tar det på ett ungefär om man köper små diskusar innan dom bli könsmogna? För om jag köper "smådiskar" vill jag ju inte behöva sälja 4 av dom efter bara någon månad igen. Så bara mellan tummen och pekfingret, så jag vet :)

Tack för alla svar!

tesselituss
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på lekparet Diskus. :) STENDKER TEFE. :) 2500:-

Kram /Tess

tesselituss
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Silver scalarer! Yngelvårdande och snygga, dock ej vita! 150:-

Kram /Tess

tesselituss
1

Diskus växer ca 1cm/månad fram tills de är vuxna så strax över året är de ca 12-14 cm. Och de är då de börjar bli könsmogna. :)

Kram /Tess

MrJLundin
1

Dom är ju sååå snygga, men som sagt så är det ju några månader kvar innan jag kan starta upp det, och diskusarna kommer ju inte åka i förrän alla värden är ok och karet är stabilt. Men har du kvar dom då så kan det absolut vara något!

#7 jätte tack för hjälpen, kommer säkert att dyka upp fler frågor under vägen. Men det mesta borde gå att läsa sig till :)

tesselituss
2

De e bara o fråga om de e nått vettu! :)

Kram /Tess

Nwmo
1

Säljer du fortfarande? :s Svara helst via mail. Mail: Nemoparkour@hotmail.com (Fånigt namn, jag vet) :D

- Emil

[Evisen]
1

Jisses vilka snygga fiskar Tess! Varför säljer du discusarna?*nyfiken som vanligt*

tesselituss
0

Både scalarerna och diskarna e sålda! :) jag sålde dem för att de ej fanns tid eller plats att dra upp kullar på dem, så jag ville att nån som hade möjlighet att odla på dem tog dem o debhamnade hos en kille som hade odlingsambitioner! :) Men snygga var dem!!!

Kram /Tess