En kvälls saltis
Jag fick äntligen mitt mail om att levande stenen ankommit, så jag pep iväg och hämtade upp stenen för nu 20min sen. (21:39 nu) I med stenen direkt i mitt väntande clownhotell som stått igång tom men med bakteriekultur i 3 veckor. Nu för 5 min sen hörde jag ett klick från karet. Så antigen har jag fått en pistolräka eller en mantis med stenen.
Spännande att se vad för liv jag fick med 
Åh, ta bilder på karet! :D
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Oups.. Hoppas verkligen inte att du har fått det! Du får sitta vid karet och spana:). Berätta gärna om det är en pistolräka eller mantis(som egentligen är väldigt fina på sitt säregna sätt*s*).
Varför är det inte bra om du fick med någon av dom?
Mvh Linn
Mantisar slår ihjäl och äter alla djur i akvariet :) Och kan tillochmed slå sönder rutorna på akvariet om den provoceras. Också kan både pistolräkor och mantisar bryta/klyva en tumme, mer eller mindre. Om de (än en gång) provoceras av händer i akvariet.
Ts. Det kommer bli jättefint! Vill du förklara lite mer ingående hur du gick till väga och vad du använder för teknik och material? :) Jag vill starta ett mindre saltkar själv, men utan invånare (förutom det som följer med). Men det är så mycket att tänka på när man pratar med inbitna saltakvarister.
Denna är bild är över skummaren vilket jag kommer att byta så snabbt jag hittar en bra. Den är ruskit svår att ställa in och ger en massor med små bubblor i karet. Även över intaget som är fyllt med fosfatfilter. Det finns ruskit dåligt med info om vad dessa Clownhotell är fyllda med för teknik, så jag har letat fram info på olika sidor.
Fortsätt uppdatera den här tråden med bilder osv, väldigt intressant å roligt att följa :)
Yepp det skall jag göra. Nu är det lite av ett "waiting game" då jag väntar på nitrit toppen ska komma och gå innan jag köper något levande.
Dock finns det en chans att det följt med levande djur och växter med stenen, men de brukar inte visa sig på en vecka eller två.
Roligt med en till saltis :D Vad har du för planer?
Jag har inga direkt planer på vad som skall vara i karet förutom eremitkräftor. Jag har en liten saltvattens affär här uppe som jag skall besöka nästa vecka och snacka lite med killen som äger den om vad som är en bra ide att starta med.
Inte så mycket har hänt i karet. LS har börjat vakna till liv och man kan se lite micro liv (men dock väldigt lite)( en liten vit boll som kryper & en pytteliten fireworm), när det är mörk.
Jag börjar tro att firman som kört LS har låtit den stå kallt till då mycket av till och med algerna är död/halvdöda, så för att fixa detta skall jag fara till en saltvattens affär jag hittat och köpa 2kg LS med mycket liv. Jag har pratat med killen som äger affären och han ska titta ut ett par stenar som ska passa mitt kar.
Knäppningarna har slutat så jag gissar på vad som än gjorde ljuden har dött.
Det var inte bara stenen som knäppte åt temperaturskillnaderna? :)
Stenen är en betongblandning det brukar inte göra ljud. Första kvällen var det något på ca:2cm som rörde sig där inne ( jag satt uppe till kl 02:00 och glodde )
Stenen har otaliga små gångar och krypin så det är helt omöjligt att hitta djuret om jag inte doppar stenen i för svagt eller för starkt saltvatten men då riskerar jag allt annat som lever däri. Inte värt det. Nu ska karet genomgå en nitrit spik den borde komma väldigt snart då det är så mycket dött material på stenen som ruttnar, risken är stor att djur som följer med stryker med då,
Microliv brukar klara sig bättre än större djur.
Då förstår jag :)
Ska du ta bort firewormen sen? De är inget trevligt att sitta med sen ju om du vill ha smådjur :) (för att inte tala om rädslan för att stoppa ner händerna i karet).
Nä den får vara kvar de är nyttodjur så länge dom inte blir för stora vilket dom inte brukar bli i små kar + att dom är mat till eremitkräftor som jag skall ha som städpatull senare. Dom brukar inte synas till dagtid utan brukar komma ut på nätterna så man sen dom nästan aldrig. Den här var ca: 1 cm lång och 3mm tjock.
Okej :) Jag har sett skräckexemplar bara. Bra att den är så liten.
Jag hittade det första mer avancerade liv i stenen idag efter jobbet. en pytteliten rörmask 1.5mm tjock och 5mm lång. Bilden är riktigt dålig då jag fick lov att zooma in med mobilen för att den skulle synas. ( det är det vita "röret" på bilden.) Stenen är allså inte totalt död, men ganska luggsliten 

Vilken trevlig tråd! Här ska följas! 
#19 inte alls så dålig bild tycker jag. Man ser juh rörmasken:).
Jag var som sagt iväg och köpte 2kg sten till eftersom dom jag hade var ganska död på liv. Jag la i stenen direkt jag kom hem från affären kostade 140kr/kg ( lika billigt som på nätet, vilket var nice)
Jag lät stenen ligga i karet med det blåljuset igång i 2 timmar innan jag stängde lampan för kvällen. Direkt jag släckte så började det simma ut ett 40-50 små djur ur de nya stenarna, Ett bra tecken på friska stenar 
Sen dagen efter så upptäcker jag den här på en av de nya stenarna. Vet i tusan vad det kan vara för något
ingen aning om vad det kan vara, men jag tycker det ser ut som en manet xD
Stenarna jag köpte låg i sumpen till hans stora kar han hade alla anemonder och koraller. Den har inte rört sig ur fläcken än så länge utan vajar bara sakta i strömen.
Det är ett nässeldjur :)
Tack Gurky då är frågan plocka bort eller ha kvar?
Finns inte någon anledning att ta bort det, är inte skadligt på något sätt.
Nice ett till husdjur ^^
Karet har äntligen cyklat klart och jag var iväg och köpte 2 blåbenade eremiter eller köpte bara 1 fick ta den andra gratis pga hans dåliga skick. Han saknar alla ben utom 1 och 1 klo som han självklart har på samma sida så han kämpar på runt runt i sanden men han äter och verkar pigg och allert. Så man får hålla tummarna att han ömsar snart.
Här är en bild på lillen dålig bild pga inzooming lillen är bara en 50 öring stor
Min första tanke är: stackaren:(.
Vore det inte humanast att avliva honom? Observera att detta är mitt egna tyckande och ni andra behöver inte tycka likadant😉.
Nä så länge han äter och rör på sig så är det hopp om liv. Ömsar han så får dom tillbaka ben och klor. Han har inga rovdjur förutom den andra eremiter runt sig och den ä hälften hans storlek. Men blåbenade skall vara snälla mot varann så jag håller tummarna. 

Håller tummarna för att det ska gå bra för det lilla livet. Kul med nya invånare :)
Det ser ljust ut än så länge. Jag gav honom en algtablett imorse som han kastade sig över och började mumsa på.
Tänkte det var dax för en uppdatering. Min stympade eremit har bytt skal så han har fått tillbax alla ben och klor, så nu är det full fart på honom igen😉
Jag var i väg och köpte en Clavularia Virdishade två st till eremiter i tisdags. Clavularia Virdisha den är lite trött än så den slår inte ut alla polyper (tror det kallas så) men de kommer fram fler varje dag.

#36 Mer liv! Det börjar arta sig nu ser jag. Riktigt roligt att du fortsätter att uppdatera tråden. Härligt att eremiten överlevde den svåra tiden med ett ben också!
Verkar riktigt rogivande med bara ryggradslöst i ett kar också faktiskt. Var mer inne på ett goby-kar men nu börjar jag lura på att skippa fisk helt…
Jag tänker nog inte skaffa fiskar i detta kar pga det är bara 58L, det känns lite för litet för det. Även om det finns små fiskar som kan trivas.
Jo tiden försvinner lätt när man sitter och kollar in i karet. Jag har satt i gång ett 20L som jag har brevid datorn som jag sitter och glor in i ochså 😉
Kul att det blir fler och fler salt-trådar här :)
Vad ska du köra för inriktning på koraller? Kommer du köra på originalbelysningen?
För tillfället blir det nog orginalbelysning men jag ska höra med mer erfarna saltisar här uppe hur jag kan bygga om den, men just nu duger den fint.
Just i korall väg har jag inte bestämmt mig.
Jag litar på killen i affären. Han är verkligen grundlig och tömmer en på info om ens kar värden, invånare ,teknik och volym. och jag har hört honom neka flera personer att köpa olika saker som han är säker dom inte kan hålla i sina kar.
Köpte den här i tisdags, så klart har jag tappat bort lappen med namnet, men någon kunnig vet säkert vad det är. Den är lite grinig just nu eftersom eremiterna har tippad ikull den ett par ggr så jag har flyttat den till ett bättre LS med ett hål i så nu står den stadigt.
Det blev ochså en städpatrull på 5st turbosniglar för att hålla rent glaset, men såklart när man har kameran framme så har alla krypit in bakom LS:en 😡
Jag har dragit igång ett 20L nano salt ochså som en kul grej för att se om det funkar. ca: 2kg LS. Det har stått igång i 2 veckor och cykeln är över och värdena har varit stadiga i 3dagar så en eremit och en turbo har fått flytta över för att städa undan lite. man ser redan vart eremiten har varit framme på LS:en. Krälar med micro liv när lyset släcks.
Teknik:
Orginal pump med bortplockad filtermassa
Ett påhängsfilter med filtermassa, keramikfilter och aktivtkol
Doppvärmare
Orginal lampa + en likadan lampa men 10cm längre
En uv lampa
Byter 5L i veckan nu sedan cykeln är färdig.
#42 Det är en Euphyllia paradivisia :)
Inte mycket har hänt jag låter bara saker växa till sig i lung och ro.
Det enda att som har hänt är att 3 eremiter gick ihop och dödade den 4. Frun var hemma och tyckte det klickade och levde om i karet något fruktansvärt och gick och kollade. 3st klängde över den 4 och ryckte och drog för att få ut den ur skalet. Hon vågar inte stoppa ner händerna i karet så hon försökte putta på dom med algskrapar pinnen med det sket dom i och fortsatte. 😕
Jag har hittat något som krävt sig fram från under en av LS. Någon som vet vad det är för något? Påminner och en glasros men inte riktigt.
Den kan gräva ochså har sett den puffa runt sanden.Den håller tentaklrena stilla och den drar in sig om man närmar sig.
Bilden är skitdålig men den är i mellan 2 LS och enda stället man kan ta ett kort så är glaset välvd
#47 Det är en rörmask.
Säker? Den påminner mer om glasros för den har inga fjädrar så att säga. Jag har ganska många rörmaskar i karet men ingen liknar den här.
Bilden kanske är dålig men googla på Sabellastarte och se efter själv :)
Fick till en lite bättre bild på den och jag har skrapat bort sand framför det så den ska synas bättre. Den finns inga fjädrar på den utan tentakler, som är fullt utslagna som en blomma som den knappt rör på, men den liknar inte en vanlig glasros i färgen eller formen heller… Tänk zebra mönster vit/ljusgrå/grå.
Hehe snacka om svårt att förklara 🤪 Jag har googlat runt och letat vad det kan vara förnågot men inte hittat något förutom glasros men den liknar som sagt inte riktigt en sån heller.
Tycker det ser ut som en glasros, men det är en väldigt dålig bild :P Kan du försöka ta en bättre bild?
Det är svårt att få till en bra bild. Den ligger mellan 2st LS och enda stället att knäppa en bild från så är rutan välvd. Men jag ger inte upp 😃 Tur du har lite tålamod hehe
#54 Tycker att den ser ut som en glasros om än lite annorlunda. Googla på aiptasia så kan du se olika färgvarianter. Kan rekommendera pepparmintsräkor(Lysmata wurdemanni). Hade ett gäng glasrosor som försvann efter en dag när jag skaffade såna räkor. Men det är ingen panik, såvida man inte irriterar dom eller nåt så förökar dom sig inte så snabbt.
Vad är glasrosor?
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Det är en sorts anemon som jag har förstått det som har ett gift i sig som irriterar andra djur och de förökar sig fruktansvärt fort.
Här har du lite mer info om dom.
http://www.saltyunderground.com/pages.php?pID=11
#57 Så dom är inte önskvärda att ha i akvariet?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#58 Det är ett "ogräs". I saltvattensvärlden har konkurrensen tagit ett steg längre än när det gäller gröna växter. Koraller och anemoner för ett konstant kemisk krigsföring, ihop med att vissa sprider sig snabbt kan dom lätt ta över ett kar om man inte ser upp. Men ibland kan man faktiskt vilja ha såna :P
…vad är en mantis?
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Ah okej :) tack för svaret
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
vilka häftga men samtidigt fula små odjur!
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
#63 Dom är inte alltid speciellt små ;)
Tack Gurky för hjälpen klar som f*n det var en glasros. Jag hitta en bild som är identisk med den jag har i karet. Den fick smaka på kokande vatten i spruta till att börja med, jag får köpa en pepparmints räka om det börjar växa mycket. Just nu har det bara varit 1 på 5-6mm.
#65 Hoppas det löser sig :)