Lysrörs dags!
Hejsan!
Snart dags att byta lysrör och då sätts mitt sista par fast i amaturen.
Vilka lysrör skulle du rekomendera? Föredrar kalla färger framför varma. Men mest av allt vill jag att mina växter skall trivas.
Ett lysrör som blir bra som enda ljuskällan eller kombinera?
Vilka kombinationer då?
Har blåa och röda fiskar och vill att dessa helst skall framhävas :)
Undvik att putta inlägg, tråden är ju bara en dag gammal.
Vad har du för lysrör idag?
Behöver veta om det är smala T5 eller tjockare T8-rör samt vilket wattal de har eller om du kan mäta längden på lysröret (kontaktstiften ej medräknade)
När jag efterfrågade om lysrör så fick jag en sida att jämnföra ljuset med och det var verkligen till nytta - http://saurama.aqua-web.org/
aah sorry. Ska inte göra det igen :)
Det är t8 rör 15W 45cm och har en amatur med 2st lysrör.. Har haft sera plant och sylvania aquastar tidigare men vill inte köpa samma lysrör då jag vill pröva mig fram till vad jag gillar mest och vad som ser bäst ut med fokus på vad växterna gillar. Om fiskarna framhävs samt att växterna trivs är det ju bara ett stort plus 😛
Aaah ska kolla där. Tack! :) Man blir lite vilse när det finns så mycket att välja mellan sen kan jag det där med kelvin i huvudet riktigt ^^ Ska nog bli användbart :)
Jag kollade lite snabbt philips 965 tillsammans med aimday hi glow vill ju ge ett starkt blått och grönt ljus med svaga röda toner. Eller hur kombinerar man bäst? Tyckte higlow var väldigt fint och 965 var väldigt rent ljus. Men har absolut ingen aning om vad som gör en bra kombo eller ger det jag söker 🤔