Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
CarolusRex
0

Ond Guppy yngel

Hejsan!
Har 1 Guppy yngel om är väldigt taskig mot sin fader sin och är på honom hela tiden och biter och har sig, pappan har tagit imot ganska mycket stryk dom senaste dagarna och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Pappans skjärtfena har blivigt ganska uppbiten och ynglet bokstavligen jagar pappan nonstopp. har ni några tips på vad jag kan göra?

ynglet är förövrigt ca 4 månader

CarolusRex
0

i väntan på svar har jag fångat in pappan i håven och låter den ligga i akvariet så ynglet inte kan ta sig in, blir fan stressad utav att se detta hehe

alfred.
0

Ta hellre en spann med akvarie vatten och lägg hanen där för den blir nog väldigt stressad av att ligga i en liten håv och sen bör du sära på dem så de inte går i samma akvarium eller att du säljer/skänker någon av dem

CarolusRex
0

Ok, det enda jag har nu är några plastlådor på ca4-5 liter, inte alls optimalt. men skulle det gå att lägga hanen där i i väntan på antigen att han kryar på sig eller att någon själ vill plocka på sig ynglet? går det utan pump? lägger såklart in lite växter med mera

tackar för snabbt svar btw

alfred.
0

Ja det är bättre än håven tänk sen på att ta akvarievatten och inte nytt sen behöver du göra små vattenbyten nästan varje dag. Men tänk på att han inte kan gå där länge

[dynamitella]
8

Jadu, jag hade knäckt nacken på ynglet, då jag inte avlar på aggressiva fiskar. 

Men varför i hela fridens namn tar du upp hanen? Bort med otyget till yngel istället :) Den kan gå i en bringare med vatten eller något tills du omplacerar lillen. Ner med en bit växt bara.

CarolusRex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

5# haha tycker du? väldans brutalt det lät :) men ja du kanske har rätt, ynglet är dock inte aggressivt mot någon annan invånare och faktist väldigt fin så tar ju imot lite att avliva den, för övrigt dom första ynglena som faktist överlevt och blivigt stora, mamman e död sedan länge (kassa gener skulle jag gissa på)

bifogar en bild, väldigt kass kvalite på kameran dock
ska överväga lite hur jag ska göra så återkommer jag innan kvällen

[dynamitella]
0

Ja, det lät nog aningen elakt av mig :) Men det går ju i alla fall att omplacera den, om du inte känner för att avliva (jag avlivar ju visserligen inte heller vackra fiskar).

Gör som du känner blir bra :)