Snäckor
Jag har läst på lite om snäckor och upptäckt att det finns en hel djungel, som med nästan allt annat.
Just nu har jag inga, förutom en del skräpsnäckor.
(Jag har ett kar på 250 l. Jag har bara fyra Ancistrus malar, 4 platys och några guppys i detta. )
Jag har lite frågor som snurrar runt i mitt huvud.
1. Gör skräpsnäckor någon som helst nytta i akvariumet?
2. Om man som mig är nybörjare men intresserad av lite snäckor som ska fungera med resten av invånarna och som kanske kan hjälpa till med lite städning på botten, vilka är då bäst lämpade?
Äppelsnäckan tycker ju jag är bäst lämpad då den är väldigt vacker och kommer i fina färger, dock är den olaglig att köpa och sälja inom eu men det ändras förhoppningsvis inom kort.
Själv har jag inte erfarenhet av andra snäckor än posthorn och äpplen samt sandsnäckor. Men kan rekomendera posthornsnäckor som är väldigt söta och tacksamma små saker som också kommer i lite finare färger och trivs i de flesta vattenförhållanden.
Sen som du säger finns där en hel djungel av andra snäckor. Men är du intresserad av posthorn så har jag många i olika färger finns en annons här på iFokus angående dem. Tror det ska finnas en tråd där det anteecknar så många snäckor dem kan komma på med bilder och arbetsbeskrivningar :) Kolla där :)
Själv har jag äppelsnäckor, posthorn, physor och neritina-snäckor.
Till städning rekommenderar jag neritina-snäckorna.
Själv har jag också posthornssnäckor. Väldig roliga att glo på :) däremot har jag physor som bara den… Dom söker nytt hem :p
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Alla sorts snäckor hjälper till att hålla ditt akvarium rent från alger, döda/döende växter och matrester. Därimot är alla sorter inte direkt snygga och vissa sorter kan föröka sig kraftigt.
Okej, vill helst inte ha någon kraftig förökning i mitt kar :-) Jag har sett många fina posthorn, men tillhör dom dom som förökar sig snabbt?
#4 Pixie-snäckorna äter väl växter och stor posthorn också?
Yepp men det beror lite på hur mycket mat det finns i ditt kar ochså. Mycket mat = mycket bebisar 😍
har du bilder på physor? :O kanske är intresserad av at köpa några. Vad gillar dem för vatten m.m…..
Posthorn förökar sig en del ja ^^ Men pm du inte ger dem mat varje dag så går det långsammare matar man dem och hgöjer tempen så får man liksom skylla sig själv xD men det går att plocka äggen om man orkar pilla med det. annars tycke jag inte det är så farligt då jag vissa perioder när jag matar mer sällan knappt märker av hur dem förökar sig. Men matar jag kommer det massvis…..
Jag tycker inte att posthornssnäckorna är särskilt snabba. Men så är jag av den hårda och besynnerliga skolan som trycker sönder deras ungar mot rutan när jag tycker att det finns lagom många i karet… Gott tycker fiskar och räkor.
Jag lånar den här tråden till att ställa en nybörjarfråga om posthornssnäckor: Ska man mata dem med nåt? Jag vill skaffa, men vill inte heller ha 20 miljoner snäckbebisar. Alger och matrester och döda växter lär ju finnas i karet, klarar de sig på det? Även om de har konkurrens om algerna med en Ancistrus och matresterna med 5 st pansarmalar…
#10 låter som om de kommer få allt de behöver hos dig. Jag brukar tillsätta lite krossat snäckskal också. Fast det är mest för äppelsnäckorna.
det räcker med matrester osv. Men ge dem gärna lite weekend foder då och då för skalets skull och calcium/växtnäringsblock som neutraliserar surt vatten också för skalets skull. Sen är det aldrig fel med färska grönsaker någongång då det är mums och inte gör dem hel bebis sugna för att dem får det någon gång då och då…
Skicka dom till mig, jag har hungriga kulfiskar =)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin