vattenbyten hur ofta?
Hur ofta behöver man göra vattenbyten till ett 222 liters akvarie?:)
En gång i veckan skulle jag säga är lämpligt. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag skulle säga varannan vecka!
jag skulle säga att det beror på karet och hur mycket man har i det…
En gång i veckan och 20% vattenbyte ungefär.
Okej får nog börja göra det lite oftare då jag endast gör det 1 gång varannan vecka eller ibland 1 gång var tredje.:)
Man kan köra ett lite större vattenbyte varannan vecka också, ta tester på vattnet och avgör själv vad som passar dig ;)
#6 Vilka tester ska ge utslag för att ett vattenbyte anses nödvändigt?
Om alla tester är okej, hur ofta anser du att det behövs då?
Klurar själv lite på om regelbundna vattenbyten bara är en myt som man blivit pålurad eller om det verkligen är nödvändigt?
kan säga att jag gör då inte ofta 😇och alla mina lever och mår bra :)
Vad är det som gör så att man behöver göra vattenbyten?:)
För det har hänt men inte ofta att jag har glömt att göra vattenbyten på kanske 4 veckor och de mår ju hur bra som helst ändå…😛
#9 När matrester och fiskbajs bryts ner bildas det ammonium och om pH är över 7 bildas det även giftigt ammoniak.
Ammonium och ammoniak omvandlas av nyttobakterier i filtret till giftig nitrit
Nitriten omvandlas i sin tur av nyttobakterier till nitrat är en form av kvävegödsel och är i stort sett ofarligt.
Ett tillräckligt dimensionerat filter klarar att bryta ner ammonium, ammoniak och nitrit så vattenbyte av den anledningen är väl teoretisk inte nödvändig?
Hittade även en omvandlingstabell på plantswap
5 mg ammonium <-> 14 mg nitrit
5 mg ammoniak <-> 13 mg nitrit
5 mg nitrit <-> 7 mg nitrat
Ja, jag är en nörd, nyfiken nörd dessutom 😉
#7 ska jag vara ärlig så är jag inte speciellt noga med vattenbyten, ibland byter jag efter en vecka i stora burken (200L) och ibland lite mer efter två. Jag byter inte heller exakt på rätt dag utan anpassar lite efter hur jag jobbar och hur mycket annat jag har att göra på kvällen (många bollar i luften). När jag byter så byter jag oftast ca 20% vatten. I lilla burken (20L) är jag noggrannare med vattenbyten. Där byter jag mellan 10-20% vatten minst en gång i veckan, speciellt nu när jag ger mixade räkor som foder, men inte regelbundet där heller. Jag tror att om man matar sparsamt och framförallt med levandefoder, har ett bra filter med nyttobakterier och har sparsamt med fisk så är vattenbyten mindre viktiga, speciellt i större akvarium. I mitt lilla akvarium har jag dessutom bränd lera som botten, just för att extra mycket bakterier ska kunna husera där. Ett av många tips som jag fick från södermalms akvarieaffär :) De enda testerna jag har är för nitrit och ph. Det är nitrit som jag brukar hålla koll på när jag har ett relativt nytt akvarium, jag testar antingen precis innan ett vattenbyte eller dagen efter ett. Jag märker att mina akvarium är balanserade. Det var längesen jag hade nitrit i mitt lilla akvarium, hade en ordentlig nitritspik i början och aldrig haft nitrit efter det. Kanske borde jag köpa ett nitrattest och hålla koll på dessa värden också, men Fiskarna ser ut att må prima och det är framförallt det jag går efter. Men det här är inget som jag rekommenderar andra till att göra, jag är inget proffs och har egentligen jämförelsevis ganska dålig koll på akvaristik om man jämför med andra, även om jag lär mig hela tiden. Det här fungerar för mig men det ultimata är ju ändå att byta vatten en gång varje eller varannan vecka. :)
#10 ammonium och ammoniak omvandlas till nitrit, som omvandlas till nitrat, som växterna tar upp. Nitrat är också giftigt, men inte lika giftigt som nitrit och bara i en större mängd. Så har man ordentligt med nyttobakterier och tillräckligt med växter som tar upp nitraten så borde man väl inte behöva vattenbyten? Men då måste man ha ett riktigt bra biologiskt system ;)
Jag har tester för ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat.
Mitt filter är duktigt överdimensionerat för mitt akvarium och antal fiskar så utslag på ammonium/ammoniak och nitrit har jag aldrig fått.
Nitrat ger däremot utslag men endast på grund av att jag göder med kaliumnitrat (PMDD-gödning). Så kör du inte med kvävebasserad gödning lär den knappast ge utslag eller åtminstone aldrig komma upp i några höga nivåer som kräver åtgärd.
Jag vill inte på något vis vara en besserwisser som påstår att vattenbyten är onödiga för det har jag inga bevis på än men jag är väldigt nyfiken på att hitta vetenskaplig fakta.
"Jag vill inte på något vis vara en besserwisser som påstår att vattenbyten är onödiga för det har jag inga bevis på än men jag är väldigt nyfiken på att hitta vetenskaplig fakta."
I mindre akvarium måste man göra vattenbyten iallafall, jag testade i mitt 30L att inte byta vatten.
Jag började märka på fiskarna att dom inte mådde så bra efter ca 3,5 vecka.
Då var det bara att byta vatten och sen var allt som vanligt igen🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#14 Gjorde du några tester på vattnet innan du bytte? Tror du att det var nitrit som var orsaken?
Skulle som sagt vara mycket intressant att veta orsaken. Problemet löstes ju med ett vattenbyte 🙂
jag tror inte häller att vattenbytten måste göras såhär ofta men jag är ingen vetenskaps man men som många andra sagt det funkar för mig :)
Har inga tester hemma mer än pH test😐
Så tyvärr tog jag inga tester.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Vi har 2 kar i hemmet som körs på helt olika basis. Det ena sköts om pliktskyldigt med konstens alla regler. Mätningar och tillförsel av pmdd, ec, mosura mineral+ och gh+. Vattenbyten regelbundet med mognat vatten. (67 liter, varit igång i 6 månader.)
Det andra fylls på när det avdunstat. Rengörs pump när den börjar tappa fart och krossat snäckskal från stranden för äpplenas skull. (110 liter, varit igång i 6,5 år)
Både har perfekta värden (för det liv som finns där i.).
Om det är någon tröst så utför den jobbigaste personen i forumet (jag) vattenbyte på de stora akvarierna .. aldrig. Kanske var 3-4.e månad :) Från 250 och upp.
Men det går bara för att det är så hårt planterat att man knappt ser in. Annars är det ju andra notor som gäller.
Så det är olika från person till person om det behövs eller ej.
Vad jag kan tänka mig om man bara fyller på vatten , att med tiden så byggs det upp en ganska hög mieralhalt i vattnet. Växterna tar upp en hel del men inte allt.
Jag har ett sido akvarium med en filtermassa skumgummi (en 20st diskställs underlägg av skumgummi) på en 20L volym som vattnet renas igenom, det känns att det kan gå hur länge som helst utan att man behöver rengöra det.
I naturen regnar det o fylls på men det regnet innerhåller inte så mycket mineraler, men vattenlednings vattnet som vi fyller på med i akvariet har en hel del mineraler.
Så att inte få för höga niver av mineraler så behöver man nog göra ett större vattenbyte emellanåt.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅