Bossig platy
Har ett 64 liters akvarium med sammanlagt 6 platykillar (vill inte ha yngel så har därför enbart köpt grabbar). Har märkt att min Sunset kille spärrar upp ryggfenan och jagar ffa de rödaktiga eller coralfärgade grabbarna runt i akvariet. Dessa är på sin vakt runt honom och simmar försiktigt och undvikande i hans närhet. Alla får äta, så det är inget problem så, men känns lite jobbigt att det inte är lugnt och fridfullt i akvariet och är rädd för att de som blir jagade känner sig stressade.
Hur kommer detta sig? Platys sägs ju vara fredliga… Tar gärna emot tips på hur jag kan underlätta/lösa den här situationen.
det måste nödvändigtvis inte vara för att de inte har några honor, mammas hane gjorde likadant även mot honor. han fick vara ensam i en annan tank i några månader. nu är han tillbaks och uppför sig. kan också vara att de inte är tillräckligt många, eller vårt problem kunde t.om varit att det inte var tillräckligt med honor.
Ok, svårt att veta exakt varför mao… Kanske ska skaffa två till och se om det blir bättre? Ja, brist på honor har dom ju alla gånger 😃- men som sagt, vill helst inte ha en babyboom i tanken.
Är det fler Platyägare där ute som har någon erfaranhet av att enbart ha hanar i en tank?
vi har nog bort mot 10 platy och ingen babyboom har vi, vi har lyckats rädda runt 7 yngel. annars kan du ta in yngelstädare, finns nog tillräckligt glupska där ute, bla gourami och skalare. finns mindre också, platysarna själva är yngelätare. men ja, det är bara de tipsen jag sitter på, få se om någon annan kanske vet mer :)
Det lät ju skönt. Hade platys tidigare för x antal år sedan och då fick jag yngel upp över öronen. Vid ett tillfälle hade jag +50 yngel att omplacera. Inte kul. Ja, yngelstädare är ju ett alternativ; finns det fler bra yngelätare än Scalarer? De känns lite för stora för min tank… 🙂
Scalarer är som du säger på tok för stora. Men äter inte platy själv yngel? Annars ska det nog gå att ha 1-2 Dvärggurami i ett 64L kar :)
Jo, det gör dom, till viss del. Just nu finns det ju inga yngel - letar alternativ om det nu inte skulle fungera att ha bara platyhanar ihop utan att jag blir tvungen att skaffa några honor oxå 🙂
Dvärggurami - dom var söta! Tack för tipset!
Finns det någon där ute som bara har Platyhanar i en tank? Hur fungerar det för er? Råd/tips? 🙂
Jag har ett dvärgguramipar med mina mollys, och de äter glatt upp alla yngel de kommer över. De gör inga egna yngel heller, för de bygger skumbo vid ytan och har man lite ytströmning från pumpen så går det inte att bygga bo. Rekommenderar!
#8 Gillar ditt alias! MUMS för pizzor med banan på 😃
Smidigt å bra! Då satsar jag på Dvärggurami ifall jag nu måste skaffa honor (vilket jag hur som helst hoppas att jag slipper…). ELLER så kanske jag omplacerar mina platys å bara har ett dvärgguramis par 😉
Du skulle ju kunna omplacera hanen som är jobbig :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#10 Jag testade att flytta över sunset-killen i en spann för en stund sedan och bara någon minut efteråt tog en annan platy-kille hans plats som boss. När jag flyttade även denna hände samma sak igen.
Funderar på om det är en hane som är lite "tjejig" i kroppsformen som väcker deras vakt-instinkt. Alla de jag flyttade ut vaktade denna kille (som de tycks tro är en tjej) och höll de andra platysarna på avstånd. Nästa steg blir att flytta ut denna "tjejiga" platykille på prov å se vad som händer…
Smart :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Så, nu är den tillfälligt utflyttad. Nu är det bara att vänta å se…
Min teori stämde. Det var den i kroppsformen tjejlika platyn som väckte grabbarnas vakt-instinkt. Nu när den inte är kvar i akvariet är lugnet återställt. Denna platy får flytta till jobb-akvariet. Så hoppas jag att Boss-problemet nu är löst 🙂
Haha! Jag kom nyss på varför jag inte sett några yngel sen jag slutade sätta honorna i separata kar och föda och sen låta ynglen växta till sig i en liten tak och sedan flyttas till mitt gammla 54l….Hehe.
Har 2macropoder och 2 mosaikguramis i mitt kar ;P Tråkigt gillar att ha yngel! Dem parar sig jämnt dock så någongång kanske det överlever några….Kan hoppas någongång iallafall.