Kulfiskar
Har ett nyuppstartat sexkantigt 45 L kar. Mina barn vill ha kulfisk där, dwarf puffer fish. Undrar om någon har erfarenhet av dessa och kan dela med sig av dessa.
Försökt läsa på men blir inte klok på detta. De ska vara aggressiva mot andra fiskar så viss litteratur säger att man inte kan blanda alls med andra arter, vissa säger att det går bra med små stimmfiskar som simmar högt och vissa säger att så länge det är fredliga fiskar med små fenor så funkar det!
Vi har tänkt ha 3-5 kulor. Vad är lämpligt? Skulle vilja ha något mer som rör sig och gärna något på botten som städar lite… Hört att de är ganska slafsiga ätare…
Nybörjar mamma!
Vad roligt att ni tänkt skaffa kulor :) Mycket roliga fiskar. Vad jag vill säga redan från början är att jag håller med lite om att de bör hållas inom sin egen art, i alla fall i början. Malar kan gå bra som städpatrull, tillsammans med ett riktigt bra filter och vattenbyten. Ottocinclus är en bra städfisk. Och väljer ni att ha en annan fisk med kulorna så kan det kanske gå med en sorts rasbora. De stimmar relativt högt och kan hålla sig undan.
De äter gärna räkor och snäckor. Snäckor bör vara en sak som de får minst någon gång i veckan :) Det hjälper till att trimma deras tänder också.
Men dessa fiskar har inget fjäll som andra fiskar, och dör därför mycket lätt vid nitrit. Nitrit undviker man genom att mer eller mindre överplantera akvariet och vara noga med vattenbyte (och har ett bra filter/pump).
Jag rekommenderar att börja med en trio. Och sen, om platsen tillåter det, utöka om ett par månader :)
Länk:
Videos på passande akvarium&inredning:
http://www.youtube.com/watch?v=JA-FGCezPPI
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Det är inte arten som vi skriver om :) Det är väldigt stor skillnad på en dvärgkula och en nigroviridis.
Så ingen missar det och tror att mina tips gäller denna.
Kul med snabba svar, ny på sidan med…
Bra filter, hmm?
Akvariet är begangnat, sitter en Eheim 2006 02 0, 180/lh. Är en en kammare med skummsvamp material. Tillräckligt? Har inte bytt svampen då jag fick höra att det var bra att få med "goda" bakterier till upp start? Hur ofta ska den bytas? Såg rätt "fräsch" ut?
Bytte grus då det var mycket grovt de de hade i när vi köpte det i början på veckan. Mycket gott om snäckor så de sköljde vi av och stoppade i. För det har vi förstått att Kulisarna behöver…
Har 4 planterade växter, 2 höga, en mellan och en låg planterade bak till samt flytande musselblommor och en lite småbladig flytväxt, inte andmat… Behövs det mer?
Behöver man inte ganska så mycket växter till kulfiskar? Så de kan rama in sina revir ordentligt.
Jag har tyvärr lite knappt med tid nu, men kan gå mer in på det sen.
Vad #5 Säger är helt korrekt. Och därför länkade jag till videosarna. Just för att sätta i jämförelse med vad de minst behöver i växtväg :) Helst ska man inte se någon av sidorna förutom framsidan av akvariet, då är det lagom!
Igår var vi till Zooho och köpte tre små söta kulor… De verkade nöjda och tillfreds direkt. Nyfikna och sociala men väldigt små…
Vi har tre halv vuxna platys som går i karet som kom med när vi köpte det. Hade tänkt ta bort dom men så tänkte vi att vi testar. Kulorna verkar inte bry sig om dem alls! Håller koll och visar de aggresivitet så får platysarna flytta hem till morfar!
Räknade ut volymen på karet och det var större än vi trodde! Drygt 50 liter! Några till växter är också på gång!
#7 - De är ganska harmlösa som små. Men när de blir äldre kan de vara riktigt jäkliga.
Jag skulle för säkerhets skull flytta platysarna inom snar framtid, man vill inte riskera fiskdöd eller liknande.
Dessutom behöver du nog en hel del mer växter. Det ska vara skog!
"Dwarf Puffers need places to establish territories and will do best in heavily planted tanks. The plants also break their lines of sight and will cut down on their aggression towards one another. The other purpose that the plants serve is to add complexity to their environment. In a more interesting habitat, the puffers' curious and explorative nature can really be seen. They won't spend so much time swimming up and down the glass out of boredom."
En bra idé är också att skaffa en hel del grottor/stenrösen eller liknande som de kan gömma sig i.
Och inte för att vara så hemskt petig och elak, men du bör även byta ut gruset (eller åtminstone en del av det) till finkornig sand (typ julas bläster), då dvärgkulorna, liksom andra kulfiskar, gärna gräver ner sig i sanden.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_