Olika grader av räkor.
Jag letar efter CR räkor och har väll hittat lite men någonting jag inte förstår mig på är alla dessa grader.
TEX
Crystal red grad b-c 20kr/st
Crystal red grad a 30kr/st
crystal black grad b-c20kr/st
Crystal black grad a 30kr/st
Crystal red grad s 50kr grad ss 100kr sss 150kr
Crystal red -s s+
Crystal red s-sss
Ja det kan ju fortsätta hur långt som helst.
Priserna varierar ju också och därför blir jag väldigt funderam och jag hittar inget när jag googlar.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

graderna är mängden vitt på räkan och reglerar hur "fin" räkan är. man kan säga att grad C-A där C är sämst och A är bäst är olika grader av viltformen, alltså C är i princip så dom ser ut viltfånfade, lite vitt och ganska ojämnt vitt till A som har jämna vita och röda partier. de olika typerna av S anger hur mycket vitt räkan har. en S har jämna vita och röda partier, en SS har rött huvud och en vit prick på ryggen, resten vit. SS har rött huvud och vit kropp, SSS är vit bed bara en liten röd markering på huvudet.
ju högre S-markering desto dyrare blir räkan, och ju "finare" anses den vara. tyvärr går ofta känslighet hand i hand med graderingen.
här kan du läsa om graderingar och se bilder på de olika graderingarna.
Tycker att #1 har förklarat det väldigt bra men det beror oxå på hur solid färgen är på räkan, den kan vara tecknad som en SS men man måste gradera ner den p.g.a. att den är för transparent i sin färg :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jaha! Tack så mycket och en riktigt bra förklaring så tom jag förstår 😃 Trevlig helg!
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_