Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1767 ggr
annaelfie
0

lysrör grolux

Hej! Har hittat en ramp med ljusrör till försäljning men undrar vad proffsen säger. Det är en ca 75 cm ramp med ca 50 cm lysrör av typen grolux. bara ett lysrör. Räcker det för att ge ljus åt ett kar  på 350 liter med malawisar?

murffi
0

generelt brukar dom ju räkna en halv watt per liter så då ska du ha 175watt men om det stämmer för malawisar vet jag ej

MagArne
0

0,5w/liter är för växtakvarium.

Många som håller malawi har inga växter alls och då spelar mängden ljus ingen roll alls.

Men under 0,2w/liter blir det nog i mörkaste laget för att det ska se snyggt ut.

GroLux har jag för mig har en ganska varm färgtemperatur vilket inte uppskattas av alla men röret går ju byta senare om så önskas.

Är priset rätt så kör 🙂

annaelfie
0

det var tydligen ett Osram 18 w! jag bryr mig mer om att det ska se ljust o fint ut än om växterna växer, har bara javaormbunke ändå

MagArne
0

Ett 18w lysrör räcker inte på långa vägar att få ett ljust och snyggt akvarium. Köp en ramp som är lika långt som ditt akvarium och har minst två lysrör.

annaelfie
0

har en kompis som just lagt ner sitt kar, fick en stor fin ramp med en fungerande UV lampa men plats för två. Undrar nu om det går bra att ha en UV lampa och en ''vanlig'' till karet? Någotn som har UV? Vad är skillnaden?